Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW E24 M635CSi (1983-1989)  (läst 2109 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Pappy

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9753
  • Karma: +59/-0
  • Kön: Man
BMW E24 M635CSi (1983-1989)
« skrivet: mars 20, 2012, 10:53:44 »
E24 M635CSi "M6"



Produktion 1983-1989
Plattform BMW E24
Motor 3,5 L I6 286 hk (210 kW, 282 hk)
USA och katalysatorversion 256 hk (191 kW)
Transmission (s) 5-växlad manual
Hjulbas 2.620 mm (103)
Längd 4.755 mm (187,2 i)
USA 193,8 in (4923 mm)
Bredd 1.725 mm (67,9 tum)
Höjd 1.354 mm (53,3 tum)

1983 tog BMW M88 3 motorn, en modifierad version av M88 / 1 från BMW M1, och placerade den i E24 chassiet hos BMW 6-serie. Således skapades M635CSi (kallad "M6" i Nordamerika). "M6" fick bra kritik under hela dess livslängd för sin eleganta, aggressiva "haj-näsa", sina välutrustade lyx funktioner, och dess snabba prestanda. En M6 kan skiljas från andra E24-modeller genom större luftintag, M emblem på grillen och bakluckan och något större bromsar fram.

I USA var M6 utrustad med katalysatorrenad S38B35 motor som producerade 256 hk (191 kW) och 329 Nm i vridmoment. Den europeiska versionen behövde inte katalysatorer och producerade 286 hk och 340 Nm i vridmoment. "M6" var god för 0-60 mph på 6,4 och 6,8 sekunder för den europeiska och amerikanska versionen. Car and Driver Magazine testade "M6" i juli 1987 och nådde en 0-60 mph tid på 6,1 sekunder.

Produktion av "M6" avslutades 1989, med 5.859 sålda bilar, 1.767 varav Nordamerika (USA och Kanada) modeller.
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Konstruktiva och motiverade idéer är alltid ett bra sätt att få saker att hända.;)

 

Reklampartners