För att göra en lång historia kort så sammanfattar jag väl det som har hänt hittills. Detta är alltså min brukis, som jag underhåller och förfinar enligt min egen smak.
Det hela började väl i oktober 2010 då jag införskaffade min pärla. Hade letat lite smått efter en första bil, sedan dök denna upp. Jag blev helt såld och att den även fanns i stan var ju inte sämre.

Tiden gick och morsan råkade backa in i en nyregnad och frusen snövall...

Inte mer med det, får fixa det så småningom.
Köpte ett par nya fälgar som jag tyckte passade bilen bättre.

Sommaren 2011 tuffade på:
- Monterade dimljus.
- Bytte styrväxeln
- Renoverade bakbromsarna
- Monterade dragkrok + regbesiktning
- Bytte lambdasond pga. dåliga avgasvärden.
- Stor service.
- Omlackering av ventilkåpa + packningsbyte
- Stora färddatorn
- Med mera.
Hösten kom och jag drog till Arjeplog och pluggade.
Det blev vinter och det som inte fick hända var ett faktum. En natt gick det lite för brett genom en kurva, som slutade upp i en snövall...

Fronten lappades ihop provisoriskt med popnit och buntband.

I mitt djupa missnöje över misstaget, bubblade en idé fram. Jag tänkte lite smått för mig själv att nu när jag ändå har både trasig front och bak + saknar sidokjolar kan jag ju leta reda på ett M-paket.
Våren 2012.
Lättare sagt än gjort. Efter mycket letande åkte jag iväg 18 mil enkel resa för att hämta ett m-paket till bra pris

Tyvärr var fronten rätt så hårt stukad (spräckt läpp + alla 4 mitt-ribbor av).

Sommaren 2012 var händelserik på många fronter. M-paketet lagades och spacklades upp men stannade sedan av. Istället gav jag mig på att byta alla bromsrör, bromslangar, skivor fram och renovera bromsoken fram. Skulle egentligen bara byta ett längsgående bromsrör, efter en bra att veta på besiktningen

Konstaterade även efter lite närmare granskning att mina framskärmar vara "sopslut". När dessutom nya piratskärmar var skrämmande billiga, inhandlades även det.

Vintern 2012 slösurfade jag lite och hittade en skinninredning till ruskigt bra pris. Sagt och gjort, iväg och hämta denna för att ersätta min gamla tydinredning.

Våren 2013:
Nu börjar det "roliga" arbetet. Nämligen slip och preparera allting inför lack, dvs. front, bak, sidokjolar, framskärmar, grill och motorhuv.

Under tiden delarna var på lack gick jag lös med plastidip på alla kromdetaljer i fronten.

I början av juni 2013 började det riktigt roliga med att plocka ihop allting

Se hur skepnaden ändras radikalt!

Ruggigt stor förändring och riktigt nöjd att jag tog valet att lacka om huven från mattsvar till bilens övriga färg.
Till sist men inte minst. Jag införskaffade mattsilver mätarringar från ebay.

Det var alltså den "korta" varianten

Det är egentligen inte så mycket kvar att göra men ändå lite grann:
- Foliera kromlisterna kring rutorna
- Byta silentblocksbussningar
- Lacka om 17" fälgarna
- Diverse små grejer.
Det får ta sin tid då jag numera är student på heltid. Vilket innebär att det är svårt att få både pengar och tiden att räcka till.
Projekttråden i detalj och från början om någon är intresserad:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=204580"
Var väl att för mig denna gång!
// Adam