Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: köpguide E28/E30/E23/E24 även E34/E32/E36  (läst 3734 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pappy

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9766
  • Karma: +59/-0
  • Kön: Man
köpguide E28/E30/E23/E24 även E34/E32/E36
« skrivet: augusti 25, 2011, 11:45:57 »
Köpguide BMW
Huvudsak gällande E28/E30/E23/E24
Dock är vissa saker även generella för E34/E32/E36

Här kommer du att få hjälp med vanliga och viktiga fel du bör undersöka innan du slår till med ditt BMW-köp.

Generella fel du bör se upp med:
--------------------------------------------------------------------------------

Framvagnsdetaljer, det är vanligt på BMW (och då oftast de tyngre bilarna 5 & 7-serien) att styrleder slits, vanligast är P-ändarna, dvs de styrsleder som håller samman de justerbara styrstagen på vänster resp. höger sida.
--------------------------------------------------------------------------------

Däcken fram, eftersom det är så pass vanligt att bilarna går med slitna leder i framvagnen bör du kontrollera däckens slitage, är de mycket slitna på innerklacken kan detta bero på två saker:
Slitna styrleder.
Bilen sänkt utan att hjulinställning gjorts (samma gäller med utslitna standardfjädrar).
--------------------------------------------------------------------------------

Fläktkopplingen, denna sk. viskokoppling sitter på vattenpumpens utgående axel och är monterad inuti kylfläkten. Om denna är sliten kan du enkelt hålla den still med handen när motorn går på tomgång (kontrolleras vid varm motor). Denna kostar runt tusenlappen på BMW och håller sedan upp till 5 år vid normalt användande.
--------------------------------------------------------------------------------

Kamaxel, denna syns som bekant inte - men du bör ändå kolla detta noga. Detta gäller främst vid köp av en 6-cylindrig BMW med motor med den äldre typen av ventilmekanism. Har du den nyare motorn 2.0 - 4.0 med 4-ventils teknik kan du pusta ut, denna är idiotsäker. Däremot de äldre bilarna med M20 och framför allt M30 motorn bör kontrolleras grundligt.
Kör motorn varm, öppna huven och lyssna vid ventilkåpan. Hörs ett knackande rått ljud som känns onormalt högt kan du misstänka antingen kamaxelsslitage eller dåligt injusterade ventiler. BMW rekommenderar enligt min vetskap att ventilspelet justeras regelbundet, görs detta går motorn betydligt lugnare och bilen blir mer harmonisk att köra.
--------------------------------------------------------------------------------

Kupéfläkt, denna har en tendens att slitas ner i lagringen, vanligt på E28 och E30. Det finns väldigt lite att göra åt detta eftersom det inte är något vanligt kullager, utan en bussning som ej går att byta. Köp en begagnad på skroten eller smörj upp den gamla en sista gång, kostar runt 300:- på skroten.
--------------------------------------------------------------------------------

Mätarkortet i mätarinsatsen sköter som bekant service intervall indikeringen via lysdioder, ofta är dessa ur funktion och lever sitt eget "liv". Ibland är kortet kass och måste bytas (2700:- E28 Nytt), men oftast räcker det med att byta batterierna (mer om detta under mekartips). 
--------------------------------------------------------------------------------

Bakvagnsbussningarna som håller bakvagnen upphängd i karrossen slits ner på mellan 8-15000 mil beroende på modell (M3-Fortare - 316i-Långsammare...). Symptomen yppar sig vid körning på ojämnt underlag, hörs det ett klonkade ljud från bakvagnen när däcker stiger ner i hålor är detta en indikation på slitage, styr bakvagnen dessutom snett vid gaspådrag har du redan svaret i din hand.
Dessa bussningar kostar runt 250:-/st om man köper dem hos en alternativ handlare och är relativt svårbytta, det lönar sig garanterat att låta BMW göra detta istället för en "runt-hörnet-verkstad" eftersom BMW har specialverktyg och gör jobbet på en bråkdel av den tid det annars tar.
--------------------------------------------------------------------------------

Centrallåset kan ibland uppträda på ett märkligt sätt, oftast sitter felet i dörrarna och behöver inte kosta något att åtgärda för en "gör-det-självare", men lämnar du in bilen till BMW kostar det pluring eftersom de börjar med att byta reläet för 600:- och detta reläet går nästan aldrig sönder...
--------------------------------------------------------------------------------

Rost, som på alla bilar finns det även här. Kolla runt infästningar på skärmarna fram, samt uppe runt och innanför fjädertornen i motorrummet. Vanligt är där dörrstoppen går in i dörren och där takets dropplist möter dörr/backspegel. Samt ett ställe där det ALDRIG är rostfritt - Nummerskyltsbelysningen.
--------------------------------------------------------------------------------

Mätarställning, kan fifflas även på bilar med "analog" visning i form av rullhjul. Kontrollera att siffrorna ligger i en rak snygg linje och att alla mätarnålar är raka och snygga (kan lätt krökas när den oförsiktige öppnar insatsen). Om mätarnålarna är krokiga kan ju även detta innebära att mätarkortet varit åtgärdat en gång i tiden, men ha det i åtanke. 
--------------------------------------------------------------------------------

Växellådan kan ibland kännas slapp, det är en baggis att åtgärda men här har du ett tillfälle för prutning. Maskinellt är dessa växellådor nästan odödliga om man sköter oljebyten och regelbundet underhåll. Glapp i drivlinan beror ofta på "hardyskivan" som fungerar som en ryckutjämnare tills dess att den blir sliten, då fungerar den som en ryckframkallare. Kostar runt 800:- som reservdel.
--------------------------------------------------------------------------------

Stötdämpare slits normalt mer fram än bak, i alla fall på de framtunga 6-cylindriga bilarna. Kostar inte mer än till en Volvo men har en tendens att vara svårbytta fram p.g.a. rostangripna fjäderben. Stötdämparen är formad som insats fram och som fjäderben bak.   
--------------------------------------------------------------------------------

Bromstrycksaccumulator som även kallas "bomben" finns på de större modellerna av E28, E24 och E23. Denna laddar upp ett övertryck av bromsvätska och gör bilens bromsar funktionella till 2-3 inbromsningar efter det att motorn stängts av. Om denna är sliten känns pedalen svampig och bromsen har en tveksam reaktion. Bökig att byta men det går, kostar runt 1000:- som reservdel.
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Konstruktiva och motiverade idéer är alltid ett bra sätt att få saker att hända.;)

 

Reklampartners