Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW 525i Touring -96 Långtidsprojektet.  (läst 17692 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AD_

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Karma: +9/-0
  • Kön: Man
BMW 525i Touring -96 Långtidsprojektet.
« Svar #30 skrivet: mars 10, 2015, 12:31:58 »
Bytte oljefilter, ehm, var nog även hög tid för oljebyte :O Serviceindikatorn har inte larmat riktigt än, men det är på sista "pluppen"

Kladdigt värre.


Ny ventilkåpspackning + tätningar till skruvarna (Fattas på bild)


Nu ska den bannemej inte bli tätt :lol: Missade denna detalj förra gången :mad:


Kul med nymålat och fräscht! :)


Lite nya täckpluggar



Passade även på att göra rent vevhusventilationen.


Fyllde sedan olja och satte tillbaka vevhusventilationen.

Mums med ny och fin olja :)


Kunde naturligtvis inte hålla mig från en liten lugn testtur ;) Det blev en hel del skillnad! Motorn tvekar inte på samma vis på tvåan och trean som den gjort innnan ibland. Men varvade inte mer än 3500rpm. Tätningarna har tydligen en inkörningsperiod på 16 (!) mil statskörning innan de slitit in sig ordentligt. Så det blir intressant och se om det blir någon ännu större skillnad :)

Nu blir det lite lugnare ett tag igen, då ännu en tentaperiod närmar sig. Näst på agendan efter det står iallafall byte av silentblocken. Funderar även på en biltema shortshift ;)
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad Pappy

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9759
  • Karma: +59/-0
  • Kön: Man
BMW 525i Touring -96 Långtidsprojektet.
« Svar #31 skrivet: mars 10, 2015, 16:28:08 »
Med allting du har gjort nu är det klart att motor kommer att mår bättre. ;)
Filtret var inte aptiträttande, väl dags att bytta.
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Konstruktiva och motiverade idéer är alltid ett bra sätt att få saker att hända.;)

Utloggad AD_

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Karma: +9/-0
  • Kön: Man
BMW 525i Touring -96 Långtidsprojektet.
« Svar #32 skrivet: april 12, 2015, 15:34:57 »
Märkte att jag hade åkt på ett bränsleläckage i veckan...


Så igår började jag riva ner tanken och det. Det gick relativt smärtfritt fram tills att jag skulle lossa fästena som håller upp rörena mot bilen. Men efter massa krångel gick det också.

Tanken nere. Någon tidigare ägare som varit där och lappat innan.


Skulle bara skrapa undan lite skräpet till höger. Ledningen var rätt dålig ;)


Avluftningsledningen framåt var även den riktigt dålig.
Delen ovanför bakaxeln. Gick sönder när jag skulle lossa den från fästet :O


Pajjade när jag skulle dra av slangen :P


Lite lättare ytrost här :/


Gick över med rostätare och lite rostskyddsfärg. Ska på med body senare.


Ena tankfästet mår inte sådär superbra. Ska försöka svetsa dit lite förstärkning på utsidan tillsvidare.


Nästa steg är att lyfta ner de gamla rörena och slangarna.

Ska iväg och handla lite nya grejer imorgon.
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
  • Karma: +22/-0
BMW 525i Touring -96 Långtidsprojektet.
« Svar #33 skrivet: april 12, 2015, 16:30:21 »
Kul tråd!


Och kul att se att en fin gammal bil hamnat i rätt händer - bra jobbat! Gillar starkt vettigt renoverande, bit för bit.


Fin kulör på den - är den standard BMW? Vad heter den - färgkod?

Utloggad AD_

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Karma: +9/-0
  • Kön: Man
BMW 525i Touring -96 Långtidsprojektet.
« Svar #34 skrivet: april 12, 2015, 23:16:33 »
Kul tråd!


Och kul att se att en fin gammal bil hamnat i rätt händer - bra jobbat! Gillar starkt vettigt renoverande, bit för bit.


Fin kulör på den - är den standard BMW? Vad heter den - färgkod?
Tack så mycket! Det värmer att höra :)

Tackar! Den är riktigt trevlig bättre i verkligheten än på bild. Det är inte en BMW-färg. Har tyvärr ingen exakt färgkod, utan enl. förra ägaren är det en Ford kulör. Fick med en burk med extra färg, kommer dock inte ihåg vad som står på det :P
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad Pappy

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9759
  • Karma: +59/-0
  • Kön: Man
BMW 525i Touring -96 Långtidsprojektet.
« Svar #35 skrivet: april 13, 2015, 00:12:30 »
Projekt trådar är alltid trevlig att läsa, se hur mycket folk ta hand om sina bilar, tyvärr bilar är som människor och behöver då och då lite operationer för att överleva. ;)
Ska du måla med tjära över orange färg som extra skydd?

 
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Konstruktiva och motiverade idéer är alltid ett bra sätt att få saker att hända.;)

Utloggad AD_

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Karma: +9/-0
  • Kön: Man
BMW 525i Touring -96 Långtidsprojektet.
« Svar #36 skrivet: april 24, 2015, 13:56:43 »
Tackar :) Ja, tycker det är charmigt med lite äldre bilar. De har ju dessutom mer karaktär :)
Det har hamnat rostskyddsmassa på den oranga.
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad AD_

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Karma: +9/-0
  • Kön: Man
BMW 525i Touring -96 Långtidsprojektet.
« Svar #37 skrivet: april 24, 2015, 13:58:35 »
Underredsmassa


Var iallafall in till BMW och handlade lite rör i förra måndagen. Passade då på att hoppa in på swedol och köpte bränsleslang till kanonpris.


Svetsade förstärkningar på tankbandet


Resten under veckan fortsatte jag som vanligt.

Nymålade tankband


Nya avluftningsrör på tanken


Rörena utbytta



Lite rostskydd i hjulhuset


Avluftningstanken tillbaka


Här hann jag tyvärr inte med att ta några fler bilder. Men jag fick iallafall upp tanken relativt smärtfritt och det har funkat bra :)
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
  • Karma: +22/-0
BMW 525i Touring -96 Långtidsprojektet.
« Svar #38 skrivet: april 24, 2015, 19:52:23 »
Bra jobbat! Har problem med tanken på min vardagsbil - 540 Touring E39. Avluftningen funkar inte så det blir undertryck i tanken så den sugs ihop. Till slut spricker den om man glömmer att öppna tanklocket lite då och då - blir alltid ett "swoooosh" då.


Har ingen lyft så kommer inte in under bilen.

Utloggad AD_

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Karma: +9/-0
  • Kön: Man
BMW 525i Touring -96 Långtidsprojektet.
« Svar #39 skrivet: april 25, 2015, 21:45:25 »
Tack! :) Det var inte så skoj du! Nu vet inte jag hur avluftningen fungerar på E39 men känns knepigt att den blivit tät, tvärtom känns mer logiskt  :o
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad AD_

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Karma: +9/-0
  • Kön: Man
BMW 525i Touring -96 Långtidsprojektet.
« Svar #40 skrivet: maj 12, 2015, 21:52:59 »
Köpte i påskas nya lampor till dimljusen när Hova.com hade rea men inte fått tummen ur att fixa det först nu.
Dels för att jag ville prova något nytt när det var väldigt billigt, samt för att jag tröttnat lite på att plocka i och ur xenonet varje år.

Blev riktigt bra :) Funderar på om jag ska matcha med gula p-ljus och ev. usa-blinkers.


Riktigt gult sken! Tyvärr inte sådär superstarkt som jag är van vid ;)



Impulshandlade även häromveckan ytterligare en uppsättning AC Schnitzer fälgar  :D
De är lite skamfilade i lacken, men ska enligt uppgift vara rätt skonade från skrap och bulor! :) Så med lite kärlek ska det väl gå att få ordning på dom också.
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad AD_

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Karma: +9/-0
  • Kön: Man
BMW 525i Touring -96 Långtidsprojektet.
« Svar #41 skrivet: oktober 04, 2015, 13:09:52 »
Det har inte hänt så hiskeligt mycket här under sommaren.

Jag har bytt vattenpump inkl. termostat + hus.

De nya grejerna


Någon tidigare ägare som troligen återanvänt gamla termostathuspackningen och lite extra packning på tub.


Ny och gammal pump. Den gamla pumpen är en BMW original och jag hittar inget om att den är bytt någongång.


Passade på att byta tempgivaren till styrboxen som jag tidigare konstatera inte var helt frisk.


Det visade sig att kylarbalken var ganska rutten i högra hörnet.




Fixat på lite drygt 3 timmar. Alla timmar från rostlagningen förra sommaren satt fortfarande i ryggmärgen  8)






Dit med vattenpump och termostat.


Luftat och klart!


Lämnade också in fälgarna på lack. Blev ruskigt nöjd! :)
Den värsta innan:



Efteråt :D   8)


Satt som ett slag i ansiktet ;)



Till sist har jag bytt silentblocken och högerlänkarm efter nedslag på besiktningen.



Ska den gamla kärnan se ut såhär?  :o  Något slut, inte konstigt att det har klonkat och haft sig.


Lika bra att byta grejerna till krängaren när jag ändå har det liggandes.


På högersidan gick det klockrent att pressa i bussningen med domkraften. Dock gick det mindre bra på vänstersidan, med lite drygt 1,5cm kvar tog det tvärstopp. Bussningen ville absolut inte röra sig. Provade lite olika sätt att få det tillrättta med icket.
Vet inte om det var mitt handhavande eller tillverkningsfel, men tyckte bussningen på vänstersida var väldigt slapp mot höger. Med väldigt lite handkraft släppte iallafall den inre kärnan  :o  Bara att ta fram sågen igen.


Beställde ny bussning och hade den hemma samma dag, och bytte den även då.

Sedan som alltid måste jag slabba dit lite färg ;)


Snabb summering av vad som har hänt under sommaren. Tänkte att det skulle bli lite mer som händer under vintern, men som det ser ut nu kan det bli lite dåligt med det.
Gick nämligen och köpte mig en BMW 540 i slutet av augusti 8)  Den behöver en hel del uppmärksamhet ;)
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad Pappy

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9759
  • Karma: +59/-0
  • Kön: Man
BMW 525i Touring -96 Långtidsprojektet.
« Svar #42 skrivet: oktober 04, 2015, 19:05:14 »
Tyvärr! Finns en del av människor som inte bryr sig om en bil behöver lite kärlek eller inte, de bara sätter sig bakom ratten och kör.
Som tur är, finns sådana som dig som ta hand om dessa så dom kan leva vidare ett bra tag till, bra jobbat! ;)
Har du sålt den eller ska du behålla den?
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Konstruktiva och motiverade idéer är alltid ett bra sätt att få saker att hända.;)

Utloggad AD_

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Karma: +9/-0
  • Kön: Man
BMW 525i Touring -96 Långtidsprojektet.
« Svar #43 skrivet: oktober 04, 2015, 20:58:36 »
Jag kommer att behålla denna ett bra tag till.
Har lagt ner både för mycket tid och pengar i den för att kunna skiljas från den just nu :)  Dessutom kan jag åka i denna medan jag repar 540in.

Lite kul dock, när jag lämnade den på hjulinställning undrade mekanikern som utförde jobbet om bilen var till salu. Han blev nämligen lite kär i den  8)
Tyvärr sa ja, inte än på ett tag! :)
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad Pappy

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9759
  • Karma: +59/-0
  • Kön: Man
BMW 525i Touring -96 Långtidsprojektet.
« Svar #44 skrivet: oktober 04, 2015, 22:33:05 »
Kan tänka mig att du inte vill blir av med den och det förstår jag, förut hade jag en Mercedes 280se W116 karossen som jag renoverade från börja, den blev som ny och själv klart ville jag inte sälja den.
Hoppas att du njuter av den. ;)
 
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Konstruktiva och motiverade idéer är alltid ett bra sätt att få saker att hända.;)

 

Reklampartners