Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E38 - BMW 740iL -99  (läst 64641 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dr Tinnitus

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 125
  • Karma: +2/-0
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #135 skrivet: februari 08, 2016, 21:46:59 »
Smart! ;)
Om jag förstår rätt, finns färdig fodral (stoppning) som är anpassade till stolar att köpa?

Ja, det finns nya skumkärnor som reservdel på BMW, och antagligen även nya skinnöverdrag i rätt skinnkvalitet och färg, om de inte utgått på så gamla bilar.


Utloggad Pappy

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9816
  • Karma: +60/-0
  • Kön: Man
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #136 skrivet: februari 09, 2016, 07:15:23 »
Va bra för dem som vill göra samma sak, det höjer värdet för ögonen.
Har du en bild från innan och efter, skulle vara bra att se skillnad. ;)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Konstruktiva och motiverade idéer är alltid ett bra sätt att få saker att hända.;)

Utloggad Dr Tinnitus

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 125
  • Karma: +2/-0
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #137 skrivet: september 04, 2016, 18:37:38 »

Har funderingar på en hellack eller att lackera om bara framskärmar huv front.

Har någon info om hur div. lister och jox på karossen ska demonteras korrekt? Tråkigt om man har sönder saker i onödan.

Bilen har snart gått 32000 mil så det kanske är galet att lägga pengar på att lacka den, men jag är ju inte klok jag... :)


Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #138 skrivet: januari 13, 2018, 23:51:33 »
Ja Doktorn; jag lackerade om min förra E38 och gjorde all demontering / montering själv för att hålla nere priset. Det är framför allt det som kostar i en lackering eftersom det tar mycket tid. Dessutom tyckte jag det var kul. Jag kör detta ur minnet, och med viss reservation för att det var många år sedan och att jag gjort samma sak på E39:or också som är snarlika, och risken är att jag blandar ihop detaljer med E39:an.

Strålkastarna fram sitter med två T25 torx under varje strålkastare. För att komma åt dem måste du ta bort det lackerade stålblecket under lyktan. Gör det genom att trycka och skjuta blecket inåt bilens mitt. Dessutom sitter det 2 eller 4 sexkanstsbultar 10mm i vardera strålkastarens överkant. Lossa dem. Blinkersen sitter med en stjärnskruv som du når genom att ta bort plastpluggen i falsen mellan skärmen och motorrummet. Lys med en lampa ner i hålet så ser du skruven. Lossa skruven och dra bort blinkersen. Dra sedan ut hela strålkastaren.

Framstöten sitter med två kraftiga Torx-bultar underifrån. Kikar man underifrån så ser man dem ganska lätt. Det sitter även 10mm sexkantskruvar inifrån hjulhusen. Lossa dem så är det bara att dra stötisen framåt. Var försiktig med kablarna till dimljus och strålkastarspolningen.

Bakstöten sitter med 13mm bultar inifrån bakluckans bakstam. Lossa innerklädseln så ser du bultarna. Samma 10mm sexkanstsskruvar i inifrån hjulhusen. Dra sedan av stötfångaren, rakt bakåt.

Huven sitter med två bultar vid vardera gångjärnen - ett på var sida. Man bör vara två, öppna huven och lossa bultarna vid varje sida. Lyft sedan av huven - en gubbe på vardera sidan. Var försiktig med spolarslangar (de behöver troligen bytas ändå, då plast blir sprött och spricker) och elkablarna till de eluppvärmda spolarmunstyckena.

Bakluckan är lika enkel. Innerklädseln i bakluckan sitter med skruvar bakom verktygslådan, samt plastpopnitar som man lossar med en plastspatel för att inte repa.

Dörrarna sitter med en 13mm bult (eller var det 10mm?) i det övre gångjärnet. Lossa även kabelanslutningen (8 eller 10mm). När övre bulten är borta så är det bara att lyfta av dörren.

De yttre dörrlisterna på dörrarna sitter med plastpopnitar. Lossa dem med en plastspatel. Bänd försiktigt tills det klickar till och nitarna släpper.

Vore kul att se bilder på vrålåket, Har du kvar Alpina-fälgarna?

Utloggad Dr Tinnitus

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 125
  • Karma: +2/-0
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #139 skrivet: augusti 23, 2018, 07:38:30 »
Tack för den infon Lasse.


Väldigt länge sen jag tittade in på forumet, så jag såg ditt svar inte förrän nu.


En annan detalj jag undrar hur man demonterar säkrast är kromlisten över dörrarna på takkanten, Sam dess avslutning ner mellan bakdörr och C-stolpe. Och måste man ta ur vindruta och bakruta för att lacka om hela bilen? Eller går det att fixa på bra sätt ändå? Är mest orolig för bakrutan då det är dubbelglas som man inte gärna vill ska spricka.


Sen är det ju lister på dörrarna mot rutorna, är de bara att lirka rakt upp? Sen dörrhandtagen, de bör väl demonteras med?




Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #140 skrivet: augusti 24, 2018, 10:24:13 »
Hej doktorn,


om vi börjar med dörrhandtagen: man lossar dörrklädseln så att man kommer åt inifrån. På insidan av dörren, i handtagsmekanismens underkant, finns ett låsbleck. Man tar en kraftig skruvmejsel och drar låsblecket 1,5 cm bakåt, sedan är det bara att lyfta loss dörrhandtaget utifrån. Låsblecket kan ha ärgat fast med åren, spraya någon lösande olja och låt dra tio minuter i så fall.

Skraplisterna på dörrarna, mot rutorna, är bara påklämda. Man tar en plastmejsel för att inte repa, och lirkar listen rakt upp. Försiktigt, så att man inte böjer den, metallen är mjuk.


Bakrutan behöver du inte ta ur, det finns tillräcklig plats mellan karossen och gummilisten för att maskera. Inte framrutan heller, men däremot listen runt framrutan (som ska täta mot vindljud) tror jag att vi drog bort och att jag fick köpa ny. Jag minns tyvärr inte riktigt hur vi gjorde med det, det var tio år sedan. Gummilisten i takluckan är jag dock bombsäker på att jag fick köpa ny. (Kostar ca 300 kr).


Kromlisten över dörrarna: Om du öppnar dörrarna och känner med fingret i kromlistens underkant så sitter det popnitar eller skruvar, både i den stora listen och den avslutande delen för C-stolpen.

För dörrarnas insteg så drar man bort gummilisterna som tätar och instegslisterna (sitter med clips, lossas genom att sticka in något mellan plåt och instegslisten och lyfta). Låsklackarna för dörrlåsen skruvas loss, sitter med två Torx-30 skruv vardera.

Utloggad Dr Tinnitus

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 125
  • Karma: +2/-0
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #141 skrivet: augusti 26, 2018, 16:35:24 »
Ok, det var lite mer info.

Men, jag har för mig att det sitter en gymmiplutt i gaveln på dörrarna, och tra man bort den så kommer man åt låsblecket för handtaget utan att demontera innerklädseln på dörren.

Den avslutande takkantslisten på C-stolpen har jag bytt på min, gummit mot taket var murket. Kan inte minnas att det var någon skruv på den alls. Utan den satt påskjuten mot den främre listen och sen gastryckt med ett plastclips eller två. Det finns ett litet hål i listen, i dörröppningen, där man tydligen ska kunna peta loss clipsen, men jag har aldrig fattat hur.

Om man demonterar allt själv, vad kan anses vara ett vettigt pris för hellack om lacksnubben slipar och klargör för lack, sen blåser på lack och rejält med klarlack så man har lite att polera på.... Och sen montera man allt själv igen. Det blir ju en del smådelar med, luftintaget på huven, lackade delarna på kofångarna, kåporna på backspeglarna, plasten på bakluckan. I mitt fall behövs det bara lackas på karossens utsida, den är som ny fortfarande på alla dörrgavlar och i dörröppningarna. Ska fortfarande ha Oriental Blue, kod 317 har jag för mig.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #142 skrivet: augusti 27, 2018, 07:10:14 »
Ja, det sitter en plastplugg i dörrgaveln, men lycka till att göra det genom ett titthål på 0.75 x 1.5 cm. Det kanske finns specialverktyg för att lysa upp insidans mörker och komma åt låsblecket genom det lilla microhålet, men det är enklare att ta bort innerklädseln.


Omöjligt att svara på vad en lackverkstad vill ha betalt. Här i Stockholm är hyrorna väldigt höga så här är det betydligt dyrare än ute i landet. Alla lackerare kommer vilja göra underarbetet själva, annars kan de inte garantera ett bra resultat. Plocka ner, tvätta och plocka ihop kan man dock göra själv och är väldigt tidskrävande så det bör bli ett betydligt bättre pris.

Det vore kul att se lite bilder på din bil, Doktorn. Det vimlar inte längre av välskötta, välutrustade E38:or.

Utloggad Dr Tinnitus

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 125
  • Karma: +2/-0
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #143 skrivet: augusti 27, 2018, 11:14:40 »
Finns väl en hel del bilder på den i första inlägget i tråden, och ett par till i nåt annat inlägg


Vet inte om jag har så många nyare bilder som visar så mycket mer, som jag inte lagt in redan.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #144 skrivet: september 01, 2018, 03:13:12 »
Några småsaker till om lackeringen:

- anledningen att man vill ta av dörrarna är för att om de lackeras horisontella så blir ytan mycket slätare, i och med att färgen lättare flyter ut och blir slät.

- en lackering med mellanslip och flera lager klarlack kostar lite mer, men resultatet blir betydligt bättre. I en vanlig lackering korrigeras först ytliga skador genom att buckla ut/spackla. Sedan grundas allt. Grunden är till för att kulören ska fästa maximalt. Grunden får lufttorka över natten, sedan läggs kulören - t ex 317. Innan kulören torkat helt läggs sedan klarlacken på. Anledningen att det görs innan grundkulören torkat, är att den inte fäster annars. En högtryckstvätt på sådan klarlack gör att klarlacken släpper.

Mellanslip innebär att man låter kulörlagret (t ex 317) torka över natten. Nästa morgon slipas den ner med typ 400-papper för att bli helt slät. Särskilt på sidan av karossen så den tenderar lacken att bli "apelsinig". Även om det inte går så långt att man kan kalla den "apelsin", så är den inte helt slät, som den är på horisontella ytor. Även horisontella ytor kan ha t ex "dammploppar", vilket försvinner med mellanslipen. Sedan tvättas bilen med sprit innan klarlacken läggs, gärna i två lager för att få extra tjockt. Den matta ytan gör att klarlacken fäster, och andra varvet klarlack läggs innan det första torkat helt.


- om dörrarna är ur så undrar jag om jag inte skulle låta lackera instegen, för att slippa skarvar

- färg är dyrt. Jag vet inte om det beror på ökade skatter, men färgen har blivit betydligt dyrare.

Utloggad Dr Tinnitus

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 125
  • Karma: +2/-0
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #145 skrivet: december 02, 2019, 14:12:05 »
Hej å hå....

Jodå, både jag och bilen lever än, men lite krassel har det varit sista säsongen...

Det har handlat om att jag började påställningen med att kort efter få ett pling med varning om kylvattenläckage, för låg nivå, men lyckades hanka mig hem ca 3 mil fast det var för låg nivå, med ett par nödstopp för att toppa upp med vatten då det kom en varning för överhettad motor också till slut.
Lokaliserade läckan till en jäkligt snärjigt placerad slang bakom motorn nere i tunneln över växellådan, som gick till en ventil bakom ena toppen, som har med kupévärmaren att göra. Beställde inte alls dyrt och bytte, trååååångt.....

Under luftningen efter den operationen så stod jag utanför garaget med bilen och varmkörde med lite mer motorvarv, huven öppen, och PLOFF...., norra halvklotets för dagen största gejser slog till.... stänkte flera meter upp från huven....Men jädrars då....
Ut ur bilen och upptäcker att stora kylarslangen mellan termostathus och kylare hade gått rätt av i plastmuffen mitt på där en mindre slang går ner till generatorn som är vattenkyld......
Tänkte att nu jäklar är det spricka i topp eller skjuten toppackning...
Men vid koll så var plastmuffen rejält porös, så det var tidens tand, och så jäkla lägligt då.....
Beställde, inte så dyr och ny design med generatorslangen direkt på kopplingen till termostathuset, en läkagepunkt mindre. Tog ca 3 min att byta, ink öppning och stängning av huven....

Luftad och glad fortsatte säsongens glidande, för att några dagar senare plinga till att det var för låg nivå.... igen.... FAN.....
Lyckades tassa hemåt ca 5 mil med för låg nivå, och en stril under motorn.... Med örnkoll på tempmätaren. Kom nästan ända hem, men ett par tre km hemifrån så skenade plötsligt mätaren mot rött så jag rullade in till ett garage där jag känner folk. Försökte toppa upp med vatten men det bara rann rakt igenom, så det blev bogsering de sista km hem.
Lokaliserade läckan till en annan slang som även den hade delvis med kupévärmaren att göra, som såg ut som ett T typ, och satt nere i samma områden bakom motorn, ännu trängre... Beställde, inte så dyr, bytte, ännu mer tråååååångt.

Fortsatte säsongens glidande igen, och tänkte att nu vore det väl fan då.... Varvid, det några dagar senare plingade till igen, för låg nivå..... Kylvätskan, igen.... Men vad i..... ”sensur”.....

Efter mycken kikande så lokaliserades läckan till ett stilla droppande inne bakom remskivan till vattenpumpen, ser ut att komma från axeln. Det är aldrig bytt vattenpump på bilen, så med 34K mil så är det väl inget att klaga på, det är dags....

Men, därav detta inlägg. Har nån bytt vattenpump på dessa M62TU? Knöligt? Jag antar att man helst ser till att byta o-ringar etc på de två rören under insuget i samma släng, och termostat såklart, kanske bältremmen med när man ändå är där.
Vilken vattenpump ska man sikta på? Måste inte vara original men av bra kvalitet, och inte mer plastimpeller utan i metall eller gjuten. Vilket har original? Era tankar och rekommendationer emottages med tacksamt.

Kanske byter jag själv, eller så kanske jag får hjälp av en av mest erfarna BMW-makarna i landet som jobbat på auktoriserad BMW-verkstad i ca 40 år. Men han ville jag skulle luska lite efter pump etc så skulle vi surra om saken igen och se om han har lust att hjälpa till.




Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #146 skrivet: december 08, 2019, 02:17:00 »
Hej doktorn,
jobbigt med strul, har gått igenom samma sak och det är jobbigt när man stannar med läckande kylsystem på olämpliga ställen. Som t ex på Essingeleden i Tokholm mitt i rusningen. Jag vet. :)

Jag har bytt samma slangar som du; två bakom motorn (det går ju tre in till värmepaketet i torpedväggen bakom motorn, och där är det väldigt trångt), samt att det sitter en solenoid till webaston där bakom. Jag bytte övre kylarslang i preventivt (självbevarande) syfte efter stoppet på Essingeleden. (som berodde på att den lilla returslangen som går ovanför kylaren, under plastskruden, sprack.


Har inte bytt vattenpump ännu, men det är nog bara en tidsfråga. Har en redan köpt en ny, den ligger och väntar.

Vi får hoppas på större tur med grejerna nästa säsong.

 

Reklampartners