Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW E38 740iL  (läst 20777 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AD_

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Karma: +9/-0
  • Kön: Man
BMW E38 740iL
« Svar #15 skrivet: augusti 18, 2015, 20:28:23 »
Ruskigt snyggt med svart innterak! Höjer helheten väldigt mycket :)
Får ta och spana in den säljaren :)
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2851
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
BMW E38 740iL
« Svar #16 skrivet: augusti 24, 2015, 10:58:18 »
Snyggt med svart tak, hade mer än gärna haft det själv.
Bilhistorik: Saab 900 T16 1984 -> Honda Civic 1.6i 1988 -> Audi A4 1.8 1995 -> BMW 318is 1990 & BMW Z3 2.8 1997 -> BMW 330i 2001 -> BMW 125 iC 2011 & Volvo XC70 2.5T AWD 2003 + Peugeot 107 2007 som bruksbilar.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 542
  • Karma: +22/-0
BMW E38 740iL
« Svar #17 skrivet: april 09, 2016, 23:41:18 »
Kul med vår och lite sol och värme. Idag har jag plockat in framlyktorna till E38:an, tvättat rena, öppnat dem - putsat och installerat angel eyes och LED-parkeringsljus och satt dit ny packning och nya frontglas.


Lite dålig mobilbild, men de är nu så rena och fina att de kan ligga i soffan. :)



Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 542
  • Karma: +22/-0
BMW E38 740iL
« Svar #18 skrivet: april 18, 2016, 17:16:48 »
Det regnar och blåser kallt här, snart två veckor med mycket regn och kyla - och någon solglimt ibland. Regnar det hos er också?


Jag har fått dit strålkastarna, och smörjt upp huvlåsen. Dåliga bilder, men är nöjd själv - nya täckglas gör att de ser nya ut. Mycket bra ljus också, både ballaster och lampor är ganska nya.

Nu är bara nästa problem : bakluckan på den lilla ondskefulla bilen har gått i baklås i vinter!  :o  Det fungerar inte att öppna med fjärren, knappen vid fötterna eller knappen på bakluckan (vare sig elektriskt eller manuellt med nyckel, genom att vrida ett kvarts varv "förbi" det tar emot lite). Själva låsmekanismen har antingen döddat eller kärvat fast i vinter. Själva luckan är märkligt stum också (om man hänger på den så går det inte att fjädra ner den något -- jag tycker den borde flexa några millimeter).

I värsta fall får man väl borra sig in i bakluckan, under regskylten för att komma åt med en mejsel eller något? Det går ju att sätta igen hålet, och det syns inte bakom regskylten. Någon som har gjort det - öppnat en helt kärvande baklucka på en E38?  ::) :o

Jo - också tänkte jag nämna att jag hjälpte en karl utanför jobbet som hade lite för mycket att bära, och inte kunder öppna dörren? Han hade så snygg bil - en Mustang 66:a i originalskick - och var trevlig att snacka med. Vi snackade bilar i tio minuter och kollade motorcyklarna som stod utanför, han pekade på min arbetskompis Victory (som stor HD ungefär) och sa "Du, den där var frän hörru" och så pekade han på min och sa "Men den där gillar jag inte alls, för mycket plast!"  :D

När jag kom in på jobbet igen så förstod jag att han är nog något slags kändis? - "pudding" : Tre Kronors materialare sedan 30 år tillbaka (Svenska hockeyförbundet sitter på våningen under oss), stått i båset vid alla landskamper, OS och VM - polare med Mats Sundin, Peter Forsberg, Zetterberg, Lidström, Näslund, Sedinarna, Södergren, Nyllet -- hela högen.

Väldigt trevlig, avspänd, lättsnackad typ -- jag kan förstå att han sprider bra stämning i laget.  :)

Frän bil han har väl?

Utloggad Pappy

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9777
  • Karma: +60/-0
  • Kön: Man
BMW E38 740iL
« Svar #19 skrivet: april 18, 2016, 20:33:59 »
Verka som att vädret vill vänta med våren, man får bara hoppas att sommar blir bättre än förra året. ;)
Vi har haft några dagar med sol och värme men bara några dagar, som man säger: April-april...

Oj! Inte kul när det händer, jag inte vet om det kan hjälpa men kanske värt att testa.
Går det inte att komma in via baksätet? Kom inte ihåg hur det ser ut.
Har för mig att det finns två steg i låset när man vrider nyckel eller har jag fel?
Vad händer om en man sitter ovanpå låset så att det blir tungvikt, kanske lättare att öppna?
Kanske testa med att koppla en extra batteri vid motor så blir det lite extra kraft i fall att original batteri är lite slö.

Alltid trevligt att prata om bilar med folk på parkeringar. ;)
Mycket vacker är den Mustang, en sådan hade gärna haft i min ego. 8)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Konstruktiva och motiverade idéer är alltid ett bra sätt att få saker att hända.;)

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 542
  • Karma: +22/-0
BMW E38 740iL
« Svar #20 skrivet: maj 31, 2016, 21:29:14 »
Hittade en highline-inredningen (eller, nästan i varje fall -- en designoinredning som liknar highline mycket), pärlbeige med blå pipes. Så det blir tvåfärgad svart/pärlbeige inredning för mig.


Har också skaffat nya svarta velourmattor med ljusbeige kant, en ny ratt, aluminiumpedaler och lite annat.


Funderar också på hur jag ska göra med ändrören. När jag köpte bilen satt dessa pipor på. De sticker ut för mycket, och egentligen är jag tveksam till att ha synliga ändrör på E38. Ska man ha det, så vill jag ha dem mer diskreta - inga stora runda rör.




Utloggad Thomas i Luleå

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 69
  • Karma: +11/-2
  • Kön: Man
BMW E38 740iL
« Svar #21 skrivet: maj 31, 2016, 22:32:26 »
Hittade? Jo jag tackar. Riktigt snygg kombo, ljus med mörk piping. Är skicket så bra som det ser ut på bild? I så fall knappt använd, då är de riktigt hårda och fina.


Din fundering kring ändrören är enligt mig helt rätt, o-synligt om möjligt.. Men hur åtgärdar du befintliga hålen om du nu bestämmer dig för att slopa utsticken?

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 542
  • Karma: +22/-0
BMW E38 740iL
« Svar #22 skrivet: juni 01, 2016, 01:05:35 »
Tack. Jag tycker också de är snygga, har letat efter liknande länge men de är inte så vanliga. Skicket är väldigt bra.


Hittade dem i Sheffield i U.K, en bit bort och det kostade en slant i frakt - men det var det värt tycker jag.


Jag har tvättat lädret med pingens "interior clean" (vet inte vad det är i det medlet, men det är det mest fett/smutsborttagande jag vet) och sedan färgat bitar av lädret med färg från "The leather clinic" i U.K. Deras nyans "cream" stämmer med pärlbeige.


Jag är inne på att ta bort de synliga ändrören, men de får sitta ett tag till. De är trots allt åtminstone originella, inte bara grova, runda rör. Jag snackade med en kompis som är duktig på plast, och han säger att han kan plasta igen hålen i så fall. Antingen gör jag det (i år eller nästa år), eller så kommer jag minska hålen och byta till mer diskreta ändrör. Jag är svag för krom mot svart och jag tycker det är snyggt om man kan hålla rören mindre, gärna ovala och inte så höga - så att de smälter in i bakkjolen utan att man behöver öppna hålen högre än till vecket. Och piporna ska enligt mig i så fall inte sticka ut mer än motsvarande underkanten på kjolen - dvs, det blir ca en tum blänkande, men smäckert och gärna snedskuret mot det svarta.

Om jag behåller någon form av synliga ändrör så kommer jag använda lister runt för att få snyggare finish. Bifogar bild på - enligt mig - snygga ändrör.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 542
  • Karma: +22/-0
BMW E38 740iL
« Svar #23 skrivet: juni 01, 2016, 01:17:47 »
Jag tänkte också nämna hur jag öppnade bakluckan.


I bakluckans nedre kant finns en pinne som när man stänger luckan hakar i en "ögla" i karossen, som vrids av en kraftig elmotor för att öppna / stänga bakluckan. Den öglan sitter i karossen och är en pinne som vrids ett halvt varv för att öppna/stänga ungefär en centimeter eller två.


Om soft-close inte skulle fungera (det är en elmotor som kan gå sönder), så finns en mekanisk öppning. Den består av en liten metallarm på insidan av luckan, från låset till mitten av luckan där själva låset sitter.

På min bil visade det sig att elmotorn i softclose givit upp, och att dessutom den lilla mekaniska metallarmen hoppat av, för den mekaniska öppningen fungerade inte alls.

Lösningen var att skruva av nummerskylten och såga upp ett hål mitt på luckan, 5x5cm ungefär så att man kom åt låset på insidan med en mejsel. Sedan limmade vi igen hålet.

Utloggad Pappy

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9777
  • Karma: +60/-0
  • Kön: Man
BMW E38 740iL
« Svar #24 skrivet: juni 02, 2016, 09:11:27 »
Tack för upplysning Lasse! kan alltid komma till pass.
Jag ser att du kommer ofta med lösningar till olika problem och det uppskattar jag, tack för det. ;)
Dum fråga av mig men känner du flera folk som dig som skulle vilja vara med oss på forumet?
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Konstruktiva och motiverade idéer är alltid ett bra sätt att få saker att hända.;)

Utloggad Midas

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma: +0/-0
BMW E38 740iL
« Svar #25 skrivet: juni 02, 2016, 22:21:21 »
Kolla så att du inte bara kan dra av den kromade delen av piporna. De jag hade till min E31 var sådana man bara tryckte på.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 542
  • Karma: +22/-0
BMW E38 740iL
« Svar #26 skrivet: juni 02, 2016, 23:29:36 »
Tack Alain, jag gillar ju att fixa och dona med bilarna. Om jag kommer på några kompisar med samma inställning så lovar jag att tipsa dem om BimmerPower. Jag tycker det är en fin sajt.


Tack för tipset Midas - med de är svetsade på min bil. Jag kan leva med dem, åtminstone ett tag. :)

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 542
  • Karma: +22/-0
BMW E38 740iL
« Svar #27 skrivet: juni 21, 2016, 11:23:57 »
Jag håller på lite med min E38:

- pärlbeige/oysterfärgad läderinredning (typ Highline) med mörka pipes och sportstolar (contour seats)
- pärlbeige mittkonsoll och handskfack / pistolfack läderklätt
- tvåfärgade dörrsidor helklädda i läder (svarta med pärlbeige grepp)
- nya svarta velourmattor med ljusbeige läderkantning
- nyrenoverade strålkastare och dimljus fram, angel eyes
- aluminiumpedaler
- aluminiumringar runt instrumenten
- belysta dörrhandtag både inuti (orange) och utanpå (vitt)
- 16:9 MK4-navi och separat slutsteg / bas för fylligare ljud
- nya, mer diskreta utblås bak (ska plasta igen en del av urtagen i bakkjolen, så att hålen inte är så stora, och sätta en snygg kantlist). Jag gillar personligen inte jättegrova avgasrör, framför allt inte på en 7-serie.


Trälisterna tänkte jag behålla original i mörk valnöt, men kanske kosta på dem en extra klarlack för att få fram glansen.

... och nu fick jag tag i en skräddarsydd tvåfärgad ratt i svart alcantara / pärlbeige nappaläder, lite grövre grepp och silversömmar (jag vill INTE ha M-färgade sömmar på en 7-serie): Jag tycker den blev snygg, är väldigt nöjd med hantverket. Vad tycker ni?



Vilka pipor tror ni blir snyggast - rektangulära eller ovala, snedskurna?

Båda är betydligt lägre, smäckrare än de grova rör som sitter på nu. Detta är INTE en racebil eller någon M7, tycker inte det passar med grova rör. Framför allt vill jag inte ha grova, runda rör på denna eftersom det ser alldeles för "trimmat" ut. Det skulle skära sig totalt mot den här bilens karaktär; en lyxig, elegant, diskret, tyst, tung, bekväm landsvägslok / glidare -- absolut inte en bil som man varvar eller gör burnouts med - i varje fall inte jag :)

Båda piporna är 170mm breda och 55mm höga (jag vill att de ska vara låga, för att se diskreta ut). Skulle gärna ha "staggered", dvs 10mm kortare pipa på utsidan, så att kanten följer stötfångaren (ungefär som på bilden på den med "Alpina" på skylten några poster upp - tycker de sitter snyggt), men har inte hittat några. Någon som har tips på ändrör?

Utloggad Pappy

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9777
  • Karma: +60/-0
  • Kön: Man
BMW E38 740iL
« Svar #28 skrivet: juli 05, 2016, 11:22:05 »
Fy fan vad den är snygg!
Ovala pipor är ganska vanliga, tycker att rektangulära är snyggare. ;)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Konstruktiva och motiverade idéer är alltid ett bra sätt att få saker att hända.;)

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 542
  • Karma: +22/-0
BMW E38 740iL
« Svar #29 skrivet: juli 13, 2016, 22:44:16 »
Halvvägs konverterat inredningen. Baksätet, mittkonsollen, handskfacken, ratten och ena dörrsidan klar. Tvåfärgade dörrsidor, svart / pärlbeige. Jag installerar orange nattljus i dörrhandtaget och förvaringsfacken på insidan, samt belysta dörrhandtag på utsidan. Jag tar loss dörrhandtagen och borrade ett hål i dem och försänkte en vit ljusdiod på utsidan. Har bara hunnit med en dörr hittills, men man ska ju ha något att göra i morgon också!


Instrumenthuset har fått titaniumringar och röda visare, aluminiumpedaler ACS. En hel del pyssel, men det blir hyfsat tycker jag. Dåliga bilder, smart phones har många megapixel men dålig optik - klarar inte dåliga ljusförhållanden.

 

Reklampartners