Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Bmw e39 528 går varm =/  (läst 7021 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Bmw e39 528 går varm =/
« Svar #15 skrivet: februari 07, 2018, 04:57:17 »
Hur har du det med kylare tryck i slangen uppe och under, när de börja att blir varmt, båda ska vara lika hårda, om inte, förmodligen har du problem med kylare.
Hur har du det med vattenpump?
Skulle rekommenderar dig att lämna bilen på en verkstad där de kan kolla upp ordentligt.



Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Börno

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 25
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Bmw e39 528 går varm =/
« Svar #16 skrivet: februari 08, 2018, 12:58:31 »
Har för mig att den övre blir hårdare än den undre.
Men när tempen stiger blir halva kylan kall å undre slangen blir kall men värme i biln hela tin.

Vattenpump och termostat är nya dock köpta på biltema om de kan ha nåt med det och göra?


Termostaten har inget skvallerhål eller nån pil hur den ska sitta så ja satt den som den första satt.

Kylan som sitter i nu är vind ser ut som att biln är krockad nån gång. Inte svälld. Men funderar på om den läcker mellan kärl å kylare.


Är inne på att modda om. Så man försöker få i en vanlig kylare å ett löst expansionkärl som man kan sätta nånstans?

Utloggad Börno

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 25
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Bmw e39 528 går varm =/
« Svar #17 skrivet: februari 08, 2018, 16:08:46 »
Om ja fattat detta rätt av alla trådar jag hittat och läst. Om de läcker ut kompression i kylsystemet så ska de synas även när maskin är kall.
Starta å skruva av locket å se om de bubblar/skummar. De gör ju inte denna. Ja får dock ingen cirkulation när hoo blir varm =/ men då ja inte trycker sönder nån slang men de trycker ut vatten ur locket.
Termostaten har inget skvallerhål eller pil om hur den ska sitta så ja satt den som den första satt om det spelar nån roll?

Om det vore nåt med toppen så borde väl värmen i kupén försvinna oxå?

Utloggad Börno

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 25
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Bmw e39 528 går varm =/
« Svar #18 skrivet: maj 01, 2018, 21:28:16 »
Dax och väcka denna tråd igen.


Blir ett långt inlägg nu men läs och svara gärna då jag har typ Slut på idéer nu =/

Försök nr 1.

Bytte värmeventiler å övre slangen är bytt.

Som vanligt värme i biln men tempen stiger misstänker nu luft.

Hur som helst fyllde vatten starta biln lufta å höll på te sist blev kylan varm å övre å undre slangen blev varma. Lufta lite te å visst kommer de luft när ja håller på. Får inte borta de. Nu luta biln bara lite när ja höll på.

Men även om allt nu känns varmt så vattne som kommer ut med luften är inte varmt =/ men nästan ingen ånga nu utan finns ju lite vatten hela tin. Förra gången va de bara ånga.

Men är de nu luftnings problem eller annat ändå?       

Försök nr 2.

 Nu har ja äntligen fått lite ordning på detta hopps ja.

Lufta nu istället utan lock vänta på att hela kylan å slangarna blev varma lufta utan lock å hällde vatten samtidigt. När de väl bara kom vatten så skruva ja dit locket.

Ingen provtur än men satt å höll mellan 3-3500 varv i 3min men tempen är stadigt på mitten å slangarna är lite hårdare än när biln är kall.

Lär väl hänga på sommar hjulen å koppla in lite lampor så ja kan ut å test åka. Men de känns iaf bättre nu än nåt tidigare försök =)   

Försök nr 3.

Än är inte detta bekymmer över.

Efter en massa tomgångskörning å en test tur så steg tempen igen, lite vatten kom ur locket men slangarna va inte stenhårda utan samma halv hårda som då ja börja lufta. Hur som helst tänkte testa släppa på luftskruven som sitter på termostathuse. Bara ånga inge vatten utan vatten kom långt senare. Varmt va de men inte kokande varmt.

Så frågan är om de e luft i systemet (bil luta bara lätt bakåt när ja lufta) eller om locket är boven?

I övrigt så finns värme. Hoo vit ryker lite men luktar varken vatten eller glykol om de. Blandar inte vatten eller olja åt nåt håll.

Vatten försvinner inte ur expansionkärle.   

Alla svar, tankar å idéer är bra =)

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Bmw e39 528 går varm =/
« Svar #19 skrivet: maj 02, 2018, 05:57:56 »
Om det inte läcker någonstans borde vara problem med luftningen.
Här har du lite tips om luftningen.
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=5156.0
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Börno

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 25
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Bmw e39 528 går varm =/
« Svar #20 skrivet: maj 02, 2018, 06:37:13 »
Kom vatten ur locket strax innan tempen börja stiga igen.
De e enda läckan ja hittat om inget dunstar av värmen.
Men borde inte slangarna blivit stenhårda i så fall?

Nu lufta ja inget alls efter att ja skruvat på locket =/

Utloggad Börno

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 25
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Bmw e39 528 går varm =/
« Svar #21 skrivet: maj 04, 2018, 12:16:11 »
Sådär nu har ja vart ute igen.

Denna gång med biln på ramper.

Gjorde som vanligt tändningen på å fyllde vatten.
Starta biln utan lock å fyllde vatten tills de bara va vatten i luftnings skruvarna. Hällde vatten å öppna skruvarna osv till sist när termostaten öppna så gjorde ja samma sak igen innan ja överfyllde å skruva dit locket.
Denna gång så lufta ja även efter med locket på plats. Får ut lite luft då å då men mest vatten. Har nu luftat på detta vis iaf 1tim (kolla aldrig klockan)
Som sagt mest vatten men lite luft då å då.

Men vattnet som kommer ut ur luft skruven är kallt men de ska de nog va?
Men under denna luftning så börja de bli ont om vatten i kärle så ja stängde av å tänkte vänta tills allt har svalnat och börja om med denna procedur senare.

Rätt eller fel?           

Utloggad Börno

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 25
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Bmw e39 528 går varm =/
« Svar #22 skrivet: maj 06, 2018, 13:14:21 »
En snabb uppdatering å nya frågor.

Bilen har ju stått i fredags å titta ja genom kärlet så va de lågt med vatten.
Skruva av locket å tänkte fylla på men då steg nivån.
Fick i en liten skvätt bara.
Starta bilen vänta på att termostaten öppna innan ja rörde luft skruven på termostathuset.
Lite luft innan ja fick bort det. Men luft skruven på kärlet där är de en massa luft.
Oftast mest luft men rätt dom de är så kommer de vatten å luft.

Så frågan är ju om de e kärlet som är kasst, ventilen te luftningen?

Tempen är stadigt på mitten även med AC:n på men är den där luften i kärle som ja vill ha bort innan nästa provtur. Verkar va lite vatten i kärle nu igen.   

Utloggad Börno

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 25
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Bmw e39 528 går varm =/
« Svar #23 skrivet: maj 06, 2018, 14:44:26 »
När ja stängde av bil lät de som att de rann tebax vatten nånstans till kärle? Lyssna inte tvär noga tyvärr.

Har lite dåligt tålamod å de blir sämre när de e varmt.   

Utloggad Börno

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 25
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Bmw e39 528 går varm =/
« Svar #24 skrivet: maj 06, 2018, 15:13:59 »
Gick förbi bilen skulle mäta en sak så som vanligt tänkte att ja lyfter huven å tittar. De låter som att hon suger in luft i locket är det som de ska va eller kan de va ett defekt lock?

Nu är de 3 inlägg som ja söker svar på =/

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Bmw e39 528 går varm =/
« Svar #25 skrivet: maj 06, 2018, 17:12:21 »
Verka som att du har gått igenom en stor del och kanske folk sakna lite nya idéer. :(


Har du inte en kompis som har en E39 och skulle kunna låna dig sitt lock? eller köpa en ny?
Det inte kan kosta så mycket pengar och när är den bytt, om det fortsäter, du i alla fall vet att det inte är det som är problem och kan gå vidare med annat i fall att....

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Börno

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 25
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Bmw e39 528 går varm =/
« Svar #26 skrivet: maj 06, 2018, 17:20:46 »
Vet tyvärr ingen som åker bensinare, på  diesel locken står det 1.4 bar på. Vet inte om man kan testa med ett sånt? Ja ska beställa ett nytt lock för att testa iaf. Vet du nåt om luftningen eller främst om skruven på kärle? 

Efter att ja bytt vätmeventilerna så blev det iaf bättre med luftningen gällande om att de nu hela tin kommer vatten när man rör luftskruven på termostathuset.

Ser inte vatten nivån genom kärle just nu dock svårt att se men ja ska testa att fylla kärlet till cold strecket genom luftskruven på kärle innan nästa luftningsförsök + provtur.

Känner mig dock lite chalur på locket och själva luftningen på kärle om den kan krångla på nå vis? Främst då de kan bara komma luft å en stund senare kommer de både luft å vatten.

F*n vilka problem man ska ha =/

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Bmw e39 528 går varm =/
« Svar #27 skrivet: maj 06, 2018, 21:53:39 »
Tyvärr vet jag inte om luftningen eller användning av luftskruv på kärle. :(
Kan förstår att du är förbenad på problemet.
Om jag satt i din plats skulle jag hälsa på en verkstad.
Jag ska resa utomland (Thailand) med min fru där kan det vara svårt med internet därför kommer jag inte att svara lika ofta plus att jag kommer inte att har så mycket tid för det så du vet.


Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Börno

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 25
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Bmw e39 528 går varm =/
« Svar #28 skrivet: maj 06, 2018, 22:18:38 »
En verkstad är och skulle vart det bästa men jobbar tyvärr på borta plan å när ja väl är hemma så är ingen öppen. Ja har ju bytt allt känns de som dock kylare å kärl begagnat så de e ju inte säkert. Dock har ju lite blivit bättre men inte bra. Har beställt ett nytt lock nu iaf.

Ska testa fylla å lufta en gång till med detta lock sen får de vänta tills nytt lock kommer.

Hoppas ni får det bra där nere =) tänk inte på bil bekymmer när ni är där å inte på andras bekymmer ;)

Du kan ju alltid titta in här å se förhoppningsvis svaret på detta problem ;)

De ja är mest fundersam över är att när ja titta vatten nivån genom kärlet så va de riktigt långt ner men när ja öppna locket så vart kärlet nästan fullt, varför blir det så?

Ett fenomen jag aldrig vart med om förr =/

Utloggad Börno

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 25
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Bmw e39 528 går varm =/
« Svar #29 skrivet: maj 07, 2018, 18:08:24 »
Skruva av locket nu nyss när ja kom hem. Väldigt lite vatten i kärlet.  Ganska bra med tryck när ja skruva av locket. Så ja får väl ge mig med detta och inse att det är nåt med toppen.

 

Reklampartners