Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Guide - Importera från USA  (läst 4767 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ghostrider

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 490
  • Karma: +0/-0
Guide - Importera från USA
« skrivet: oktober 19, 2009, 00:55:42 »
Vi tackar Erik Cederberg (SVTCOBRA) och www.gettorq.com från zatzy som gett oss tillåtelse att publicera guiden.

Det har ju lagts upp en del trådar på senaste tiden med frågor om hur det går till att importera en bil ifrån USA, så med mitt senaste nyförvärv som exempel så tänkte jag gå igenom med hur en import går till, från köp till regning. Om det är någon som kommer på något mer att tillägga eller om jag har missat något så skriv på eller skicka PM så kan jag lägga till det i passande ordning!
Obs: denna ”guide” gäller för privat import för eget bruk, ej flyttgods och sånt.

Steg 1: Hitta bilen!

Det finns ett flertal olika hemsidor i USA som man kan söka och hitta sin bil, jag skriver dom vanligaste och enligt mig dom bästa nedan:
www.autotrader.com Mest nyare bilar med bra sökfunktion
www.ebaymotors.com Allt mellan himmel och jord
www.colloctorcartraderonline.com Mera typ samlar bilar samt äldre jänkare

Om man inte har någon man känner som kan kolla på bilen i USA, se till att säljaren skickar många bilder på bilen. Be om något specifikt så han är ”tvungen” att ta nya kort så man vet att bilderna är nya, och inte tagna för två år sen eller typ hittade på Google!

VIKTIGT: DU MÅSTE HA ORIGINAL ÄGARBEVIS (TITLE) FÖR ATT KUNNA EXPORTERAS FRÅN USA SAMT FÖR ATT KUNNA REGGAS I SVERIGE. KVITTO PÅ KÖPET KRÄVS OCKSÅ OCH DESSA TVÅ DOKUMENT MÅSTE FÖLJA MED I BILEN, DOM SKA ICKE POSTAS TILL DIG I FÖRVÄG. KOLLA SÅ ATT SÄLJAREN HAR TITLEN I HANDEN.

Man behöver oftast ett postnummer för att kunna söka efter bil, nedan har jag skrivit några som kan vara bra att ha och där det finns hamnar i närheten.

New York NY: 10001
Jacksonville FL: 32099
Miami FL: 33122
Houston TX: 77002
Los Angeles CA: 90001

Steg 2: Frakt!
Efter att man har sökt och hittat den bilen man vill ha, så är det bra att börja kolla upp olika frakt alternativ innan man köper den. Det finns egen container (absolut säkrast) sen delad container och sen då Ro-Ro (roll on - roll off) och då körs bilen in i ett fartyg och står under tak, men samtidigt rätt oskyddat. Och Ro-Ro är givetvis billigast. Värt att tänka på om man kör Ro-Ro är att bilen måste vara helt tom, samt fungerande då den körs av och på. Om man köper t.ex. en gammal jänk som kanske inte är i bästa skicket så är container att föredra så man vet att bilen kommer med! Priserna är lite varierande men lite riktlinjer finns:

Ro-ro: 600-900USD
Container: 1000-1600USD

Om bilen måste fraktas till själva hamnen så är då en s.k. flatbed (enkel biltransport) man använder sig av. Köper man av en handlare så har dom nästan alltid en eller flera dom brukar använda sig av. Köper man privat så får man leta själv, det finns länkar på annonssidorna. Flatbed frakt kan kosta allt ifrån 100USD om bilen är i hamnstaden till 500USD om den är 100+ mil från hamnen.

Nedan finns några länkar till fraktbolag som är alltiallo bolag (också kallat ”Freight Forwarder), d.v.s. fixar frakt, tullarbete i USA, samt införtullning i Sverige. Man kan göra detta själv, men då måste man vara på plats och det är en sjuhelsikes pappersarbete som kan vara svårt om man aldrig gjort det innan.

www.nordtrafik.se
www.calship.com
www.aclcargo.com

Vill man nu fixa allt själv så kan man kontakta rederiet direkt:
www.2wglobal.com (Wallenius Wilhemsen)


Steg 3: Betalning
När man då har hittat bilen, samt kollat med frakt då är nästa steg betalning. Finns olika sätt att göra detta på. Bank överföring, Western Union eller då cash om man är på plats. Det tar mellan 3-5 arbetsdagar för att föra över pengar via konto, och det går på direkten om man gör det via Western Union (men dom är dyra!). Om du flyger över och har tänkt att ha med dig kontanter (över 10K USD) så måste man enligt lag meddela tullen i USA om detta. Kan vara lite bökigt för dom frågar 1000 frågor om varför, var man fick dom osv.

Det finns nåt som heter CIF Konecementet, jag har själv aldrig använt det men det innebär om man köper av en handlare, så kan du koppla betalningen till Konecementet och på så sätt försäkra dig om att du inte blir blåst, säljaren får då inte pengarna förrän bilen i lämnat USA och du får inte ut bilen förrän han har fått betalt. Då klarar du även dig om bilen visar sig vara stulen.
Källa och mer info finns här: www.2wglobal.com

Steg 4: Väntan…
Ja, det tar mellan 2-6 veckor att få hem bilen så under den tiden så kan man fundera på vad man ska köpa för trim till bilen! ;)
Nä men detta är ett ypperligt tillfälle att börja ordna med saker på den här sidan atlanten.

Boka registreringsbesiktning: www.bilprovningen.se
Kolla vilka kriterier bilen ska uppfylla för att kunna reggas i Sverige: www.bilprovningen.se
Kolla vilka intyg och liknande som behövs: http://www.vv.se/templates/page3____696.aspx

Lite kortfattat om vad som behövs,
Binkers på sidorna
E-märkta lampor
Orange blinkers bak (dom flesta jänkare har röda)
Buller intyg (bokas hos SBP, kostar 3500:- sist jag gjorde det)

Har man kontakter som kan fixa ett s.k. Dekra intyg så underlättar det stort vid regning, man slipper exempelvis bullerprovet. Skicka PM till overlake här på forumet för frågor om det. Ibland kan man också få ett intyg från tillverkaren själv, men jag har då aldrig lyckats med det!

Steg 5: Din bil har kommit till hamnen!
Underbara dag denna då man får brevet hem i lådan! Jag har alltid haft mina bilar fraktade till Göteborg, men det går till Tokholm likaväl.

Har man då använt sig av nån av ovanstående firmor så är ju bilen förtullad redan, så det är bara till att åka till deras kontor och pröjsa allt. Frakt, hamnavgifter, tull, moms osv. Jag vet att en del tar enbart cash, så kolla upp det innan då det kan ju röra sig om mer än vad man får ta ut på Bankomaten! Där fyller man också i en förregistrering, och då skickas nya skyltar hem till dig, oftast inom 1 vecka.

Om man ska tulla in bilen själv så måste man först åka till fraktbolaget och betala frakt osv. Sen till Tullen och betala tull + moms, sen får man ett kvitto där man får åka ner till hamnen och hämta ut bilen.

Bilen får ju då givetvis inte köras hem utan skyltar, men om man har fått med USA skyltarna så får man köra om man skaffar en svensk trafikförsäkring. Jag vet att Trygghansa har kunnat ordna detta tidigare. Annars får man fixa egen biltransport eller att fraktbolaget ordnar detta.

Steg 6: Ombyggnation
Detta kan man antingen lämna bort till dom som kan, eller fixa själv. D.v.s. borra hål i skärmar för att fästa blinkers, dra kablar och sånt. Finns olika alternativ. PM:a för mer info om detta!

Steg 7: Registrerings besiktning
Ta med leg, alla bilpapper som du har och en gnutta tur också ?
En liten backup plan, om man nu försöker få in en bil som är trimmad, och den går ej igenom, så skrivs detta i deras databas. Men enligt mina kontakter så ”försvinner” denna info efter 1 månad. Om man nu vill vara ”busig” och försöka på ett annat ställe men ändå behålla trimmet. Om allt går som det ska så är det bara till att köra hem, OM man nu har då försäkrat bilen. Men tänk på att bilen ALLTID besiktas avställd, så ska man köra hem så måste man ställa på den först. Efter ett tag så kommer då fakturor för skrotningsavgift och skatten på posten. Reg-besiktningen kostar 1070:- (prislistor finns på SBP’s hemsida) sist jag gjorde det.
Om allt fuckas upp så går det ta bilen till Tyskland och regga där, men det är enligt mig jobbigare och i slutändan dyrare än att försöka här. Annars så vet väl dom flesta vad en reg-besiktning innebär, vägning, avgass. värden osv osv.

Steg 8: Ha det så kul med nya bilen :)



Det finns säkert nåt som jag glömt, men som sagt, skriv eller PM:a om ni kommer på nåt viktigt. Kom ihåg, detta är baserat på mina egna erfarenheter och ska användas som en överblick över import. ALLT kan hända när man importerar bilar, lagar kan ändras, båtar kan sjunka, man kan bli lurad osv. Så jag reserverar mig för ändrade lagar, fulla politiker, mutade besiktningsmän och allt sånt! Har man aldrig gjort det innan så rekommenderar jag givetvis att man tar så mycket hjälp som möjligt. Har ni fler frågor eller behöver hjälp med annat så skicka PM.

Lite glosor för dom som inte är så haj på utrikiskan!
Title – Ägarbevis
Bill of Sale – Kvitto på inköp
Ro-Ro – Roll on, Roll off.
Flatbed – Biltransport
Power of Atourney – fullmakt



Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: Guide - Importera från USA
« Svar #1 skrivet: oktober 19, 2009, 01:01:29 »
Alltid bra att har, det finns mer och mer folk som importerar frå nUSA.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners