Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW 520d F11 2012, startproblem  (läst 16070 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW 520d F11 2012, startproblem
« Svar #15 skrivet: maj 22, 2019, 06:45:41 »
Hej Mattias
Grattis att du hittade på egen hand problemet som du drabbade av med startproblem, kan tänka mig att det var mycket irriterande, eller hur?
Ditt svar med lösningen kan vara en bra tips till andra som också lider av samma sak.
Trevlig sommar på vägarna. ;)

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad lowinger42

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Karma: +0/-0
BMW 520d F11 2012, startproblem
« Svar #16 skrivet: juni 06, 2019, 02:33:50 »
Tjena, en uppdatering.


Efter min långkörning tur o retur Piteå <-> Köpenhamn så har bilen nu fungerat utan ett enda problem i ett års tid. Jag har inte gjort något annat, är fortfarande lite förvånad när den startar varenda gång :)


Ser dock på systemspänningen att den ligger på 14.3-14.4 volt - konstant. Känns som hela efficient dynamics funktionerna för laddning är avstängda.


/Anders


Utloggad Andeny

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 1
  • Karma: +0/-0
BMW 520d F11 2012, startproblem
« Svar #17 skrivet: juni 10, 2019, 15:04:44 »
Hej! Jag har nästan samma felkoder som Anders och samma problem med min 525d F11-13. BMW hittar inte felet och nu har jag skaffat en voltmätare till cigguttaget. Min bil laddar normalt 14,2 men när den sticker ner till 13,2 så startar den inte nästa gång. Nu har jag bara testat två gånger så jag återkommer efter fler tester. Detta är ett hemskt fel när man inte kan lita på bilen och verkstaden hittar inte orsaken till felet. När bilen väl startar så fungerar den utmärkt.

Utloggad mattiasfager

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Karma: +0/-0
BMW 520d F11 2012, startproblem
« Svar #18 skrivet: januari 01, 2021, 14:21:07 »
Hej,
Eftersom det är flera som hört av sig angående detta felet så postar jag info här.
Man måste alltså byta hela "front fuse and relay module" för att byta det relä som strular och sköter spänningsmatningen till 15N. dvs det är hela "lådan" där alla säkringar sitter i hanskfacket som skall bytas, det går inte att byta bara reläet, då det är ytmonterat.
Som tur är verkar detta inta vara särskilt dyrt. ingen omprogramering behövs.


/Mattias


Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW 520d F11 2012, startproblem
« Svar #19 skrivet: januari 15, 2021, 10:59:23 »


Det får man Gratulerar!

Hoppas att lösningen på ditt problem kommer att vara användbar till den som får samma problem
Tack så mycket!
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad simonsachsstahl

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 1
  • Karma: +0/-0
BMW 520d F11 2012, startproblem
« Svar #20 skrivet: augusti 06, 2021, 09:18:15 »
Jag byte relät men det löste inte problemet så vi byte hela elektronikboxen i handskfacket och nu går den som en klocka


Samma lösning som Mattias ovan på en BMW 525d xdrive 2012


Köpte ben begagnad elektronikbox från en 2016

 

Reklampartners