Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW E28 Begagnattips.  (läst 2254 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pappy

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9759
  • Karma: +59/-0
  • Kön: Man
BMW E28 Begagnattips.
« skrivet: november 19, 2012, 07:47:08 »
BMW E28 Begagnattips.
 
BMW E28 är en solid och välbygd bil som, för det mesta, håller flera tiotal tusen kilometer problemfritt. Men, det finns vissa saker som man bör vara extra uppmärksam på innan man ska inhandla sig drömbilen, E28 alltså! OBS. MYCKET LÄSNING!
Här är en checklista som är bra att skriva ut. Kanske kan den behövas vid en eventuell provkörning eller när du vill vet mer om E28 helt enkelt.

 Alla elektriska detaljer.
Oftast pålitliga, men när fel uppstår kan det bli dyrt. se noggrant över följande detaljer; Sollucka, fönsterhissar, eluppvärmda säten (sätet ska bli varmt ganska fort), trippmätaren, centrallåset, service indikator lamporna Kolla dessutom att alla mätare och lampor i instrumentpanelen fungerar. Om ej så kan det som sagt vara SI-kortet som måste bytas.
 
Framvagnen.
Det är vanligt att styrlederna slits, vanligast är de styrleder som håller samman de justerbara styrstagen på vänster respektive höger sida.

Bromsar.
Skivorna är vanligtvis rostiga och behöver bytas. Här finns läge för prutning och det är dessutom enkelt att montera nya om man är lite händig.
 
Automatväxellådan.
Vissa E28'or tillverkade efter 1983 utrustades med 4-växlad automatlåda (4HP22). Om bilen har växellådan med sport/economiläget monterat är detta vad du ska tänka på; den här typen av växellåda är i genomsnitt pålitlig, men är den misskött och krånglar blir detta kort sagt, DYRT! Undvik en bil med automatlåda om den inte växlar närmast perfekt.
 
Däcken fram.
Eftersom det är såpass vanligt med slitna leder i framvagnen bör man kolla slitaget på framdäcken. är de mycket slitna på innerklacken kan det bero på följande; slitna styrleder eller att bilen är sänkt utan att hjulinställnigar har gjorts.
 
Kvitton från reparationer.
Fråga säljaren om han kan visa upp kvitton på bytta slitdelar eller reparationer. Inte för att detta är nån prutmån, men det är bra att veta vad som gjorts och av vem/vilka.
 
AC(AirCondition).
AC-systemet på E28 var knappast bra när det var nytt så kolla extra noggrant om det är dåligt eller inte. Vanligtvis är kompressorerna inte passande ihop med R134, så konvention till R12 kommer kosta några lappar extra.
 
535i Motorn.
En supermotor i många avseenden. Men ojämn tomgång är mycket vanligt i vissa och detta kan bero på att oljetryckssensorn läcker när den är trasig och det kan se ut som en topplockspackningsläcka.
 
ROST!
Alla gamla bilar ständiga problem, speciellt de som rullat på västkusten och i södra Sverige kan oroa sig. Se efter på alla karossdetaljer i de undre regionerna av karossen. Främre fjäderbenstornen. Vid dörrkanter och skärmkanter, men även i övre hörnet av framdörrarna (vid backspegeln). Och naturligtvis i fronten, eftersom stenskott ofta har lämnat sina spår Har rosten samlats där. Kolla även under mattan och isoleringen framför framstolarna. Isoleringen består av något skummgummiliknande material som gärna drar åt sig fukt. Ett ställe som garanterat inte är rostfritt är vid nummerskyltsbelysningen...Se efter själv!
Vattenläckage.
Vanligt vid bak- och framlampor. Tätningsgummilisten runt baklampan fräts oftast sönder och i framlyktorna samals det vatten vilket gör att reflektorerna rostar. Vid takluckan samlas det också ibland vatten vilkt leder till rost.
 
Service indikator lamporna.
Fungerar det ej kan det vara batterierna (Ni-Cd),kostar ca 60-120 pirat. I Värsta fall kan SI-kortet lagt av helt vilket kostar 2700 kr nytt, men då brukar också andra kostigheter uppenbara sig i instrumenten (t.ex. fel bensinnivå i tanken, fel kylvätsketemperatur m.m.). Alltså en viktig punkt att kolla!
 
Bromstrycksaccumulator.
Även kallad "bomben". Denna finns på de större modellerna (528i och uppåt). Denna laddar upp ett övertryck av bromsvätska och gör bilens bromsar funktionella till 2-3 inbromsningar efter det att motorn stängts av. Om denna är sliten känns pedalen svampig och bromsen har tveksam reaktion. Kostar runt 1000 kr som reservdel.
 
Manuell växellåda.
Dessa växellådor är i stort sett odödliga om man sköter oljebytena regelbundet. Denna kan kännas slapp ibland, men är lättfixad (ca 800 kr som reservdel). Glapp i drivlinan beror ofta på hardyskivan som fungerar som en ryckutjämnare tills dess att den blir sliten. Då får den motsatt effekt och fungerar istället som en ryckframkallare. På dom lite motorstarkare modellerna förekommer det ganska ofta sprickor i pedalstället där huvudcylindern till kopplingen sitter fastskruvad.
 
Kamaxel.
Syns inte, men hörs tydligt om det är fel på den. OBS! Kolla detta nogrant! Vid köp av 6-cylindrig E28 ska du vara extremt noggrann med att kolal denna detaljen; kör motorn varm, öppna huven och lyssna vid ventilkåpan. Hör du ett knackande högt ljud är det sliten kamaxel eller dåligt justerade ventiler som spökar (Tänk på att spridarna kan ticka ganska högt, vilket är helt normalt.) Kostar skjortan att fixa till. Orsaken till sliten kamm är oftast ingensatt oljerör ovanför kammen. Det blir inte bättre av att skruvarna som håller i det röret har en förmåga att skruva ur sig själva.
 
Kylfläktens viskokoppling
Mycke vanligt fel. Viskokopplingen till kylarfläkten har till uppgift att reglera farten på fläkten. En sliten viskokoppling resulterar i att det inte blir tillräcklig fart i fläkten och därmed hög motortemperatur vid kökörning. Testa fläkten genom att köra motorn varm. Därefter försöker du bromsa fläkten med en ihoprullad tidning eller dylikt. Den ska vara ganska svårstoppad. Även glapp i sidled på fläkten indikerar på dålig fläktkoppling. En ny viskokoppling kostar ca 1000:-
 
Bensintank
Läckage pga rost vid påfyllningsröret är inte ovanligt. Kan vara svårt att se, men det märks lätt om man tankar fullt. Luktar det mycket bensin vid bakdelen av bilen så är det sannolikt hål i påfyllningsröret
 
Kupéfläkt.
Dennas lagringar slits ner och fläkten börjar rassla, testa i samtliga lägen. Det finns inget man kan göra år detta utan bara att åka till skroten eller till BMW och köpa en. Ge inte mer än 300 kr för en begagnad.
 
Luft massamätaren.
Denna håller ca 30000 mil och kostar ca 4500:-
Och det är ju inte så ovanligt att en BMW har gått så långt.
 
Det var en sammanfattning av de vanligaste felen. Är du osäker, ta med dig en vän som kan bilar eller om det är ett dyrare exemplar så kan du M-testa den. En del BMW-verkstäder gör kontroller för en mindre peng.


http://www.e28.se/tips/begtips.php
                     
   
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Konstruktiva och motiverade idéer är alltid ett bra sätt att få saker att hända.;)

 

Reklampartners