Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW E9 (1968-1975) 2800CS - 3000CS - 3.0CS/i - 3.0 CS Cab - 3.0 CSL  (läst 5481 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pappy

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9779
  • Karma: +60/-0
  • Kön: Man
BMW E9, en tvådörrars personbil från BMW som producerades 1968 till 1975.

Coupéversionerna utvecklade utifrån BMW E3 hamnade under samlingsnamnet BMW E9. Modellserien fick sin efterträdare i BMW 6-serien som presenterades 1976.


BMW3.0 CSL i gatuversion.

Modeller
2.5CS: 150 hk (110 kW), endast 874 exemplar producerades (från 1974 till 1975)


2800CS: 170 hk (125 kW), producerades från 1968 till 1971

3.0CS: 180 hk (132 kW), med dubbla Zenith 35/40 INAT förgasare
3.0CSi: 200 hk (149.1 kW)


3.0CSL: En lättviktsversion av 3.0 coupe. Speciella racingmodeller med 3,2-liters (340 hk/253 kW) och 3.5-liters (430 hk) motorer
 
3.0 CSL
3.0 CSL var toppmodellen av E9. Bilen är ursprungligen en BMW 2800 (2.8 coupé, som BMWs nystartade tävlingsavdelning Motorsport GmbH lät företaget Alpina bygga om för att kunna konkurrera med främst Ford om EM-titeln i touringklassen. Bokstavskombinationen CSL ska då stå för Coupé Sport Leichtbau. För att få tävla med bilarna krävdes det från FIA att de var byggda i minst 1000 gaturegistrerade exemplar. Genom de för den tiden extrema vingar och spoilers som bilarna var utrustade med fick de tämligen snabbt smeknamnet "Batmobile". Eftersom de gaturegistrerade bilarna drog polisens uppmärksamhet till sig, valde emellertid många ägare att inte montera vingarna.


Rune Tobiasson på Ring Knutstorp.

Även för att vara en tävlingsbil var bilarna försedda med enorma vingar, överdimensionerade däck och inte minst, ett öronbedövande ljud. På racerbanorna tävlade bilarna framgångsrikt, både i Europa ETCC/Grupp 5 och från 1975 i Nordamerika IMSA GT Championship. För BMW själva gick bilarna från 1973 till 1975 då BMW ersatte bilen med sina modernare modeller 320 (med F2-motor) och 635, på slutet var motorn uppborrad till 3.5 liter och utvecklade med turbo som mest runt 700 bhk, men vanligare var en mer modest trimning på runt 450 bhk. CSL var den första tävlingsbilen att använda sig av ABS (låsningsfria bromsar).

Många namnkunniga förare kom att tävla i bilarna under BMW:s färger, bland annat de svenska F1-förarna Ronnie Peterson och Gunnar Nilsson, men även Hans-Joachim Stuck, Vasek Polak och Eddy Joosen. 3.0 CSL kom att vinna ETCC fem gånger mellan åren 1973 och 1979, såväl som de nationella mästerskapen i flera länder. CSL-bilarna var så framgångsrika att de fortsatte att vinna tävlingar fram till 1970-talets slut trots att BMW slutade tillverka bilarna 1975. I USA ställde BMW of North America upp med ett 3.5 CSL team 1975 där de kom att vinna IMSA-lopp på Sebring International Raceway, Laguna Seca, Riverside International Raceway, Daytona International Speedway och Talladega Superspeedway. Förarna som bidrog till framgången det året var Hans Stuck, Sam Posey, Brian Redman, Allan Moffat, Dieter Quester och Benny Parsons.

Det finns idag två svenska CSL som tävlar i historiska cupen. Förenade bils med Rune Tobiasson som förare och Vasek Polaks bil från IMSA-serien med K.G. Almström som förare.
Tävlingsbilarna kom även att bli omtalade för att Motorsport GmbH lät kända konstnärer som Andy Warhol, Alexander Calder och Frank Stella dekorera bilarna.

Totalt kom det att byggas 167 Batmobiles (inkluderat CSL 3.5), alla var från fabrik lackerade i antingen Polaris silver eller Chamonix vit.


K-G Almström på Nurburgring 2008

Specifikation CSL racer
Motor
Rak 6-cylindrig

Ventiler
SOHC, 12-ventiler/DOHC, 24-ventiler

Cylindervolym
3191/3498 cc

Borrning
92 x 80 mm/94 x 84 mm

Kompression
11.0 : 1

Utväxling
340 hk vid 7800 rpm/ 430 hk vid 8500 rpm

Transmission
Getrag, 5-växlar

Hjulupphängning
Fram: MacPherson, fjäderben i aluminum Bak: Triangellänk, aluminum

Hjul
Fram: 16 x 13 BBS Bak: 16 x 16 BBS

Däck
Fram: 300/625-16 Bak: 350/650-16

Vikt
750 kg
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Konstruktiva och motiverade idéer är alltid ett bra sätt att få saker att hända.;)

Utloggad Bmw_NK

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 4
  • Karma: +1/-0
  • Kön: Man
    • Min garaget sida
BMW E9 (1968-1975) 2800CS - 3000CS - 3.0CS/i - 3.0 CS Cab - 3.0 CSL
« Svar #1 skrivet: januari 15, 2013, 16:11:59 »
Tycker 750kg verkar som relativt lite för en såpass tung bil som väger ca 1400kg i grundutförande.
Med tanke på att e21 grp 5 bilarna vägde 760kg
I boken Unbeatable BMW av Jermey Walton så nämner han att de vägde ca 1020 kg i IMSA serien (grupp 5 bilarna).
och dessa som inte var turbo-matade hade en effekt av 430 bhp vid 8500rpm
Där emot står det tidigare i boken att vid slutet av 1976 års sesong så producerade motorerna (24 ventilarna M49) upp emot 470bhp

De kördes även med 19 tums bakhjul (diameter) i Imsa serien.
De som hade turbo motor på 3,2 liter hade ca 750hk

De låsningsfria bromsarna kom 1974 och satt på Hans Joakim Stucks bil som han körde med på Nürnburgring.
På första varvet med stående start presterande han en tid på 8min och 10,9s (med snitt på 166km/h)

gällande vikten http://www.supercars.net/cars/3820.html
http://www.bmwcs.com/stockholm/artiklar/svedrup-m.html

Mvh NK
Rätt verktyg är minst halva jobbet!

Utloggad Pappy

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9779
  • Karma: +60/-0
  • Kön: Man
BMW E9 (1968-1975) 2800CS - 3000CS - 3.0CS/i - 3.0 CS Cab - 3.0 CSL
« Svar #2 skrivet: januari 15, 2013, 16:21:44 »
Välkommen på bimmerpower.org! NK. ;)

Tack för kompletering och länkar, trevlig läsningen, ;)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Konstruktiva och motiverade idéer är alltid ett bra sätt att få saker att hända.;)

Utloggad Bmw_NK

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 4
  • Karma: +1/-0
  • Kön: Man
    • Min garaget sida
BMW E9 (1968-1975) 2800CS - 3000CS - 3.0CS/i - 3.0 CS Cab - 3.0 CSL
« Svar #3 skrivet: januari 15, 2013, 16:53:24 »
Tack Alain
Det kommer mer inom en snar framtid  ::)

Mvh NK
Rätt verktyg är minst halva jobbet!

Utloggad Gemini__

  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 3255
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
BMW E9 (1968-1975) 2800CS - 3000CS - 3.0CS/i - 3.0 CS Cab - 3.0 CSL
« Svar #4 skrivet: januari 15, 2013, 18:43:01 »
Intressant att ta del av din kunskapsbank. Välkommen till forumet.

Mvh
Thomas
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

 

Reklampartners