Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E39 540 Touring  (läst 43133 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 542
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #30 skrivet: augusti 23, 2015, 23:54:10 »
Jag fortsätter tjata om billjud, och har en del saker att nämna gällande billjud i allmänhet och E39 i synnerhet:


- Alla är olika och vill ha olika: vissa tycker det är OK att ha hela lastutrymmet fyllt av en enda jättestor baslåda, andra tycker det ska vara osynligt. Vissa gillar snabb, hård bas - andra gillar djup, fet bas. (själv gillar jag fet, djup bas - ungefär som svenska märket Audio Pro lät kring 2000).

- Olika bashögtalare har väldigt olika egenskaper. Även om de är lika stora (t ex 10 tum), så låter de helt olika, och behöver helt olika stora lådor för att låta så bra som möjligt.

- Det är svårt att bygga lådor som är avpassade exakt efter ett visst högtalarelement och lyssnare.


Med 99% sannolikhet så räcker det därför inte med att "ha en bas liggande" (som jag) och göra något enkelt av den. Det kommer troligen att låta bättre än den bedrövliga originalanläggningen som låter som fyra gnälliga nunnor på Hammarbys fotbollsläktare i regnstorm, men det kommer troligen inte att låta "fett" eller maffigt, och det kommer troligen inte att klara av högt ljud utan att slå igenom eller låta konstigt.


- Bra ljud kostar i allmänhet mer. Även om det kan finnas billiga högtalare som låter bättre än dyrare, så är det inte så vanligt.

Det finns en uppsättning akustiska regler och parametrar som kallas "Thiele & Small", som om man känner till exakta parametrar för ett visst element gör det enkelt att räkna ut en optimal låda. Jag har använt ett Windows-program som heter WinISD, och det finns en webbplats på http://www.micka.de/org/en/index.php#ideal som kan göra ungefär samma sak. Tipsa gärna om ni känner till bättre beräkningsprogram och webbplatser om detta.


- Ström måste tas med grova kablar för att vara säker på att slutsteget får tillräckligt, och att kablarna inte blir onödigt varma (tjockare kablar blir svalare än tunna, då deras resistans är mindre). Det är bara 12 volt i kablarna så det blir rätt många ampere som går genom kablarna.

I min bil har använt 35 mm2-kablar, den röda fäst mellan pluspolen på batteriet och plus på slutsteget, den svarta går från svarta på slutsteget till en jordpunkt i karossen så nära batteriets minuspol som möjligt.


-----------------------


Jag gillar fet, rik bas men jag gillar inte när lastutrymmet är fyllt av bashögtalare, så min tanke var att försöka bygga gömda högtalare för normalanvändningen och när vår älskade vovve ska åka med i bilen.

Men jag har gärna en baslåda som jag enkelt kan lasta in när det fungerar och enkelt växla emellan.

Slutsteget och delningsfiltren för framhögtalarna finns numera under golvet framför lastluckan (mellan baksätet och lastluckan). Jag har ju rensat bilen på alla onödiga "burkar", så nu fanns det plats. Jag hoppas det kan spela där utan att bli för varmt. Jag har beställt galler och tänkte borra upp ventilation i luckan när gallren kommer.

Jag hade två åtta-tummare liggande som jag ville försöka använda, men blir inte helt nöjd ännu. Jag har Thiele / Small-parametrar för dem, men jag börjar tro att de inte stämmer - för enligt programmen ska de trivas bra i stora lådor, men jag tycker inte alls att de låter bra.

Den ena åttan sitter i en egenbyggd låda i spånskiva bakom höger lucka i skuffen, med en basreflexport, den andra sitter monterad på en baffel i reservhjulsbaljan. Och visst låter det betydligt bättre än original -- men jag är inte nöjd. Det borde låta bättre.


I min förra E38 hade jag en 10-tums basrulle med en Rockford Fosgate-bas (som jag inte vet namnet på) byggd på 90-talet och som lät SJUKT BRA (jag ångrar att jag sålde den med bilen). Det var en en rätt dyr högtalare (2000 kr 1996). Något liknande den skulle jag vilja ha igen, men just nu är jag rätt långt ifrån målet. Slutsteget är bra i min bil, men jag har just nu fel baselement.

Jag får grunna lite, dricka några pilsner och lyssna på musik så kommer jag nog på det!

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2851
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E39 540 Touring
« Svar #31 skrivet: augusti 24, 2015, 10:55:35 »
Jag kom aldrig så långt som till bygge men tanken var att bygga två riktigt små baslådor med 2 styck Zachry 6.5" element i varje och sedan placera dessa så de var så dolda som någonsin möjligt i den bilen. Allt enligt devisen att 2 mindre element flyttar lika mycket luft som ett stort och då rent teoretiskt bör kunna ge samma bas utan att behöva bygga en jättelåda. Har för mig jag tänkte placera lådorna ståendes bakom baksätet så långt ut på varje sida som möjligt, spelandes mot bakluckan då det var en sedan modell. På så sätt skulle jag göra minimal inverkan på lastutrymmet och skidluckan skulle fortfarande fungera.

Men som sagt, basarna köptes in och finns någonstans i gömmorna men i någon bil kom de aldrig eftersom den byttes mot en Z3 och i den hade jag inget billjud alls, endast ljudet från 2.8 liters sexan som sjöng fint genom Bastück systemet.  :)
Bilhistorik: Saab 900 T16 1984 -> Honda Civic 1.6i 1988 -> Audi A4 1.8 1995 -> BMW 318is 1990 & BMW Z3 2.8 1997 -> BMW 330i 2001 -> BMW 125 iC 2011 & Volvo XC70 2.5T AWD 2003 + Peugeot 107 2007 som bruksbilar.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 542
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #32 skrivet: augusti 24, 2015, 23:57:36 »
Det lät som en kul idé, två smålådor med 6.5:or. Jag har hört en del gott om Zachry - det är väl Ljudias eget märke? Jag vet att deras 10:or och 12:or sägs spela ganska bra.


Vad nu "bra" betyder egentligen, för alla har ju olika, personliga åsikter om ljud?


Billjud är lite speciellt: det är betydligt besvärligare förhållanden än för en hemmaanläggning. Vibrationer, fukt, vägbuller, lastutrymme etc.


Men att små högtalare kan låta väldigt bra håller jag med om. Men det ställer större krav på att den akustiska lådan är väldigt väl avstämt, och det ställer högre krav på högtalarelementen också - åtminstone om vi talar bas, tryck i jämförelse med större element.


En av mina kompisar är ljudentusiast, ännu mer än jag. Hemma har han små stativhögtalare (små bokhyllehögtalare som står på stativ) med ett 5.25-tums baselement, och jag tänkte att "det där kan ju inte ge särskilt fett ljud?".

Men OJ vad jag tog miste; de där småhögtalarna var handbyggda Royd RR3 ( http://www.roydaudio.org/models/revelation-range/rr3/ ) som verkligen klarade att både spela djupbas och samtidigt ha kristallklart mellanregister och diskant. Jag blev imponerad.


**********


Nu har jag gjort framsteg med bygget i E39:an - min Touring. Jag flyttade Phoenix Gold-slutsteget och delningsfiltren till framsystemet till utrymmet under lastgolvet precis bakom baksätets ryggstöd. Och jag har byggt en baslåda som passar reservhjulsbaljan exakt. Eftersom baljan är rund med 70cm diameter, så blir volymen r^2 * PI, dvs 38.4 liter per decimeters höjd. Försvinner volym för högtalarelementen och kompressorn till nivåregleringen, men tillkommer å andra sidan lite extra volym i änden mot stötfångaren där det är raka hörn. Höjden är 20 cm i lådan, så jag räknar grovt med drygt 60 liter akustisk volym.

I den lådan har jag sågat ur hål för och monterat två tiotummare på 4 ohm som jag hade liggande på en hylla. Jag har parallellkopplat elementen, så resistansen blir 2 ohm, men det ska inte vara något problem för slutsteget.


Högtalarna som jag hade liggande var väldigt billiga, så jag hade inga förväntningar att det skulle låta bra - men jag hade flyt, för det låter VÄLDIGT bra anser jag. Väldigt djup och "fet" bas som jag gillar, och mycket tryck - man kan dra på så att regskylten skallrar på bakluckan utan att högtalarna bottnar - det finns mer att ge. Väldigt nöjd med detta ljud !!!

Och det bästa är att det är helt stealth -- det syns inte alls att det finns någon bashögtalare, så risken för inbrott är minimal och krångel med lastutrymmet är obefintligt, samtidigt som även slutsteg och filter sitter dolda under golvet.

Extra bonus är att båda facken bakom luckorna till vänster och höger är lediga för "bra att ha-grejor" som man gärna vill ställa undan, bakom luckorna. Jag har en 5-liters dunk bensin till vänster, och lite diverse i luckan till höger.

*******


Jag ska klä in högtalaren med filt så den blir snygg, sen ska jag ta några bilder och lägga upp. Jag kommer sätta in ett platt metallgaller i lastgolvet framför luckan, för att slutsteget ska få luft och kylning, samt att basarna ska kunna spela mer obehindrat ut i kupén.


Jag har även kvar att fixa sladden till radioantennen så jag får radiomottagning. Det går en nydragen antennsladd från skuffen, genom vänster sida under dörrarna/trösklarna fram till den nya huvudenheten, men Fakra-kontakterna i båda ändar var dåligt ditklämda så de lossnade.

Återstår att montera Infinity Kappa-systemet för framdörrarna. Här måste jag bygga en nya baffel i 19mm MDF, för att få plats med 6.5:or i dörrarna i stället för de 5.25:or som BMW installerat original (det s.k. "transistorradio-HIFI professional"  ;D

Har även kvar att lösa "generatorstörningar" - ett vinande ljud som följer motorns varvtal. Jag tror dessa störningar beror på att slutsteget och huvudenheten är jordade på två olika ställen i karossen - så att de fått olika elektrisk potential och därav störningarna. Vi får se.  :)

Fredrik: ska du inte bygga 6.5:orna och pröva i din nuvarande bil, som ett kul projekt?

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2851
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E39 540 Touring
« Svar #33 skrivet: augusti 25, 2015, 12:01:07 »
Jo jag har enbart haft bra erfarenheter av Zachry prylarna men det var en sådär 10 år sedan så hur det är idag vet jag inte men Ljudia är väl fortfarande måna om sitt rykte.

Det går att få små högtalare att låta väldigt stort, det är härligt när man blir positivt överraskad.

Skulle gärna ha lite bättre ljud i BMWn men det är inte basen jag börjar med då, sitter tyvärr den allra enklaste modellen i min som inte ens har några diskanter i dörrarna utan något bredbandselement i dörren, baslådor under stolarna och två vägs ( tror jag ) i hatthyllan. Så lite sugen på Alpines add on diskant set är jag.

Stealth skall det vara tycker jag, helst inte synas alls i en bil, bara låta underbart.
Bilhistorik: Saab 900 T16 1984 -> Honda Civic 1.6i 1988 -> Audi A4 1.8 1995 -> BMW 318is 1990 & BMW Z3 2.8 1997 -> BMW 330i 2001 -> BMW 125 iC 2011 & Volvo XC70 2.5T AWD 2003 + Peugeot 107 2007 som bruksbilar.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 542
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #34 skrivet: september 02, 2015, 23:40:41 »
Är mycket nöjd med ljudet - det spelar MYCKET högt och rent, med rejäl pondus och brutal kraft även i de låga frekvenserna. Trots den relativt enkla, och helt dolda lösningen i direktionsvagnen.


I dag körde jag denna, MYCKET högt - Rammstein - Du Hast:  :)


https://www.youtube.com/watch?v=G0ad9JdFSVs


Bättre ljud på denna upptagning:
https://www.youtube.com/watch?v=kobx8cZFn00


Och denna; Megadeth - Symphony of destruction - även den MYCKET högt.  :)

https://www.youtube.com/watch?v=h2LG7JXK5mQ

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 542
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #35 skrivet: september 14, 2015, 17:33:43 »
Jag kostade ju på nya sommardäck för en dryg månad sedan, Michelin PS2 235/40 18 fram och 265/35 18 bak. Ganska dyra.

Gummiverkstaden sa när de la på Michelin-däcken att höger fram inte gick att balansera - att fälgen var skev. "Det är väl ingen originalfälg det där, är väl kina-fälgar? Sa de..."

Så jag lämnade in framfälgen på Intera för riktning. De är duktiga där och har tidigare hjälpt mig med att bl.a annat renovera upp en uppsättning original M5 E39-fälgar (style 65) till perfekt skick, en uppsättning 21" äkta BBS RS, polering av kanter och lackning. Jag har anlitat dem 4-5 gånger och de har alltid varit vänliga och proffsiga.

Nu ringde de nyss från Intera och sa att "fälgen är helt rund, vi har mätt upp den i svarven. Men däcket är helt superovalt".

Haha - typiskt, och ganska oväntat. Köp Michelin - man får vad man betalar för - brukar ju folk säga trosvisst? Och så visar det sig att det var det nya Michelin PS2-däcket som var superovalt?  :o :)  Ganska irriterande att behöva åka till andra sidan stan och betala Intera för "riktning" av en rak fälg, när det visar sig att det är det dyra premiumdäcket som det är fel på?

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2851
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E39 540 Touring
« Svar #36 skrivet: september 14, 2015, 18:30:22 »
Verkar som min fars Good Year Efficient Grip är allt annat än runda de med, premium var det ja.
Bilhistorik: Saab 900 T16 1984 -> Honda Civic 1.6i 1988 -> Audi A4 1.8 1995 -> BMW 318is 1990 & BMW Z3 2.8 1997 -> BMW 330i 2001 -> BMW 125 iC 2011 & Volvo XC70 2.5T AWD 2003 + Peugeot 107 2007 som bruksbilar.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 542
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #37 skrivet: september 17, 2015, 20:42:06 »
Jag skrev inget om detta förut - och har inga bilder - men när jag byggde baslådan i reservhjulsbaljan så passade jag på att ta loss all klädsel i skuffen, städa ordentligt under (dammigt, smutsigt), och montera ljuddämpningsmaterial (bitumenplattor) på hjulhusen bakom ryggstödet och under sitsen i baksätet.


Jag ogillar ju verkligen däcksljud, och en av nackdelarna med en touring jämfört med en sedan är att mer däcksljud hörs i kupén. Det blev påtagligt bättre, upplevs som halverat däcksljud bakifrån.


Bara som ett tips - ifall det är någon annan som gärna hör motorn och stereon - men inte däckens malande mot asfalten. Har för mig att bitumenplattorna kostade 170 kr på Biltema. Det var de verkligen värda!  :)

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 542
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #38 skrivet: november 20, 2015, 00:03:26 »
Tänkte bara berätta att jag bytt LCM i bilen. (LCM betyder Light Control Module, LKM på tyska). Det är den lilla "dator" som sköter bilens belysning. Det är t ex den som sköter "glödtrådsvakten", som kollar om alla lampor är hela, som svarar på blinkerspakens rörelser eller slår på automatiskt halvljus.


Jag har ju en rätt gammal bil - en 98:a - som jag efterutrustat med facelift (fram, bak, instegslister etc). Men en sak som inte gick helt "plug and play" var att byta bakljusen. De nya är ju ett slags lysrör - är inga vanliga glödtrådslampor (och inte heller LED), och drar mycket mindre ström än de vanliga glödlamporna.


Detta lurade min bil att tro att baklamporna måste vara trasiga (eftersom de drar så lite ström), och en irriterande varning på instrumentklustret, samt den irriterande bieffekten att bromsljusen bak tänds på halv effekt (för att simulera ett bakljus).


För att slippa denna varning bör man byta LCM (datorn som mäter hur mycket ström bakljusen drar). Det finns olika versionern av LCM, i min äldre bil satt en LCM 2. Man behöver LCM 3B eller 4 för att slippa att bromsljusen tänds.

LCM sitter bakom klädseln vid passagerarens fotutrymme till höger. Lossa gummilisten och lirka ut den gamla boxen. Lossa kontakterna, byt till den nya boxen och lirka in den under klädseln igen.

Nu börjar problemen:

99 så byttes blinkerspaken, från en sexpolig till en fyrpolig, tillsammans med en massa andra facelift-saker, vilket gör att en LCM 3B inte fattar signalerna från ljusspaken. Med resultatet att blinkersen var helt borta -- det händer inget när man "blinkar". Detta beror på att det inte är någon fysisk kontakt mellan blinkerspaken och blinkersrelät, utan signalen från blinkerspaken går till LCM, som om den känner igen och godkänner signalen slår på ljuset.

För att få detta att fungera så måste man koda in den "nya" begagnade LCM. BMW vägrar att göra detta -- de kodar bara in nya enheter, och en ny LCM kostar säker 5000 kr eller mer. Jag hittade en begagnad för 400 kr, men då måste man koda själv, och så här gör man:

Mätarställningen och bilens chassinummer måste kodas in i LCM. Mätarställningen måste skrivas som noll, eftersom BMWs programvara inte kodar in några moduler som inte är nya.

1. Starta BMW Scanner 1.40, anslut och koda LCM - ange bilens VIN (de sju sista tecknen) och sätt mätarställningen till noll.

2. Stäng av tändningen och plugga ur BMW Scanner.

3. Slå på tändningen och anslut en laptop med BMW DIS v44.

4. Gå till kodning, E39, nykodning och tryck Enter. DIS kommer att göra sina trollerier, och efter en minut är det klart.

Nu fungerar blinkersspaken igen, helljuset och allt fungerar normalt, ingen varning om trasiga bakljus och inga tända bromsljus.

Hurra !!  8)

P.S: jag köpte BMW Scanner 1.40 på ebay, och en IBM Thinkpad T41 komplett med BMWs kablar och programvara för drygt 2000 kr. Det är en slant, men värt det. Bara att boka tid hos BMW för att läsa ut felkoder brukar kosta 800 kr per gång, och man brukar få vänta på tid en månad ungefär. Med dessa grejer behöver man inte vänta alls, och kan läsa ut felkoder och koda om hur mycket som helst - även det som BMW vägrar att göra, trots att du betalar.

Tänkte bara tipsa om detta.

Här är en tråd med bilder: https://www.rjnunnally.com/bmw-e39-lkm-lcm-light-computer-replacement/

Utloggad Pappy

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9777
  • Karma: +60/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #39 skrivet: november 20, 2015, 09:09:14 »
Ja du! det här var inte dum, du har jobbat mycket på den.
Det är en mycket bra tips du har och glad för dig att allting fungerar som det ska och som kan hjälpa rätt mycket folk. ;)
Jag inte vet om jag har likadant fel, på min X5 tyckte jag att lampor i ringarna lyste lite gulaktiga, det var då originalfärg på alla BMW.
Jag ville har lite vitare färg, tycket att det är snyggare.
Jag var och kollade hos Schmiedmann, Eidi hjälpte mig att byta lampor med extra motstånd och allting fungerade som det ska, kom tillbaka hem, kollade en gång till av ny fikenhet och upptäckte att en sida var svagare än andra, åkte igen till Eidi som kollade och sa att silikon som sitter på topp smälte då kass.
Körde till affären i Kungsbacka där Eidi köpte lampa, visade dom, manen hämtade en ny, testade den under en minutstid, inget problem, gick till bilen på parkeringen, satt på den, testade och efter 15 second, samma sak.
Ursch tänkte jag! I affär igen och visade honom, han blev lite funderande och inte hade mer sådana lampor och fick sådana lite starkare men inte kritvit som jag ville. :(
Idag, vet jag fortfarande inte om jag kan sätta vitare lampor till ringarna. :(
 
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Konstruktiva och motiverade idéer är alltid ett bra sätt att få saker att hända.;)

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 542
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #40 skrivet: november 23, 2015, 17:25:28 »
Tror det är samma som i E39:ans angel eyes, där sitter det ju vanliga små Halogenlampor. Original är 5-watts lampor med BA9S-sockel. Finns på Biltema för 20 kr paret, om man som jag tycker att det gulglödande Halogen-ringarna är snyggt.


Finns supervita på Aliexpress för 200-300 kr inklusive frakt:

7 watt
http://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-LED-Marker-E39-7W-cree-LED-Angel-Eyes-bulb-E39-7W-white-for-BMW/1699683418.html

10 watt
http://www.aliexpress.com/item/Audew-2PCS-10W-LED-CREE-MARKER-ANGEL-EYE-HALO-RING-LIGHT-BULB-FOR-BMW-E39-E53/32436808234.html?spm=2114.01020208.3.1.3lMna9&ws_ab_test=searchweb201556_1_79_78_77_80,searchweb201644_5,searchweb201560_7


60 watt
http://www.aliexpress.com/item/Professional-2-X-60W-CREE-LED-Angel-Eye-Halo-Ring-Marker-Light-Bulb-for-BMW-E39/32490931522.html?spm=2114.01020208.3.63.2a2dkc&ws_ab_test=searchweb201556_1_79_78_77_80,searchweb201644_5,searchweb201560_7


Nu minns jag - hoppas du inte tycker jag är besserwisser - men jag bytte lampor i mina angel eyes på en E39 själv. Det är dock inte så enkelt, av någon märklig anledning så har BMW plastsvetsat ihop lamphållaren kring den lilla sockeln. Om man vrider ett kvarts varv så kan man dra ut hela "insatsen" (plasten med sladdarna och själva lampan). Sedan använde jag kniv eller en liten fil för att öppna plasten så att jag kunde byta själv glödlampan.

Om det bara är ena sidan som hela tiden lyser svagare, så har du antingen otur med lamporna, eller så är det något problem med kablarna. Jag tycker det låter osannolikt att två lampuppsättningar efter varandra skulle uppvisa samma fel.

Oftast sitter det LED (ljusdioder) i de vita lamporna, och de bör inte vara problemet eftersom de är gjorda för att matas med låg spänning. En diods ljusstyrka styrs av strömstyrkan, inte dess spänning. Spänningen ska vara 2 - 3.5 volt ungefär, annars lyser de inte. Och jag tror att strömstyrkan för en diod är i storleken 10-20 milliampere, får den för mycket så kan dioden gå sönder. Därför sitter det motstånd i dioder, både till själva dioden för att växla ner 12V, men även parallellt över dioden, för att lura bilens övervakningssystem att inte "glödlampan" är trasig.

Mät med en multimeter på kablarna, och se att du har 12.5 - 14 volt och att det ligger jämt. Om det gör det, så är det troligen dålig kvalitet på dioderna - fel motstånd i dem, tror jag. Om man har för lågt motstånd (i syfte att maximera ljuset, göra det så vitt som möjligt), så är risken att dioden går sönder.

Om det är en lampa som består av flera små LEDs, så kanske en av fem går sönder och då upplevs det som att den fortfarande lyser, men svagare än på andra sidan?

Någon med bättre elkunskaper kanske kan fylla på, rätta mig? :)

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 542
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #41 skrivet: december 13, 2015, 11:06:41 »
För tillfället rullar min bil på vinterdäck, 17-tums M style 66 och ska få service idag: ny olja, oljefilter, luftfilter och kupéfilter. Den har en repa och ett litet rostangrepp vid ett bakre domkraftsfäste som ska svetsas i veckan, och den ska även få på M-bakdelen. Samt faktiskt en DEFA batteriladdare som ska installeras permanent.


Har även spacers på gång - jag vill fylla ut hjulhusen bättre. Den rullar redan på sänkta Eibach-fjädrar (20mm lägre än M-fjädrar), men jag vill ha den bredare - så att även vinterhjulen fyller ut hjulhusen.


Så här års funderar jag på små-projekt när våren och värmen kommer. Saker som ligger på önskelistan är


- Eibach grävre krängningshämmare. (De är ännu grövre och mer stabila än M5-ornas, som i sin tur är grövre än 540:ins original som sitter på)
- Fjäderbensstag. Vill dock att det inte ska låsa plastkäpan, så att man inte kan ta bort den utan att demontera staget. Någon som har tips?
- Rengöring och lackering av bromsok och bromssköldar, så att det ser helt fräscht ut.


Andra sommarhjul. Vill ha BBS LM-replikor med antracit (grått) centrum, men är osäker på om jag ska köra på 18 eller 19 tum. 18 tum ger bättre körbarhet, men 19 tum klan vara snyggare. Oavsett kommer jag förmodligen att köra på breda fälgar både fram och bak, 275:or runt om, för jag vill ha en bred kant även fram.


Egentligen gillar jag 18" på E39 -- det är ingen modern, ny bil och det kan se konstigt ut med stora hjul på den. Men BBS LM ser bra ut i 19. Angående det grå centrumet så är det viktigt att den går ända ut till ringen av nitar, så att de blanka nitarna lyser mot den grå bakgrunden. Det finns varianter där den ringen inte är mörk, då ser fälgen mindre ut.

Vad tycker ni? Har ni några bilder på E39:or med BBS LM - gärna i 18 så att man får se om det ser för litet ut?

Förr eller senare kommer jag även att kosta på den en ny lack, antingen i carbonsvart eller den safirsvart som den redan är, men det kan dröja. Lacken är fortfarande fin efter den omlackering som jag gjorde i april 2009 när jag köpte den. Jag har vänner med lackfirma så jag brukar få låna nycklar och plocka ner bilen för lackering (alla dörrar, baklucka, motorhuv, strålkastare, backspeglar, stötfångare m.m. ska plockas av). Men som sagt, kanske till nästa höst.




Utloggad AD_

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Karma: +9/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #42 skrivet: december 13, 2015, 20:02:15 »
Det var en trevlig önskelista :)

Jag tycker om stilen på BBS LM med grått centrum.
Vi tänker rätt lika ang. komfort ;) 18" är rätt okej att åka på medans 19" är sjukt stötigt. En annan aspekt är skillnaden i däckpriset. Speciellt när man går upp i bredd.
De bilder du visade så tycker jag det är riktigt snyggt och lagom. Svårt att säga om det "räcker", mycket beror på färg och hur låg den är. Samt naturligtvis hur hjulen sitter i hjulhuset.

Hittade en E39 Touring med 19" BBS LM. Med 225 fram och 255 bak.
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 542
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #43 skrivet: december 14, 2015, 00:59:02 »
Tack för svar!

I dag blev det service, ny olja: Aral 0-40 helsyntet. Nytt luftfilter och oljefilter, samt kontroll av frysvätska: -35 klarar den.

Jag tror att just BBS LM passar nästan bäst som 19 rent estetiskt, även om det inte är lika bekvämt som 18. Jag har inte kunnat hitta en enda bild på E39 med 18-tums BBS LM -- alla är 19 tum. Är inte det lite märkligt? Inte en enda med mindre än 19 tum?


Jag tycker att det blir för klent med den smala kanten på framfälgarna - mycket snyggare med brett även där, om man nu ändå ska tänka estetiskt.  :)

Fälgar är en kompromiss mellan estetiskt och praktiskt / billigt.  :)  Röda BBS-centrum ska jag ha tänkte jag, och grå centrum - tycker det är snyggt mot svart kaross.


275/30 19 skulle det bli som däck runtom i så fall.

http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop.pl?dsco=121&cart_id=59305636.121.2537&sowigan=So&Breite=275&Quer=30&Felge=19&Speed=&Load=&kategorie=6&Marke=&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&m_s=3&suchen=Visa%20erbjudanden&rsmFahrzeugart=ALL&filter_preis_bis=&filter_preis_von=&homologation=&search_tool=standard&sort_by=preis

Med 18-tum blir det 275/35 18 eller 265/35 18. Skillnaden är ca 200 kr/däck. Det kan jag leva med.

http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop.pl?sort_by=preis&x_tyre_for=&suchen=Visa+erbjudanden&tyre_for=&with_bootstrap_flag=1&rsmFahrzeugart=ALL&dsco=121&ranzahl=4&s_p_=&ist_hybris_orig=&search_tool=standard&m_s=3&cart_id=59305636.121.2537&sowigan=So&Breite=275&Quer=35&Felge=18&Speed=&Load=&Marke=&kategorie=6&filter_preis_von=&filter_preis_bis=&homologation=

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 542
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #44 skrivet: december 15, 2015, 07:16:00 »
Den här har ruskigt snygg nivå/passning på hjulen tycker jag. En M5 med 19 tum, 9.5 breda fram och 10.5 breda bak. Varrstoen, ett märke som bara finns i USA tyvärr.


De är helt rätt i nivå enligt min smak, varken för låg eller för hög, och fälgarnas offset är perfekt, så att de fyller ut hjulhusen. Vet inte om han använt spacers. Särskilt fram brukar hamna för långt in i hjulhuset. Rätt mängd gummi också, tycker jag. För smala däck ser "stretchade" ut, vilket jag personligen inte gillar.


Små detaljerna med passformen, som gör att det bli så bra. Om man kollar på de tidigare bilderna, så sitter de inte lika snyggt, trots att de också är 19". För låga, för långt in i hjulhuset, för smalt gummi ofta.


Allt sådant är visserligen smakfrågor, alla tycker olika, men jag tycker denna är nästan perfekt. Fast om jag skulle begåva min gamla Touring med LM-replikor, så blev det 9.5 runt om. Jag gillar den breda kanten även fram. lM-replikor är inte så dyra. BBS gick i konkurs för några år sedan, men äkta BBS LeMans var oerhört dyra. Över 10 000 kr per fälg.  :)

 

Reklampartners