Då fick jag äntligen tummen ur! efter ca ett års medlemskap, och 10 månaders officiellt ägande av min första E38 så skulle jag vilja dela med mig till er om min resa som E38-besatt
Är en 30 årig kille som är bosatt i Norrköping, och aldrig någonsin varit intresserad av bilar/motorer förrens ca två år tillbaka, då något vaknade i mig.
Från början var tanken att jag skulle spara ihop en kontantinsats till en 5-serie GT modell med åtminstone 3.0 liters dieseln, men efter lite pedagogisk övertalning från en kollega och numera vän så ändrade jag riktning och det blev E38 som jag blev totalt förälskad i!
Så nu har jag mig min första entusiastbil! Det är både spännande och skrämmande på samma gång.
Tro mig: Jag är helt grön på bilar: På alla sätt och vis.. Jag visste knappt vart tanklocket satt för inte sålänge sedan, så det är en jädra djungel att då ta sig an ett äldre exemplar som behöver ganska mycket uppmärksamhet och omtanke. Tack och lov har jag folk runt omkring mig som är väldigt kunniga och hjälpsamma, så det går någorlunda bra ändå!
Men men ! Min bil är iallafall:
BMW 740, årsmodell 1995. importerad till Sverige 2002 av ett idag pensionerat par från Östergötland som körde bilen året om i tre år.
Sen dess är jag den femte faktiska ägaren på bilen ( nummer 6 enligt biluppgifter då en ägare hade bilen i två omgångar )
Har idag rullat 16900 mil ungefär.
Har hunnit gjort ganska mycket på den min första säsong, med väldigt mycket hjälp av nära och kära som vill lära mig och hjälpa mig skruva.
- Coilovers BC runt om
- servoslangar + o-ring i lock bytt
- ac rem och multirem
- bytt till vit belysning i kupén
- bytt olja i växellådan
- bytt klimapanel, blev av med "hjulen" och pixelfel!
När jag köpte bilen så satt det kapade sänkfjädrar runt om, och såg allmänt saggig och volvo-drägg ut (enligt mig )
hade man full styrka i bilen så skrapade skärmkanten i däcket. Inte riktigt min stil.
Valde till slut att köra med coilovers för att dämparna säkert var slut också (satt originalen på) och möjlighet till att höja och sänka efter smak + att kunna ställa in hårdheten på fjädringen vart eftersom jag lär mig vad "min stil" är.
Hjulen idag är 20" IMAZ IM5 med nokian z-line däck. 255/35 runt om. vibrerar och spårar lite, men inte så jädrans farligt ändå. Jag är jättenöjd med det kosmetiska och tar det onda med det goda
Saker att göra tills nästa säsong: -byta hjullager-byta ut bakstyckena på sätena fram så att kart-fickorna blir hela igen! Någon som har ett par från svart inredning till övers?
-göra om innertaket (det blir svart alcantara-tyg, idén givetvis härifrån
-kanske köpa mjukare fjädrar
-kolla in kylaren
-byta spännrulle och löphjul
-lämna in på lackering?
Det får räcka för nu! Har massa frågor och funderingar som jag hoppas ni vänliga Herrar här inne kanske kan hjälpa mig reda ut med tiden.
Och kul att kanske få igång den ganska döda delen av det här forumet lite grann