Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Regler för import och registrering  (läst 7240 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Regler för import och registrering
« skrivet: maj 29, 2009, 13:46:53 »
Regler för import och registrering
Det enklaste är att importera en bil som är Europatypgodkänd. Det innebär att bilen uppfyller samtliga tekniska och miljömässiga krav enligt gällande EG-direktiv.

Från 1998 ska alla nya personbilar vara Europatypgodkända. För dessa bilar ska det finnas ett intyg, kallat Certificate of Conformity (CoC). Intyget har ett typgodkännandenummer, som också ska finnas på tillverkarskylten som normalt sitter i bilens motorrum. Om bilen har varit registrerad tidigare ska ett registreringsbevis finnas. Typgodkännandenumret ska då också finnas med i detta dokument. Om bilen är helt ny, inte registrerad i ursprungslandet och tillverkad utanför EU måste du skaffa ett bevis på att bilen är införtullad i EU.

Bil godkänd i EES-land
Det går också att importera bilar som inte har Europatypgodkännande. Om det finns registreringsbevis i original från något EES-land är bilen godkänd för hela EU och kan registreras i Sverige. En förutsättning är att bilen inte är ombyggd eller trimmad. För vissa äldre årsmodeller och dieseldrivna bilar kan det behövas avgasintyg.

Om du flyttar till Sverige, fått ärva en bil utomlands eller kan ta in en bil som "bil för eget bruk" gäller andra regler. Kontakta Bilprovningen eller Bilregistret för mer information.

Exportskyltar och exportförsäkring
Innan du kan föra ut en bil från inköpslandet måste den exportregistreras. Om du ska köra hem bilen måste en exportförsäkring (trafikförsäkring) köpas. Ofta kan större bilhandlare i inköpslandet hjälpa till med detta. Kontrollera hur länge registreringen och försäkringen gäller. Kontrollera också om försäkringen gäller i Sverige.

Som följd av genomförandet av europaparlamentets femte motorförsäkringsdirektiv kan ett försäkringsbolag i Sverige från och med 1 juli 2007 ge försäkring för fordonet redan innan det förts in och registreras i Sverige. Kontrollera att en sådan försäkring godkänns vid registreringen i inköpslandet innan du tecknar den i Sverige.

Observera även att trafikförsäkring bara täcker skador som du kan vålla med bilen. Den täcker inte stöld eller skador på bilen på grund av skadegörelse eller olycka. Om du bestämmer dig att teckna en svensk försäkring för bilimport är det numera möjligt att teckna bilförsäkring utöver den obligatoriska trafikförsäkringen.

Ursprungskontroll
Du måste först ansöka om en ursprungskontroll hos Transportstyrelsen. Ursprungskontrollen ska säkerställa att fordonet som ska registreras i Sverige inte är stulet eller efterlyst och att alla dokument är i ordning. Ansökan om ursprungskontroll kan du ladda ner på Transportstyrelsens webbsida. Till ansökan måste du bifoga fordonets registreringsbevis i original samt köpekontraktet och kvitto eller motsvarande i original eller styrkt kopia. Köpehandlingen måste vara undertecknad av både köpare och säljare och innehålla fordonets chassinummer. I vissa fal behövs ytterligare handlingar. Prövningen kostar 500 SEK och tar 1 till 2 veckor.

Registreringsbesiktning
Med en giltig utländsk registrering får du köra i högst en vecka i Sverige under förutsättning att du har en giltig trafikförsäkring. Vill du kunna använda bilen längre tid utan registreringsbesiktning måste du ansöka om tillfällig registrering och ordna en särskild trafikförsäkring. Den tillfälliga registreringen gäller i tre månader och kan ansökas om i samband med ursprungskontrollen.

Om giltighetstiden för den utländska registreringen eller den tillfälliga registreringen gått ut måste du skaffa ett "bevis om avtalad tid" för att få köra bilen till besiktningen. Det ordnar du när du beställer tid hos Bilprovningen.

När bilen har godkänts vid ursprungskontrollen kan du beställa tid för registreringsbesiktningen hos Bilprovningen. Därefter får du skriva under en ansökan om registrering som skickas till bilregistret. Bilregistret registrerar då bilen som avställd och skickar registreringsbevis samt skyltar. Du kontaktar därefter bilregistret som ställer på bilen och skickar dig räkningar på fordonsskatt och skrotningsavgift samt beviset om påställning, som du ska ha med dig för att få köra till dess du har fått ditt kontrollmärke.

Här är också lite info med import från Tyskland:
http://www.konsumenteuropa.se/sv/Amnesomraden/Kop-av-fordon/Bilimport/Kopa-begagnad-bil-i-Tyskland/

Källa: Konsument Europa





Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Mixtus

  • Senior
  • BMW Senior Medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 368
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: Importera rätt – så går det till
« Svar #1 skrivet: oktober 28, 2009, 16:17:55 »
När jag får tid tänkte jag försöka skriva en kort sammanfattning om att köpa bil i USA. I avvaktan på detta är forumets medlemmar välkomna att höra av sig med frågor så lovar jag att svara så gott det går. Jag bor och jobbar i USA och kan kanske hjälpa till med några av de vanliga frågorna.

Utloggad Ghostrider

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 490
  • Karma: +0/-0
SV: Importera rätt – så går det till
« Svar #2 skrivet: oktober 28, 2009, 17:25:52 »
När jag får tid tänkte jag försöka skriva en kort sammanfattning om att köpa bil i USA. I avvaktan på detta är forumets medlemmar välkomna att höra av sig med frågor så lovar jag att svara så gott det går. Jag bor och jobbar i USA och kan kanske hjälpa till med några av de vanliga frågorna.


Kanonbra, Mixtus... :D

Har du läst denna...

http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=379.0

Utloggad Mixtus

  • Senior
  • BMW Senior Medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 368
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: Importera rätt – så går det till
« Svar #3 skrivet: oktober 28, 2009, 19:42:40 »
Jepp, jag har läst den. Tänkte komplettera med lite hands-on tips eftersom man bör akta sig för några saker. Som sagt, jag återkommer.

 

Reklampartners