Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: X5 E53 3.0iA -04  (läst 25015 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gemini__

  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 3255
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
X5 E53 3.0iA -04
« skrivet: april 17, 2015, 20:54:39 »
Snabba puckar efter jobbet igår bidrog till att jag kunde hämta hem denna skönhet. Var lite oplanerat.


Härnäst står en omgång med polermaskinen på tur.


Funderar på om man ska montera sidesteps eller snarare någon sorts aluminiumbeklädnad på sidostegen. Tycker det är läckert.


Ville helst ha V8:a men när denna faceliftade vagn dök upp med allt därtill (6-stegad låda, uppdaterad fyrhjulsdrift samt kosmetiska förbättringar) var valet inte svårt. En rak sexa på 3 liter är aldrig fel det heller.  :)


Trevlig helg.


Mvh
Thomas


X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1037
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
X5 E53 3.0iA -04
« Svar #1 skrivet: april 17, 2015, 21:53:55 »
Grattis till bilköpet!  :D
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW 520d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2855
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
X5 E53 3.0iA -04
« Svar #2 skrivet: april 17, 2015, 22:16:58 »
Ser fin ut!  :)
Bilhistorik: Saab 900 T16 1984 -> Honda Civic 1.6i 1988 -> Audi A4 1.8 1995 -> BMW 318is 1990 & BMW Z3 2.8 1997 -> BMW 330i 2001 -> BMW 125 iC 2011 & Volvo XC70 2.5T AWD 2003 + Peugeot 107 2007 som bruksbilar.

Utloggad Gemini__

  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 3255
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
X5 E53 3.0iA -04
« Svar #3 skrivet: april 17, 2015, 23:38:56 »
Tack tack!  :)


Kul med fyrhjulsdrift. Ska jag byta ut njurarna tycker ni? Vad ska sitta där ist.? Helsvarta eller kromade?
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1037
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
X5 E53 3.0iA -04
« Svar #4 skrivet: april 18, 2015, 00:33:33 »
Tack tack!  :)


Kul med fyrhjulsdrift. Ska jag byta ut njurarna tycker ni? Vad ska sitta där ist.? Helsvarta eller kromade?
Smaken är som baken, men jag skulle låta njurarna vara helt och hållet. Kul med "utbytta" ett tag kanske, men oftast så är original bäst i längden. Behåll originalen, oavsett vad du väljer att göra.  ;)
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW 520d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Pappy

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9798
  • Karma: +60/-0
  • Kön: Man
X5 E53 3.0iA -04
« Svar #5 skrivet: april 18, 2015, 08:38:25 »
Nu förstår jag varför jag inte visst att du hade en X5, det är ganska nytt och det får man gratulerar för det! 8)
Det som är skönt med X5 är att det lätt att stiga in och ut och man ser mycket bättre runt omkring i trafiken. ;)
Din fundering om aluminiumbeklädnad på sidostegen tycker jag att det är mycket bra om du kan skaffa det, det ge en liten +, skillnad med detaljer komplettering kan vara som en kvinna som vakna på morgonen och efter att hon är klart sminkad, det ser ut helt annorlunda :D
Dina njurar är två färgad, på min är det bara ett färg men som säger Galant turbo, smaken är som baken.
Hade jag veta att du önskade dig en med V8 hade jag kunna hjälpa dig, det är så att jag kommer att sälja min 06a och köpa en nyare modell, en X5 E70 Diesel. ;)
Hur många mil har den kört?
Lycka till med den! ;)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Konstruktiva och motiverade idéer är alltid ett bra sätt att få saker att hända.;)

Utloggad Gemini__

  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 3255
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
X5 E53 3.0iA -04
« Svar #6 skrivet: april 18, 2015, 09:18:20 »

Tack Alain och för allas input!  ;D

Ja, jag förstår originaltänket. Har alltid försökt följa den devisen. Men jag tänkte att nu jäklar ska jag vara lite wild and crazy och våga mig på att byta njurarna HAHA! =) Den uppmärksamme noterade kanske att jag redan gjorde denna stora operation på 728:an, monterade V8-njurar nämligen (så jag har varit ute på djupt vatten tidigare).  8)


Är själva tröskeln större/bredare på en X5:a som har aluminiumbeklädnad där från fabrik? Har hittat eftermarknadskit på ebay som jag funderar lite på.


X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Gemini__

  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 3255
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
X5 E53 3.0iA -04
« Svar #7 skrivet: april 18, 2015, 09:37:19 »
Den har rullat 20800 mil. Välservad och välutrustad. Nyligen byttes samtliga vätskor inkl. automatlådeolja osv. Nya dörrar utbytta på garanti dessutom.
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Gemini__

  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 3255
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
X5 E53 3.0iA -04
« Svar #8 skrivet: april 18, 2015, 09:44:04 »
Slutrören måste dock bytas, ogillar dessa ovala historier. Ska vara dubbla rör i tunt gods på varsin sida.
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Pappy

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9798
  • Karma: +60/-0
  • Kön: Man
X5 E53 3.0iA -04
« Svar #9 skrivet: april 18, 2015, 14:57:08 »
Varsågod!
Den aluminiumbeklädnad jag har är original och ska kolla längd och bredden nästa gång jag går till bilen (eftermiddag), ska ta bild på den och återkommer med det. ;)
20800mil är inte så mycket för en diesel, den säkert kan köra det dubbla. ;)
Bra att den är gjort i ordning med saker och ting, man slipper överraskningar och att tänka på det. ;)
 



Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Konstruktiva och motiverade idéer är alltid ett bra sätt att få saker att hända.;)

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 547
  • Karma: +22/-0
X5 E53 3.0iA -04
« Svar #10 skrivet: april 18, 2015, 17:20:34 »
Grattis!

Jag har en X5 E53 4.4 också, och jag har bytt sidestepsen på min. De gamla var saltskadade och fula. Det är inte så svårt - de sitter med bultar under, in i en balk under bilen. Inte så dyra att köpa, och bytet gör du lätt själv.

Utloggad Gemini__

  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 3255
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
X5 E53 3.0iA -04
« Svar #11 skrivet: april 18, 2015, 18:10:29 »
Alain: Nej, det är ingen diesel för guds skull.  ;D


Lasse: Tackar! Kanon, tack för den informationen.  :)
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Gemini__

  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 3255
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
X5 E53 3.0iA -04
« Svar #12 skrivet: april 18, 2015, 19:16:48 »
Här fanns det mer matnyttigt gällande montering för den som är intresserad: http://www.bmwmotorsports.org/pdf/e53/BMW%20X5%20Running%20Board%20Install%20Instructions.pdf



X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Gemini__

  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 3255
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
X5 E53 3.0iA -04
« Svar #13 skrivet: april 18, 2015, 19:26:46 »
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Pappy

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9798
  • Karma: +60/-0
  • Kön: Man
X5 E53 3.0iA -04
« Svar #14 skrivet: april 18, 2015, 21:51:26 »
Så Nu jag har ätit middag.  8)
Inte vet varför, jag trodde att det var en diesel. :(
Nu har du 2 personer som kan svara på dina frågor. ;)
Om du har möjligheten att skaffa en original, det kommer att ser ut snyggare än kopior som verka vara klistrad och original går neråt på kantlängden. 
Den jag har är 156cm lång och 10 cm bredd, som sagt, original.
ursäkta bilder, Ny tvättad blev smutsig efter tvätten. :D
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Konstruktiva och motiverade idéer är alltid ett bra sätt att få saker att hända.;)

 

Reklampartners