Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW F11 (2017) tjuter/gnisslar vid backning  (läst 4115 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ramiin96

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 3
  • Karma: +0/-0
BMW F11 (2017) tjuter/gnisslar vid backning
« skrivet: februari 08, 2018, 20:37:45 »

Efter ägandet av helt ny BMW F11 520D i drygt 7 mån så dyker detta problemet upp:
När jag sätter bilen i backning och bromsar så gnisslar det som satan (se Youtube-länk).
Ljudet uppstår endast när bilen är parkerad under minst några timmar. Det försvinner konstigt nog när jag kört en sträcka och sedan backar.
https://www.youtube.com/watch?v=0v7qImt0PFs


Bilen har varit hos BMW mer än 5 gånger, och de kan inte hitta felet.
Någon som har en idé?

Utloggad helgonet

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 60
  • Karma: +3/-0
  • Kön: Man
BMW F11 (2017) tjuter/gnisslar vid backning
« Svar #1 skrivet: februari 09, 2018, 18:30:42 »
Efter ägandet av helt ny BMW F11 520D i drygt 7 mån så dyker detta problemet upp:
När jag sätter bilen i backning och bromsar så gnisslar det som satan (se Youtube-länk).
Ljudet uppstår endast när bilen är parkerad under minst några timmar. Det försvinner konstigt nog när jag kört en sträcka och sedan backar.
https://www.youtube.com/watch?v=0v7qImt0PFs


Bilen har varit hos BMW mer än 5 gånger, och de kan inte hitta felet.
Någon som har en idé?


Från videon att döma så låter det som nån broms ligger an.
Vart svårt att se om det var fram lr bak hjulen du filmade men antingen anliggande handbroms lr färdbroms.
Det låter precis som det men kan ju ha fel.
Har du lyft upp bilen och snurrat på hjulen och kollat så att det snurrar lätt? Förutom oljudet har du några vibrationer i bilen när du kör?
Kan ju också vara skeva bromsskivor. F10/F11  har problem med det har jag läst mig till, speciellt främre skivor.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW F11 (2017) tjuter/gnisslar vid backning
« Svar #2 skrivet: februari 13, 2018, 11:58:19 »
Lite långsökt men undrar om du inte fick en liten sten innanför bromsskölden.
Inte förstår eller hur kan BMW inte hitta felet efter 5 besök hos dem. :(
Ha för mig att det finns spray till att tysta ner bromsarna när dessa tjuter, det kanske hjälper.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad ramiin96

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 3
  • Karma: +0/-0
BMW F11 (2017) tjuter/gnisslar vid backning
« Svar #3 skrivet: februari 14, 2018, 20:26:46 »

Från videon att döma så låter det som nån broms ligger an.
Vart svårt att se om det var fram lr bak hjulen du filmade men antingen anliggande handbroms lr färdbroms.
Det låter precis som det men kan ju ha fel.
Har du lyft upp bilen och snurrat på hjulen och kollat så att det snurrar lätt? Förutom oljudet har du några vibrationer i bilen när du kör?
Kan ju också vara skeva bromsskivor. F10/F11  har problem med det har jag läst mig till, speciellt främre skivor.



Tack för svar! Oljudet kommer från bakhjulen.
Det är inga fel på skivorna, beläggen är bytta nyligen och inga andra problem förekommer såsom vibrationer eller liknande.
Bilen var nyligen hos BMW och mekanikern sa att det kan vara rost som sitter på skivorna. Som åtgärd sa han att jag bör prova bromsa hårt ett flertal gånger, vilket jag av desperation tidigare gjort.
Men problemet kvarstår..  :(

Utloggad ramiin96

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 3
  • Karma: +0/-0
BMW F11 (2017) tjuter/gnisslar vid backning
« Svar #4 skrivet: februari 14, 2018, 20:38:10 »
Lite långsökt men undrar om du inte fick en liten sten innanför bromsskölden.
Inte förstår eller hur kan BMW inte hitta felet efter 5 besök hos dem. :(
Ha för mig att det finns spray till att tysta ner bromsarna när dessa tjuter, det kanske hjälper.



De har undersökt bilen flertal gånger och kan inte hitta något fel i bromsdelarna.
Tack för rekommendationen, men eftersom många delar är utbytta så tror jag inte spray kan göra någon skillnad.


Utloggad helgonet

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 60
  • Karma: +3/-0
  • Kön: Man
BMW F11 (2017) tjuter/gnisslar vid backning
« Svar #5 skrivet: mars 10, 2018, 13:48:20 »


De har undersökt bilen flertal gånger och kan inte hitta något fel i bromsdelarna.
Tack för rekommendationen, men eftersom många delar är utbytta så tror jag inte spray kan göra någon skillnad.


Har faktiskt de senaste dagarna fått liknande ljud som du fast inte lika högt men det tjuter när jag backar ut bilen ur garaget varje gg. Sen tystnar det. Bara när jag backar ut bilen ur garaget och då har den oftast stått hela natten. Jag tror att det kan vara rost på skivorna som bildas när bilen stått stilla ett tag och sen försvinner det efter att man bromsat bort rosten.

 

Reklampartners