Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW X5 3.0 TD - 4.4 V8 05  (läst 1759 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pappy

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9759
  • Karma: +59/-0
  • Kön: Man
BMW X5 3.0 TD - 4.4 V8 05
« skrivet: oktober 21, 2015, 13:03:43 »
BMW X5 har terrängbilsutseende, men köregenskaper och prestanda liknar mer en sportbil. Och visst är den skojigare på motorvägen än i skogen.

BMW visade upp sin första stadsjeep 1999. Bilen, kallad X5, kom till Sverige året efter, först endast med en 4,4-liters V8:a på 286 hk, senare modell 05-06 E53 levererades med 320hk. Senare kom även andra motorversioner, en rak sexcylindrig motor på 231 hk eller en 3,0 liters diesel på 184 hk. Värstingmodellerna har V8-motorer på 4,6 liter och 347 hk eller 4,8 liter och 360 hk.

Under 2004 kom en facelift, med bland annat ny instrumentpanel. Då fick X5 också ett förbättrat system för fyrhjulsdriften, kallat X-Drive. Systemet reagerar snabbt, men någon lågväxel finns till exempel inte. En helt ny generation X5 kom under 2007, nu med möjlighet att vara sju personer i bilen.

Trots att BMW X5 ser ut som en terrängbil påminner köregenskaper och prestanda mest om sportbilar. Dieselmotorn är stark och kvick i responsen, men ännu snabbare är givetvis V8-motorerna. X5 är rolig att köra med bra väghållning och snabb, exakt styrning. Antisladdsystemet ESP är standard. Men fjädringen är stötig, speciellt på ojämna vägar.

Fyrhjulsdriften till trots är X5 inte en bil att köra i terräng med. Framkomligheten är visserligen bättre än i en personbil, men lågprofildäck och relativt låg markfrigång gör X5 bättre lämpad för motorväg än skogsväg.

Förarmiljön är typisk BMW, med en snygg layout av instrument och reglage. Materialvalen är högklassiga och detaljarbetet är välgjort. Komforten i framstolarna är hög och sikten runtom är utmärkt. Baksätet är rymligt, men sätena är platta och ganska hårda. Bagageutrymmet är måttligt stort sett till bilens storlek.

X5 fick först fyra stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Men efter att BMW fixat problemen med bälteslåsen fram fick X5 full pott, fem stjärnor i krocktest 2003.

X5 klarar besiktningen lika som medelbilen. Glapp i styrleder i rapporten 2009 ger bland annat anmärkningar från Bilprovningen. Fel med parkeringsbromsen ger mer också prickar i protokollet. Glapp i styrlederna brukar kostar runt 3 000 kr att åtgärda.BMW har ofta genom åren haft problem med spindelleder på flera modeller. I många fall har tillverkaren stått för förlängda garantier eller hanterat det som goodwill.

Ett annat fel på X5 är skallrande bakluckor eller luckor som inte går att fullständigt stänga. På vår testbil krånglade den fällbara luckan till bagageutrymmet.

Kärvande parkeringsbroms är också en vanlig anmärkning från Bilprovningen Många X5 är automatväxlade och ägarna använder sällan parkeringsbromsen utan stannar i p-läge. Det gör att bromsen kärvar ihop på sikt. Även strålkastarna ger plumpar i protokollet.

El-och elektronikproblem är vanligt på många nyare bilar, även X5 har fått sig en släng av denna sjuka. Glappande kontakter med olika felkoder, strejkande varningslampor, digitalsiffror som försvinner, trasiga bränslemätare och fel på den elektriska stolsinställningen är också problem som X5-ägare drabbas av.

Begagnad priser
X 5 3,0i 6cyl 231hk, E53, Komf.Pkt, ACC, AUT, Skinn, 4WD
(Ej Komf.Pkt -20 000) (Ej Skinn -10 000) (Manuell -15 000) (4,4i V8 286hk +6 000) (4,4i V8 320hk +12 000) (3,0 6cyl 184hk TD +12 000) (3,0 6cyl 218hk TD +24 000)
   
   År      4                 8               12
   00      -                 -            101900
   01      -                 -            119200
   02      -                 -            137900
   03      -            172700       156500
   04      -            192200       174300
   05  234400      213500        194100
   06  255000      232900        212600
  07A 272800        49100        227300

 
Ekonomi
Modell ----------------3,0 TD-05 ---------------- 4,4 V8-05
Pris kr -----------------220500 ------------------- 214500
Värdeminskning
Skatt, besikning
-------------------------- 9690 ---------------------- 3400
Försäkring ------------- 11850 -------------------- 15630
Bränsle ---------------- 16650 --------------------- 28210

Reparationer, service mm
------------------------- 10050 ---------------------10320
Däck -------------------- 3560 --------------------- 3560
Totalt/år ----------------84300 --------------------92500
Totalt/mil -----------------56 -------------------------62

Reparationskostnad
Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör ---------- 16780
Katalysator ------------------------------11835
Bromsbelägg fram  -----------------------2530
Hjullager hö fram -------------------------3610
Kamrem  -
Elektronikbox, motor ---------------------8080
Koppling  Automat
Stötdämpare fram ------------------------8950

 
Säkerhet Utrustning
Std från                                      år
Bältessträckare fr/bak ------------00/-
Trepunktsbälte alla platser ------2000
Krockkudde förare/passagerare 00/00
Sidokrockkudde fram ------------1996
Nackskydd alla platser -----------2000
Nackskydd fr whiplashskydd -----2000

KrocktestKrocktester      Betyg Årsmodell
Euro NCAP -------------     5 -----2000
Folksam - -

Teknisk data
Krocktes----------------------3,0 TD -05 ----------------------4,4iA -05
Längd/bredd, cm ------------467/187 ------------------------467/187
Tj.vikt/maxlast, kg ----------2170/515 ----------------------2180/505
Max släpvikt, kg  -------------2300 -----------------------------2300
Antal cyl/slagvolym.cm3 ----6/2696 --------------------------8/4398
Toppfart, km/tim   
0-100 km/tim, sek -----------10,5 ------------------------------7,5
Bränsle, l/100 km -------------8,6 ------------------------------13,9
Effekt, kW/hk ---------------135/184 -------------------------210/286
.
Rostskydd
X5 är den bäst rostskyddade bilen från BMW. En omsorgsfull behandling med extra vax i baklucka och skärmkanter bak är bra, liksom bra innerskärmar och tank i plast. Under finns ett kraftigt slitlager av PVC. Rosttestad; 2002. Rostgarranti: 6 år. Betyg: 5
1     2     3     4     5
Källa: http://beg.vibilagare.se/test/bmw/x5/861
 


Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Konstruktiva och motiverade idéer är alltid ett bra sätt att få saker att hända.;)

Utloggad Pappy

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9759
  • Karma: +59/-0
  • Kön: Man
BMW X5 3.0 TD - 4.4 V8 05
« Svar #1 skrivet: oktober 21, 2015, 13:24:41 »
Model line-up   
Model            Model Year        Engine                          Power                                       0-60 (seconds)
3.0i              2000–2006       M54B30          231 PS (227 hp; 170 kW)@5900rpm         8.3/8.8 (MT/AT)
3.0d             2001–2003       M57D30         184 PS (181 hp; 134 kW)                         10.1/10.6 (MT/AT)
                   2004–2006       M57TUD30      218 PS (215 hp; 160 kW)                         8.3/8.8 (MT/AT)
 
4.4i              2000–2003       M62TUB44      286 PS (282 hp; 210 kW)                              7.6 (AT)
                   2004–2006       N62B44           320 PS (315 hp; 238 kW)                              7.0 (AT)

4.6is             2001–2003      M62B46          340 PS (335 hp; 255 kW)                               6.5 (AT)
 
4.8is             2004–2006      N62B48          355 Ps (350 hp; 265 kW)                                6.1 (AT)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Konstruktiva och motiverade idéer är alltid ett bra sätt att få saker att hända.;)

 

Reklampartners