Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Fredrik M: 125i Coupe 2011  (läst 39700 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2894
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M: 125i Coupe 2011
« Svar #135 skrivet: juli 10, 2020, 09:13:24 »
Ja det ser ut att stämma om man kikar på Real Oem, 125i har samma låda som återfinns i E90 och E60 x23, x25 och x28 modeller medan 130i har en låda som även används i Z4 3.0

Jag kör inte speciellt hårt så jag är inte orolig att lådan inte skall orka med, men det kan ju vara bra att veta så man inte får för sig att plocka ut ännu mer effekt.
Bilhistorik: Saab 900 T16 1984 -> Honda Civic 1.6i 1988 -> Audi A4 1.8 1995 -> BMW 318is 1990 & BMW Z3 2.8 1997 -> BMW 330i 2001 -> BMW 125 iC 2011 & Volvo XC70 2.5T AWD 2003 + Peugeot 107 2008 som bruksbilar.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2894
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M: 125i Coupe 2011
« Svar #136 skrivet: augusti 20, 2020, 09:00:04 »
I går blev det besiktning, givetvis utan anmärkning.

Är sugen på svarta lister runt fönstren, men de är så löjligt dyra här i Sverige. Hittat ett par på Bildelsbasen som de skall ha 3000kr/st för  :o

Så jag kollade runt lite i England där delar är betydligt billigare, hitttade för £120 vilket blir ca. 1368 för båda, en viss skillnad. Tyvärr ville de inte skicka dem utan det var endast avhämtning.

Så jag kanske får göra som på min E46 och få dem folierade?
Bilhistorik: Saab 900 T16 1984 -> Honda Civic 1.6i 1988 -> Audi A4 1.8 1995 -> BMW 318is 1990 & BMW Z3 2.8 1997 -> BMW 330i 2001 -> BMW 125 iC 2011 & Volvo XC70 2.5T AWD 2003 + Peugeot 107 2008 som bruksbilar.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2894
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M: 125i Coupe 2011
« Svar #137 skrivet: september 07, 2020, 15:34:47 »
Har fått för mig att jag vill byta ut instrumenthuset från ett från en 135i som även har oljetemp mätare, jag är ju lite old school och saknar vattentemp mätaren, men en oljetemp skulle fungera bra det med.

Dock verkar det vara väldigt svårt att få instrumenthuset omkodat, man behöver nollställa det och klona en del uppgifter från det gamla för att det skall fungera. Men efter det är gjort skall det vara plug & play vad jag läst på nätet. Även pratat med de som gjort operationen själva, tyvärr bor de på andra sidan Atlanten så lite svårt att få hjälp från det hållet.

Har kollat med diverse firmor i min närhet men ingen kan fixa.  :(

Bilhistorik: Saab 900 T16 1984 -> Honda Civic 1.6i 1988 -> Audi A4 1.8 1995 -> BMW 318is 1990 & BMW Z3 2.8 1997 -> BMW 330i 2001 -> BMW 125 iC 2011 & Volvo XC70 2.5T AWD 2003 + Peugeot 107 2008 som bruksbilar.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2894
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M: 125i Coupe 2011
« Svar #138 skrivet: september 08, 2020, 12:42:14 »
YES!! CK's Bil & Styling i Uppsala kan fixa flytten av info från original instrumenthus till det nya, så ett 135i instrumenthus är beställt från Bildelsbasen.
Bilhistorik: Saab 900 T16 1984 -> Honda Civic 1.6i 1988 -> Audi A4 1.8 1995 -> BMW 318is 1990 & BMW Z3 2.8 1997 -> BMW 330i 2001 -> BMW 125 iC 2011 & Volvo XC70 2.5T AWD 2003 + Peugeot 107 2008 som bruksbilar.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2894
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M: 125i Coupe 2011
« Svar #139 skrivet: september 09, 2020, 18:47:53 »
Nya mätarhuset anlände i dag.  :)

Bilhistorik: Saab 900 T16 1984 -> Honda Civic 1.6i 1988 -> Audi A4 1.8 1995 -> BMW 318is 1990 & BMW Z3 2.8 1997 -> BMW 330i 2001 -> BMW 125 iC 2011 & Volvo XC70 2.5T AWD 2003 + Peugeot 107 2008 som bruksbilar.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2894
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M: 125i Coupe 2011
« Svar #140 skrivet: september 21, 2020, 14:03:10 »
Nya mätarhuset på plats i bilen.



Men just nu fungerar oljetrycksmätaren som bränsleförbrukningsmätare, så det blir nästa sak att fixa.
Bilhistorik: Saab 900 T16 1984 -> Honda Civic 1.6i 1988 -> Audi A4 1.8 1995 -> BMW 318is 1990 & BMW Z3 2.8 1997 -> BMW 330i 2001 -> BMW 125 iC 2011 & Volvo XC70 2.5T AWD 2003 + Peugeot 107 2008 som bruksbilar.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2894
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M: 125i Coupe 2011
« Svar #141 skrivet: oktober 05, 2020, 15:03:31 »
Dator fixad och programvara installerad, nu väntar jag bara på att kabeln skall levereras sedan skall det fixas.

Bilhistorik: Saab 900 T16 1984 -> Honda Civic 1.6i 1988 -> Audi A4 1.8 1995 -> BMW 318is 1990 & BMW Z3 2.8 1997 -> BMW 330i 2001 -> BMW 125 iC 2011 & Volvo XC70 2.5T AWD 2003 + Peugeot 107 2008 som bruksbilar.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2894
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M: 125i Coupe 2011
« Svar #142 skrivet: oktober 19, 2020, 15:38:22 »
Den här är fin…

Min kabel för att koppla ihop datorn med bilen var i Malmö vilket är ca. 1 timmes färd med bil från mitt hem. Men något gick väldigt snett för helt plötsligt var mitt paket på väg till New Dehli.
Visst namnet är väldigt likt Förslöv så jag förstår absolut att det blev fel.  :o

Några dagar senare får jag meddelande att mitt paket aldrig kommer att levereras, mina pengar kommer att returneras och om jag fortfarande är intresserad av varan ombeds jag beställa på nytt.
Vilket jag gjorde omgående men denna gången valde jag inte DHL Expressfrakt utan vanlig som går med Pitney Bowes och nu skall en ny kabel levereras den 30/10.
Bilhistorik: Saab 900 T16 1984 -> Honda Civic 1.6i 1988 -> Audi A4 1.8 1995 -> BMW 318is 1990 & BMW Z3 2.8 1997 -> BMW 330i 2001 -> BMW 125 iC 2011 & Volvo XC70 2.5T AWD 2003 + Peugeot 107 2008 som bruksbilar.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2894
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M: 125i Coupe 2011
« Svar #143 skrivet: oktober 29, 2020, 12:54:34 »
Sådär, nu har jag en fungerande oljetemp mätare.

Mest strul var det att få drivrutiner och annat att lira, (Windows  :-\ ) men när jag väl fick kontakt så var det enkelt att fixa.  ;D

Körde en runda och efter ett tag lade den sig snyggt och prydligt på 100° vilket jag antar är normal temp vid vanlig körning och då verkar det som att jag fick alla parametrar rätt i programmeringen.

Bilhistorik: Saab 900 T16 1984 -> Honda Civic 1.6i 1988 -> Audi A4 1.8 1995 -> BMW 318is 1990 & BMW Z3 2.8 1997 -> BMW 330i 2001 -> BMW 125 iC 2011 & Volvo XC70 2.5T AWD 2003 + Peugeot 107 2008 som bruksbilar.

 

Reklampartners