Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW E28 M5 (1985-1988)  (läst 2265 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pappy

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9753
  • Karma: +59/-0
  • Kön: Man
BMW E28 M5 (1985-1988)
« skrivet: mars 20, 2012, 11:32:43 »
BMW M5 (E28) från 1985 till 1988

BMW först introducerade M5 modellen på 1984 Amsterdam Motor Show. Baserat på E28 5-serien plattform, var den nya M5 en 4-dörrars saloon bil med alla de rätta komponenterna som skall betraktas som en utmanare på den premie-idrottssektorn. Dess sportiga profilen var ganska uppenbart, eftersom bilen var hand byggts av BMW: s mycket Motorsport division, samtidigt utrustad med en nyutvecklad BMW M1 motor. Designad för att tävla mot Mercedes Benz M och E klassen, blev den helt nya M5 den mest kraftfulla 4-dörrars saloon bilar i världen. Modellen fanns i 4 olika konfigurationer (beroende på marknaden var det tillgängligt på), inklusive Left Hand Drive, högerstyrd, Nordamerika och Sydafrika. BMW M5 NA vann "Modell of the Year 1988" utmärkelse i Nordamerika.

Allmänt:
Cylindrar: L6 
Deplacement: 3453 cm3 
Effekt [kW (hk) / RPM]: 210 (286) / 6500 
Vridmoment: 250.8/4000 lb-ft/RPM (340/4000 Nm / rpm)
Bränslesystem: Elektronisk insprutning 
Bränsle: Bensin 
Koldioxidutsläppen: - 
 
Prestanda:
Toppfart: 152,2 mph (245 km / t)
Acceleration 0-62 mph (0-100 km / h): 6,5 s 

Transmission:
Kör Typ: Bakhjulsdrift 
Växellåda: Manuell, 5 Speed

Bromsar:
Fram: Ventilerade skivor 
Bak: Skivor 

Däck:
Size: 220/55 VR390 

Dimensioner:
Längd: 181,9 cm (4620 mm)
Bredd: 66,9 i (1699 mm)
Höjd: 55,1 i (1400 mm)
Fram / bak Track: 56.3/57.7 i (1430/1466 mm)
Hjulbas: 103,3 cm (2624 mm)
Markfrigång: 5,5 i (140 mm)
Lastvolym: 16,2 cuft (459 L)
Cd: 0,4 

Vikt:
Tomvikt: 3185.7 Ibs (1445 kg)
Bruttovikt Limit: 4188.8 Ibs (1900 kg)

Bränsleförbrukning:
Stad: - 
Motorväg: - 
Kombinerad: 20,8 mpg (11,3 l/100 km)

Säkerhet:


Interieur:


Exterieur:



 
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Konstruktiva och motiverade idéer är alltid ett bra sätt att få saker att hända.;)

 

Reklampartners