Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E39 540 Touring  (läst 65932 gånger)

0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #180 skrivet: juli 16, 2018, 15:04:30 »
Skönt att det löste sig smidigt efter denna operation. Bytte detta på min E38 tidigare, blev så kallt på vintern men efter byte kom så den välbehövliga värmen åter.

Kul att följa alla dina uppdateringar =)
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #181 skrivet: augusti 19, 2018, 22:31:48 »
Dagens fix var att stripa den med silverfärgade Alpina-stripes. Det är ju bara en gammal hobbybil det är, inget märkvärdigt men kul för mig att ha något att hålla på med.

Jag ska ta bilder när det blir ljust och med lite bättre kamera än mobilbilder.


Fast nu måste jag ju skaffa Alpina-fälgar till den?  >:( :P

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #182 skrivet: augusti 26, 2018, 18:46:24 »
Bytte de flesta stag och bärarmar i framvagnen idag. Nya krängningshämmarstag, yttre styrleder och stora dragstag på båda sidor.

Jisses vilken skillnad det blev - känns nästan tajt som ny igen. Inga vibrationer eller skakningar alls. Dragstagen (de stora, bakre stagen som går snett framåt) hade mosiga bussningar. Det är väldigt vanligt på E38 och E39 och kanske på andra BMW också: den vanligaste källan till skakningar i framvagnen vid inbromsning: pga mosiga bussningar så rör sig hjulen flera cm framåt och bakåt vid inbromsning.

Jag köpte Meyle HD. De påstår själva att HD ska vara kraftigare än OEM. Den var inte särskilt billiga, men inte dyrare än original heller. Vi får se hur länge de håller.

Borde ha tagit bilder. Inte så mycket att se, annat än trilskande, fastrostade muttrar och smutsiga hjulhus. Själva bytet av leder och bärarmar är ganska rättfram, men bra rostlösande oljor, kapverktyg och två stora ringnycklar om 21mm är ett måste.  :)

Edit: la till sprängskisser från realoem.com med delarna inringade i rött. Kom på att jag bytte hjullagren fram på båda sidor också, för en dryg månad sedan. Har letat efter ett malande ljud och bytte därför hjullagren fream. Det hjälpte dock inte, så det är troligen bromsarna som har något ljud för sig. Nåja, de skulle ändå bytas någon gång och delarna till den här gamla bilen är faktiskt inte så dyra längre. De två stora dragstagen kostade t ex 1500 kr ink frakt från Tyskland (Meyle HD), styrlederna 500 kr (Bilstein), knarrstagen 500 kr (Bilstein) och hjullagren (1400 kr).

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E39 540 Touring
« Svar #183 skrivet: augusti 27, 2018, 12:40:04 »
Dagens fix var att stripa den med silverfärgade Alpina-stripes. Det är ju bara en gammal hobbybil det är, inget märkvärdigt men kul för mig att ha något att hålla på med.

Jag ska ta bilder när det blir ljust och med lite bättre kamera än mobilbilder.


Fast nu måste jag ju skaffa Alpina-fälgar till den?  >:( :P

18" Alpina fälgar hade suttit som en smäck.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #184 skrivet: augusti 28, 2018, 17:41:10 »
Hittade en gammal bild från 2012, med 19-tums hjul. Jag tycker 19 sitter ganska snyggt på den gamla bilen, men det är en smaksak.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E39 540 Touring
« Svar #185 skrivet: augusti 29, 2018, 12:30:51 »
Beror lite på fälgdesignen med men det visst finns det 19" som sitter väldigt fint på E39.

Det här var lite läckert, Alpina ACS, de är väl 19" tror jag.


BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #186 skrivet: augusti 29, 2018, 23:03:47 »
Ja, jag tror att de där replikorna av Alpina Classic skulle sitta rätt snyggt på den svarta bilen. De är i 19 tum och välgjorda replikor som jag förstår det. Man känner igen classic-replikorna på den synliga ventilen. Alla moderna Alpina-fälgar sedan 96 eller 97 har dold ventil, under kåpan.


Det finns äkta Alpina med synlig ventil, men inte den moderna designen. Min E38 har faktiskt äkta Alpina Softline 20 med synlig ventil, från 96 tror jag de är, samma som bilen.


Min svarta 540 är ingen Alpina, men det är kul att leka lite med stripes och fälgar. Det är en del av charmen med så här gamla bilar (byggd 1997-Sept) tycker jag: att man kan ta ut svängarna och göra den lite individuell utan att det blir dyrt. Själv tycker jag det är rätt kul att ha en lite udda bil till vardags, men den är ändå så anonym att den flyger under radarn.


Nästa projekt är att ta ner avgassystemet och byta bultar och packningar mot grenröret, det är inte helt tätt nu. Ogillar onödiga avgasljud, och dessutom är det inte bra för avgasreningen och besiktningen. Den har ju helt nya metalliska kattar och nya original lambdasensorer, men besktningsvördena störs om det finns läckor i systemet så att den suger in syre.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E39 540 Touring
« Svar #187 skrivet: augusti 30, 2018, 16:33:21 »
Ja det är väldigt roligt att leka med olika fälgar, stripes, stötfångare och andra små detaljer som gör att ens bil skiljer sig åt från andras.

Jag hade ju en Alpina front som skulle på min E46 men den kom aldrig längre än till att bli lackad i rätt kulör.
Just nu är jag så sugen på en BMW Performance front till ettan. Men har lite saker till huset som får gå före.

Alpina classic är aldrig fel.

BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #188 skrivet: september 06, 2018, 09:22:05 »
Lägger till dagens bild. Men här ser man att jpg-kompression har problem med stripesen. Det ser taggigt ut.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E39 540 Touring
« Svar #189 skrivet: september 06, 2018, 11:56:58 »
Tjusigt!

(Jpeg har sina brister, png fungerar bättre i många fall tycker jag)
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #190 skrivet: september 10, 2018, 16:07:08 »
Nu har jag haft ner avgassystemet och svetsat det tätt, bytt bultar och packningar mot grenröret.

Herre jösses vad rostigt det var, och vad bultarna satt! Vi tvingades såga av de gamla bultarna och sedan borra ur dem för att få dit nya. Det tog tre timmar, men vad skönt att det är helt tätt nu. Skönt, eftersom resten av avgassystemet är så friskt: nya katalysatorer med metallisk kärna, nya lambdasensorer Bosch och nytt rostfritt slutdämpare med fyra utblås.


Jag lyckades också byta skärmen på min 16:9-enhet; en kinesisk DVD / GPS / digital-TV som råkade ut för en olycka i samband med att vi bytte framruta på den: ett knä eller något gjorde att skärmens yttre glas spräcktes, så att touchen slutade fungera. Helsike - utan touch gick det inte att använda den, så jag var ganska ledsen ett tag.

Det spräckta glaset som tar hand om touch heter "digitizer" och sitter utanför skärmen. Inte så lätt att byta, om man nu över huvud taget kunde få tag i en reservdel?  Jag tog kontakt med ett företag i Kina via ebay, och frågade om de hade en ersättningsdigitizer som passade min enhet? Jag tog ur enheten och skruvade isär den så att jag fick ur digitizerglaset och tog bilder på och mailade till Kina.

Det var tyst länge från dem, och jag tänkte att det blir nog inget. Men efter två veckor hörde de av sig och sa att de hade ett ersättningsglas! Yippee, jag beställde. Det kostade 400 kr och kom hem i Fredags. Varpå jag skruvade i glaset i Lördags, och till min stora glädje så FUNGERAR DET NU !!! :)

Det är en enhet med radio, CD, USB, Blåtand, GPS, DVD, digital-TV och iPhone-koppling.


Men nu kom nästa problem (det är alltid så på en gammal bil, även om det mesta är bytt): bromsljuset lyser hela tiden. Jag tror det är kablar som har skavts av eller någon kopplingsplint under instrumentbrädan. Alltid är det något som ska jäklas!  ;D

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #191 skrivet: september 10, 2018, 18:26:48 »
Verkar som att du kan din 540 utantill, lönsamt att kunna ta själv hand om sin älskade bil.
En fördel är att du har gjort det som behöver innan vinter kommer så du slipper att frysa ihjäl dig och kan tänka mig att idag kör den tystare. Grattis! ;)
Två veckor för ett svar från China är rätt snabb, nu slipper du att bli irriterad att inte har radio i bilen.
Rätt många kablar och kan tänka mig att det inte är lätt att komma ihåg vilka är det till, rena spaghetti soppa.
Som du säger, finns alltid någonting för jävlas men om det inte fanns någonting, vad skulle man göra? ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E39 540 Touring
« Svar #192 skrivet: september 10, 2018, 19:04:49 »
Alltid en skön känsla när man lyckas reparera något, bra jobbat.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #193 skrivet: september 12, 2018, 10:50:51 »
Tack kompisar, kul att se dig i matchen Alain.

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #194 skrivet: september 12, 2018, 14:49:14 »
Tack Lasse, kul att vara tillbaka från en rätt lång resa. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners