Hej på er alla! Nu är gröna faran framplockad från vinterdvalan, och det blev en ganska kostsam start den här säsongen tyvärr
Har varit ut och startat upp den med jämna mellanrum, för att inte batteriet ska ladda ur, och tydligen så har kupéfläkten tackat för sig.
Har beställt ny från autodoc för ca 800 och arbetet kommer gå på runt 2000:-
Vidare så hjälpte en vän till med att byta hjullager höger fram, och tyvärr så vart abs-givaren skadad under operationen, och även abs-kransen på hjullagret + att hjullagret höger bak även behövs bytas, så en slant till där för materialet samt arbetet stundar.
Men! Allt det här känns just nu bara som detaljer och inte som särskilt "farliga" saker att åtgärda varken ekonomiskt eller så.
Det tråkiga är att växellådan beter sig väldigt konstigt. Både ljudligt och funktionsmässigt.
När bilen är kall (främst) och den ska växla från 1a till 2a växeln, så liksom kommer det här kavitationsljudet/vinande kompressorljudet från lådan. Låter inte särskilt bra, och jag undrar ifall någon av er vet med säkerhet vad det kan bero på, och givetvis om det går att fixa och vad kostar det?
Och när jag kör i D-läget så vägrar bilen att växla från 2a till 3e växeln innan den nått 6000 varv? Kan det vara något mjukvarumässigt, eller är det vad tror ni? Jag fick tipset att prova köra lite hårdare med bilen för att se om det skulle släppa, men tyvärr så hjälpte inte det.
Jag har även provat att nolla adaptionen i växellådan med att vrida tändningen till 2a läget och hålla ner gaspedalen i kickdown i 30 sekunder. Ingen skillnad tyvärr.
Kör jag "manuellt" med bilen, alltså startar på 2, sen upp till 3-4-D så tar jag mig "förbi" andra växeln utan att varva ur den helt, men det känns riktigt surt
har ju köpt glidarbil med automat för att slippa växla och bara kunna just: Glida.
Jag är jättetacksam för alla tankar, tips och även gissningar från er med mera erfarenhet gällande denna vagn.
Sen ska det tilläggas att det är väl dags att ge sig på den här operationen med att byta insugsmembran också! Tomgången är lite "ryckig" och man känner inne i kupén att den går ojämnt/oroligt. Sen läste jag även i Lasses tråd om hans/din (antar att du läser detta Lasse
) E39 som verkade dra mindre soppa efter att insugsmembranet vart bytt.