Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E34 520iA Touring -95  (läst 4270 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 933
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
E34 520iA Touring -95
« skrivet: maj 17, 2016, 21:39:02 »
Då var det dags att köpa in en större utflyktsbil för familjen, en större brukis som man kan lasta hela familjen i och åka iväg på äventyr.
Min E46 323 sedan är väldig låg för att kunna åka grusvägar och får inte plats me barnvagnen, fugans Skoda Fabia Combi är för klen med sin 3 cyl. 1,2l motor och för liten (in me barnvagnen och inget mer får plats).
E36:an är inte klar och kommer bli lika låg som e46:an ;) och lite för brutal med :)
E46 320iA Touringen görs iordning för försäljning då jag tycker att bagaget var också för litet för familjen.

Tankarna gick att  en facelift e39 touring skulle köpas inn men sen komm jag på att E34 börjar bli ovanlig och då jag älskar e30 och e34 har i stort sett liknande utseende så kikade jag på blocket och fann en bil jag var tvungen att åka att titta på och slig till på :)

E34 520iA Touring -95 (Individual)

Bilen var med tanke på årsmodell och mil i ok brukskick med lite rost och det mesta fungerade i bilen.
Listan med större och mindre fel gjordes och idag gjordes en del av sakerna.

Bilderna på Bilen kommer :)
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2851
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E34 520iA Touring -95
« Svar #1 skrivet: maj 18, 2016, 08:42:15 »
Alltid bra med en stor bruksbil, du får väl göra denna till en motsats till de låga tre serie bilarna och skapa en 5 serie touring CrossCountry.  ;)
Bilhistorik: Saab 900 T16 1984 -> Honda Civic 1.6i 1988 -> Audi A4 1.8 1995 -> BMW 318is 1990 & BMW Z3 2.8 1997 -> BMW 330i 2001 -> BMW 125 iC 2011 & Volvo XC70 2.5T AWD 2003 + Peugeot 107 2007 som bruksbilar.

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 933
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
E34 520iA Touring -95
« Svar #2 skrivet: maj 18, 2016, 20:24:44 »
Här är lite bilder när bilen köptes :)
Sänk bara bak och många små och större skavanker men fin annars tycker jag ;)
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 933
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
E34 520iA Touring -95
« Svar #3 skrivet: maj 18, 2016, 20:55:05 »
e34 cross country hmmm... bra ide men ix var inte bra 4wd på enligt mig och hög är denna som ett hus (van vid låga bilar).
finns mer bildet men tyvärr krånglar uppladdningen för mig igen.
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2851
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E34 520iA Touring -95
« Svar #4 skrivet: maj 20, 2016, 08:42:34 »
Måste ju inte vara fyrhjulsdrift, man kommer rätt långt med lite markfrigång.


Lite overkill kanske, men feta skärmbreddare.
Bilhistorik: Saab 900 T16 1984 -> Honda Civic 1.6i 1988 -> Audi A4 1.8 1995 -> BMW 318is 1990 & BMW Z3 2.8 1997 -> BMW 330i 2001 -> BMW 125 iC 2011 & Volvo XC70 2.5T AWD 2003 + Peugeot 107 2007 som bruksbilar.

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 933
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
E34 520iA Touring -95
« Svar #5 skrivet: maj 20, 2016, 19:23:38 »
hehehe ja lite custom :) fet annars men nu blir det att dra ner på byggandet
kroppen orkar inte och tiden räcker inte till men 325 ska byggas klart 323 ska lackas om och e34 ska fixas till
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Pappy

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9777
  • Karma: +60/-0
  • Kön: Man
E34 520iA Touring -95
« Svar #6 skrivet: maj 31, 2016, 07:04:30 »
Trevlig leksak! skulle gärna se en sådan köra in i stan. ;)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Konstruktiva och motiverade idéer är alltid ett bra sätt att få saker att hända.;)

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 933
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
E34 520iA Touring -95
« Svar #7 skrivet: juni 02, 2016, 19:17:26 »
nu har det hänt väldigt mycket med E34 :) fick en uppgradering somjag inte skulle ge mig in på men nu är det över och värt att göra.
beskrivning kommer när jag får en längre stund över :)
bilen fick en strörre motor, nyservad och även automaten fick sig en service med
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2851
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E34 520iA Touring -95
« Svar #8 skrivet: juni 03, 2016, 13:35:12 »
Uj, spännande. Är det fortfarande 6 cylindrar eller blev de åtta?
Bilhistorik: Saab 900 T16 1984 -> Honda Civic 1.6i 1988 -> Audi A4 1.8 1995 -> BMW 318is 1990 & BMW Z3 2.8 1997 -> BMW 330i 2001 -> BMW 125 iC 2011 & Volvo XC70 2.5T AWD 2003 + Peugeot 107 2007 som bruksbilar.

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 933
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
E34 520iA Touring -95
« Svar #9 skrivet: juni 03, 2016, 18:43:03 »
bara 42hk extra m50tub25 värdens bästa motor ;) gillar inte 8:an lika mycket plus att det blir svårt att förklara för bilprovningen att den fick 2cyl. extra.
problemet med byte från m50tub20 till m50tub25 var att med min vanliga tur så var b20 med siemens ms40 styrdon istället för boschens motronic och styrdon till växellådan är juh inbakad i motorkabelhärvan så det var bara att riva isär och klippa och befria växellådsstyrdonet från siemensstyrdonet (donatorbilen var en 525i manuell) en hel del kablar att hålla reda på kan jag lova :)
men efter ca 8-10 tim klippandet och lödandet så var kabelhärvan klar och sen var det bara installera motorn och lådan igen.... nästan ;)
gjorde fel på 2 signalkablar mellan lotorstyrdon och växellådsstyrdon så det var bara att byta plats på dessa så fungerar allt perfekt nu ;)
hela kalaset tog ca 3 dagar att göra inkl. lite uppfräshning av motor med nya stift, vattenpump, termostat, termostathus, större generator, nya remmar, olja, oljefilter, luftfilter, ventilkåpspackning, olja och oljefilter i växellådan mm. mm..
sista problemet var att instrunenteringen inte visade motortemperatur men det var bara att byta tempgivare då siemens använder bara en en polig givare och bosch 2polig då tog jag bara givaren från b20 motor till b25.
idag satte jag siemens m50tub20 motor i donatorbilen en e34 525 :) som ska sälja som vinterbil till någon då den inte är fin och jag orkar inte renovera flera bilar.
Det var ett jädra jobb och skulle jag tänkt lite före skulle jag nog inte börjat med detta :)

Så setupen idag är
Bilen: E34 520i Touring -95 Individual
Motor: M50TUB25 (vanosmotor)
Växellådan: ZF 5HP18 (5 växlad automatlåda)
Bakaxel: 25% 188 LSD (utväxlingen kommer jag inte ihåg nu)

Resten av bilen är original med BMW X1 eftermarknads 17" fälgar då org 16" var inte fina ;)
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 933
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
E34 520iA Touring -95
« Svar #10 skrivet: juni 03, 2016, 18:51:32 »
Lite bilder :)
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2851
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E34 520iA Touring -95
« Svar #11 skrivet: juni 20, 2016, 20:26:52 »
Ingen dålig operation, härligt med lite större motor.
Bilhistorik: Saab 900 T16 1984 -> Honda Civic 1.6i 1988 -> Audi A4 1.8 1995 -> BMW 318is 1990 & BMW Z3 2.8 1997 -> BMW 330i 2001 -> BMW 125 iC 2011 & Volvo XC70 2.5T AWD 2003 + Peugeot 107 2007 som bruksbilar.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 542
  • Karma: +22/-0
E34 520iA Touring -95
« Svar #12 skrivet: juni 21, 2016, 00:04:33 »
Ojojoj, vilket jobb! Imponerande. Hoppas allt fungerar som det ska!

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 933
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
E34 520iA Touring -95
« Svar #13 skrivet: juni 21, 2016, 08:59:42 »
yepp allt fungerar klockrent, lådan är inte i bästa skick efter alla år men som sagt allt fungerar bra.
Och ja det är underbart med större motor, personligen tycker jag att gjutjärnssexan är den bästa med underbar karaktär :)
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 933
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
E34 520iA Touring -95
« Svar #14 skrivet: september 04, 2016, 19:24:35 »
Bilder från bygge av avgassystemet :)
-= BMW =- Just Real Power

 

Reklampartners