Börjar närma sig ett år med bilen nu, ca 1100 mil. Det går att sammanfatta det med:
WOW! WOW, -vilken fantastisk bil!
WOW, -vad det kostar!
Faktiska kostnaden under den här perioden passerar med råge 100kr/mil.
-Men det är lätt värt det!
Det hade gått att komma billigare undan, men jag har inte snålat, -har bytt olja i växellåda, fördelningslåda, bakaxel utöver vanlig service.Vanliga servicen, fordonskontroll, byte av bromsvätska och ovanstående är gjort hos Molin bil (BMW) i Sundsvall, -galet dyrt!Men jag resonerar att en sån här bil som sjunker i värde som ett kassaskåp i havet kan man kanske rädda något genom att ha bra service-historik.Kostnaden per mil kommer att sjunka med mil/år då dom stora posterna är värdeminskning och servicen på växellåda/fördelningslåda.
Oljebyte i växellådan är för övrigt inte något som BMW ens rekommenderar, dom säger att den håller bilen ut.
-Idioter, säger jag, och så säger nog även tillverkaren av växellådan, ZF.
Tillverkaren rekommenderar byte vid 10 000mil eller 8år, -det var ganska spot on i mitt fall.
Bränsleförbrukningen har jag inte ens räknat in i milkostnaden, -men den är törstig! Jag har två mil till jobbet och snittförbrukningen vid pendling ligger runt 0,85 l/mil, mer på vintern. Absolut lägsta förbrukning jag kommit ner på är 0,65 l/mil på en tur/retur-resa till Härnösand (ca 10mil). Gasar man på lite, eller kortare körning så är det över 1l/mil direkt.
Ingenting har gått sönder än men jag har sporadiska vibrationer i framvagnen vid inbromsning, eftersom det är bara ibland så utesluter jag bromsskivorna.
Lite glapp tycker jag mig uppleva också så jag misstänker de nedre länkarmarna, har köpt nya via Ebay för rimliga pengar men ej bytt än.
Jag hade även det klassiska felet med bubblor i lacken vid fönsterlisten på en dörr, -det gick på garantin utan problem.