Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Fredrik M: 125i Coupe 2011  (läst 38924 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2877
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M: 125i Coupe 2011
« Svar #120 skrivet: maj 02, 2020, 15:13:10 »
I går fick jag mina nya baklampor på plats, adapterkabeln behövdes inte, det var plug & play. Så jag hoppas jag får returnera kablarna.

Före.


Gamla lampan borta, torkat bort lite smuts.


Ena sidan klar.


Andra sidan strax klar.


Sådärja!


Tog kanske en halvtimme att fixa, mycket nöjd med slutresultatet. Fler bilder kommer efter att jag har tvättat bilen.
Bilhistorik: Saab 900 T16 1984 -> Honda Civic 1.6i 1988 -> Audi A4 1.8 1995 -> BMW 318is 1990 & BMW Z3 2.8 1997 -> BMW 330i 2001 -> BMW 125 iC 2011 & Volvo XC70 2.5T AWD 2003 + Peugeot 107 2008 som bruksbilar.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2877
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M: 125i Coupe 2011
« Svar #121 skrivet: maj 03, 2020, 23:28:23 »
Bilhistorik: Saab 900 T16 1984 -> Honda Civic 1.6i 1988 -> Audi A4 1.8 1995 -> BMW 318is 1990 & BMW Z3 2.8 1997 -> BMW 330i 2001 -> BMW 125 iC 2011 & Volvo XC70 2.5T AWD 2003 + Peugeot 107 2008 som bruksbilar.

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3256
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
Fredrik M: 125i Coupe 2011
« Svar #122 skrivet: maj 04, 2020, 01:06:52 »
Stiligt 😀🙌
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2877
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M: 125i Coupe 2011
« Svar #123 skrivet: maj 05, 2020, 13:22:41 »
Stiligt 😀🙌

Tack! Originallamporna är väldigt snygga, men dessa är ännu snyggare tycker jag. Har suktat länge men tyckt de var för dyra, men så härom veckan hade Schmiedmann extrapris så då fick man ju slå till.  8)
Bilhistorik: Saab 900 T16 1984 -> Honda Civic 1.6i 1988 -> Audi A4 1.8 1995 -> BMW 318is 1990 & BMW Z3 2.8 1997 -> BMW 330i 2001 -> BMW 125 iC 2011 & Volvo XC70 2.5T AWD 2003 + Peugeot 107 2008 som bruksbilar.

Utloggad Pappy

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9820
  • Karma: +60/-0
  • Kön: Man
Fredrik M: 125i Coupe 2011
« Svar #124 skrivet: maj 06, 2020, 13:40:20 »
Snygga är dom, bilen ser ut som en nyare model  ;)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Konstruktiva och motiverade idéer är alltid ett bra sätt att få saker att hända.;)

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2877
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M: 125i Coupe 2011
« Svar #125 skrivet: maj 09, 2020, 16:12:49 »
Snygga är dom, bilen ser ut som en nyare model  ;)

Absolut, vet inte vilket år dessa lamporna kom. Tror jag såg dem första gången på 1M modellen.
Bilhistorik: Saab 900 T16 1984 -> Honda Civic 1.6i 1988 -> Audi A4 1.8 1995 -> BMW 318is 1990 & BMW Z3 2.8 1997 -> BMW 330i 2001 -> BMW 125 iC 2011 & Volvo XC70 2.5T AWD 2003 + Peugeot 107 2008 som bruksbilar.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2877
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M: 125i Coupe 2011
« Svar #126 skrivet: maj 09, 2020, 16:19:58 »
Nytvättad!





Har nu även bestämt mig för att chiptrimma, eller rättare sagt plocka bort strypningen. Det är exakt samma motor i 125i som i 130i. 125an t.o.m. samma 3 stegs insug som 130i så det är endast en mjukvarugrej som gör att det skiljer 47 Hk. Så strypningen skall bort och så plockar vi givetvis dit den lilla tuning som finns till 130i och totalt skall det då bli 272 Hk.  8) Tänkte låta GDM Performance i Vallåkra göra det åt mig.

Men det får bli lite senare i sommar, lämpligt att ta under semestern.  ;D
Bilhistorik: Saab 900 T16 1984 -> Honda Civic 1.6i 1988 -> Audi A4 1.8 1995 -> BMW 318is 1990 & BMW Z3 2.8 1997 -> BMW 330i 2001 -> BMW 125 iC 2011 & Volvo XC70 2.5T AWD 2003 + Peugeot 107 2008 som bruksbilar.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2877
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M: 125i Coupe 2011
« Svar #127 skrivet: maj 09, 2020, 21:06:04 »
Tog en liten fotorunda.




Bilhistorik: Saab 900 T16 1984 -> Honda Civic 1.6i 1988 -> Audi A4 1.8 1995 -> BMW 318is 1990 & BMW Z3 2.8 1997 -> BMW 330i 2001 -> BMW 125 iC 2011 & Volvo XC70 2.5T AWD 2003 + Peugeot 107 2008 som bruksbilar.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2877
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M: 125i Coupe 2011
« Svar #128 skrivet: maj 14, 2020, 13:58:53 »
 ;D

Tid bokad hos GDM Performance

+ 53 Hk skall pytsas i.
Bilhistorik: Saab 900 T16 1984 -> Honda Civic 1.6i 1988 -> Audi A4 1.8 1995 -> BMW 318is 1990 & BMW Z3 2.8 1997 -> BMW 330i 2001 -> BMW 125 iC 2011 & Volvo XC70 2.5T AWD 2003 + Peugeot 107 2008 som bruksbilar.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2877
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M: 125i Coupe 2011
« Svar #129 skrivet: maj 29, 2020, 13:04:54 »
Någon som har en idé om hur man skall få detta att fungera?







Diameter för originalrör och längden är spot on, men sedan blir de ju rätt mycket större i andra änden så båda får inte plats samtidigt, eftersom det vänstra röret gör en loop utanför ljuddämparen tänkte jag först bara värma röret och trycka ut det några mm. men när jag kollade mer noga så sitter givetvis fästet i detta röret så det blir inte så lätt att få det att flytta på sig. Det högra röret är väldigt kort och kommer ur ljuddämparen så det är nog ingen idé att ge sig på.

När jag beställde dem hade jag en tanke om att kapa bort kolfiberdelen på insidorna men de är så väldigt fina så helst vill jag låta bli en sådan operation.
Bilhistorik: Saab 900 T16 1984 -> Honda Civic 1.6i 1988 -> Audi A4 1.8 1995 -> BMW 318is 1990 & BMW Z3 2.8 1997 -> BMW 330i 2001 -> BMW 125 iC 2011 & Volvo XC70 2.5T AWD 2003 + Peugeot 107 2008 som bruksbilar.

Utloggad RoBe

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Fredrik M: 125i Coupe 2011
« Svar #130 skrivet: juni 24, 2020, 15:49:07 »
;D

Tid bokad hos GDM Performance

+ 53 Hk skall pytsas i.


Hej,


Jag är ny här på forumet och har själv en 125i Coupe 2010. Inköpt i mars 2020. Är helnöjd, men har sedan dess kollat på att optimera den till en 130i+ eftersom det tydligen ska vara samma motor. Undrar därför hur det gick hos GDM? Är du nöjd? Körde du dyno före och efter?
Nuvarande BMW: 125i Coupé, 2010, Spacegrå, M-Sport

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2877
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M: 125i Coupe 2011
« Svar #131 skrivet: juni 30, 2020, 12:06:49 »

Hej,


Jag är ny här på forumet och har själv en 125i Coupe 2010. Inköpt i mars 2020. Är helnöjd, men har sedan dess kollat på att optimera den till en 130i+ eftersom det tydligen ska vara samma motor. Undrar därför hur det gick hos GDM? Är du nöjd? Körde du dyno före och efter?

Hej! Trevligt med nya medlemmar!

Ja det stämmer att det är samma N52 motor i 125 och 130i, i 125i är den strypt bland annat genom att DISA ventilerna i insuget endast öppnar 7.7 mm jämfört med 9.7 mm efter modifiering.
Jag körde ingen dyno mer än rumpdynon och den kände skillnad efter några meter, bilen har en helt annan respons och den drar betydligt kraftigare genom hela registret. Karaktären känns likadan tycker jag men den är starkare hela tiden. Så ja jag är mycket nöjd och rekommenderar ett besök hos Göran, väl värt 3.000 kr om man har en 125i, för en 130i hade jag inte brytt mig om att göra det. Den går ju endast från 265 till 271 Hk och det tror jag knappt man märker.

Edit: Ser nu att GDM har ett trim till 130i som ger 283 Hk, det borde ju kännas. Kan undra vad som skiljer åt mellan mina 271 Hk?
Bilhistorik: Saab 900 T16 1984 -> Honda Civic 1.6i 1988 -> Audi A4 1.8 1995 -> BMW 318is 1990 & BMW Z3 2.8 1997 -> BMW 330i 2001 -> BMW 125 iC 2011 & Volvo XC70 2.5T AWD 2003 + Peugeot 107 2008 som bruksbilar.

Utloggad RoBe

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Fredrik M: 125i Coupe 2011
« Svar #132 skrivet: Idag kl. 16:10:21 »
Tack för info!  :)
Det får nog bli en optimering så snart som möjligt.
Nuvarande BMW: 125i Coupé, 2010, Spacegrå, M-Sport

 

Reklampartners