Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Köpråd! bmw 520d F11. 2 timmar på mig  (läst 11119 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad BMWnoob

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 83
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Köpråd! bmw 520d F11. 2 timmar på mig
« skrivet: mars 11, 2018, 19:08:44 »
Hej alla.


Nu är det så att jag var och kollade på en 520d 2013 årsm. manull vxl.
Och jag provkörde bilen. Den går väl bra, men när man växlar till 6:an och gasar så känner jag att det vibrerar.
Jag har dagen på mig att bestämma ifall jag ska ha bilen enligt säljaren för det priset som vi har kommit överens. Han tar min bil i inbyte plus pengar förstås.
Tacksam för råd/tips.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Köpråd! bmw 520d F11. 2 timmar på mig
« Svar #1 skrivet: mars 11, 2018, 19:31:45 »
Vad hade du för varv när du gav gas på sexans växel? Har åkt med flera dieselbilar som vibrerat lite om föraren gett gas på högsta växeln och varvet har varit lite väl lågt.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad BMWnoob

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 83
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Köpråd! bmw 520d F11. 2 timmar på mig
« Svar #2 skrivet: mars 11, 2018, 20:15:43 »
Hej Fredrik M.


Jag körde väl 120 km/h på motorväg när jag växlade till 6:an och då kände jag att det vibrerade när jag gasade upp
Såg inte vad det var för varv


Edit.


Har dessa motorer problem med kamkedjan?
Eller försvann problemet efter 2012 på 520d. Tror att den här motorn kallas N47


Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Köpråd! bmw 520d F11. 2 timmar på mig
« Svar #3 skrivet: mars 12, 2018, 05:28:48 »

Hejsan.

En dum fråga, är det bara när du växla till 6a att bilen vibrerar?
Hur är det när du accelererar eller släppa gasen med andra växlar?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Köpråd! bmw 520d F11. 2 timmar på mig
« Svar #4 skrivet: mars 12, 2018, 09:23:23 »
Hej Fredrik M.


Jag körde väl 120 km/h på motorväg när jag växlade till 6:an och då kände jag att det vibrerade när jag gasade upp
Såg inte vad det var för varv


Edit.


Har dessa motorer problem med kamkedjan?
Eller försvann problemet efter 2012 på 520d. Tror att den här motorn kallas N47

120 på sexan borde ge tillräckligt med varv tycker man.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad BMWnoob

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 83
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Köpråd! bmw 520d F11. 2 timmar på mig
« Svar #5 skrivet: mars 12, 2018, 17:49:29 »
Hejsan.

En dum fråga, är det bara när du växla till 6a att bilen vibrerar?
Hur är det när du accelererar eller släppa gasen med andra växlar?


Ingen dum fråga alls.
Nej det verkar endast vara med 6:ans växel som jag kände av vibrationerna.


120 på sexan borde ge tillräckligt med varv tycker man.


Ja, så då tycker inte jag att det var pga av för låga varv, så att bilen får kämpa. Som tex när man kör med 6:an på 80 km/h

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Köpråd! bmw 520d F11. 2 timmar på mig
« Svar #6 skrivet: mars 12, 2018, 19:14:38 »
Oki-doki.

Jag tänkte på hardyskiva som ofta är första tecken när det vibrerar i bilen.
Har du köpt bilen?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad BMWnoob

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 83
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Köpråd! bmw 520d F11. 2 timmar på mig
« Svar #7 skrivet: mars 12, 2018, 22:06:48 »
Oki-doki.

Jag tänkte på hardyskiva som ofta är första tecken när det vibrerar i bilen.
Har du köpt bilen?



Det tänkte jag med att det skulle kunna vara. Men borde det inte vara vibrationer hela tiden. Och inte endast på en växel.


Nej jag har inte köpt bilen än. Jag sa till säljaren att jag känner mig stressad då han menar på att jag bara kunde få bilen för det här priset endast idag.
Måste ju ordna upp med finansieringen med. Det går ju inte bara att köpa en bil direkt.
Men blir nog ett köp.


Tänkte på det att det verkar inte vara många 520d med manuell låda. Dom flesta verkar ju vara automat. Är dom bättre än manuell?

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Köpråd! bmw 520d F11. 2 timmar på mig
« Svar #8 skrivet: mars 13, 2018, 06:04:43 »
En hardskiva som är kass gör att bilen vibrerar vid acceleration eller deceleration på alla växlar, inte bara på 6a.

Undrar varför säljare har så brotom att sälja bilen, känns som att han vill hitta en okunnig därmed skulle jag rekommenderar dig att vara försiktig och tänka ordentligt.

På den sida på Blocket har du i Sverige 85st från 2013 till salu, alla är diesel och manuella.
https://www.blocket.se/hela_sverige/bilar?q=BMW%20520d&cg=1020&st=s&mys=2013&fu=2&gb=1&l=0&cp=&ca=15&sp=1&w=3

Automat är ofta för att köra lite lugnare och ofta automat dra mer bensin men även automat kan du välja manuell växel, finns båda och.
Manuell kan du köra lite mer sportigare och trycka på gasen länge med samma växel

Tänk ordentligt var du sätter dina fötter.


 
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad helgonet

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 60
  • Karma: +3/-0
  • Kön: Man
Köpråd! bmw 520d F11. 2 timmar på mig
« Svar #9 skrivet: mars 21, 2018, 11:23:26 »

Det tänkte jag med att det skulle kunna vara. Men borde det inte vara vibrationer hela tiden. Och inte endast på en växel.


Nej jag har inte köpt bilen än. Jag sa till säljaren att jag känner mig stressad då han menar på att jag bara kunde få bilen för det här priset endast idag.
Måste ju ordna upp med finansieringen med. Det går ju inte bara att köpa en bil direkt.
Men blir nog ett köp.


Tänkte på det att det verkar inte vara många 520d med manuell låda. Dom flesta verkar ju vara automat. Är dom bättre än manuell?


Blev det nåt köp?? När det gäller vibrationer så är det många f10 ägare som har/haft problem med dessa mellan 80-120 km/h. Det mesta har varit däck och fälg relaterat men finns en del som inte fått ordning på problemen och inte fått nån hjälp från ÅF. Det har slutat med att de gjort ett återköp lr sålt bilen vidare privat.

Tråkigt men man kan ju säga att oftast är det de som har problem med sina bilar som skriver om det på forum, de som är nöjda skriver ju förståeligt inte eftersom de inte har problem. Finns massor med info om vibbar på f10, bara och googla. Kolla denna länk: https://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=280118

Utloggad BMWnoob

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 83
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Köpråd! bmw 520d F11. 2 timmar på mig
« Svar #10 skrivet: oktober 24, 2018, 20:17:41 »
Hej Helgonet.


Ursäkta att jag ej har svarat.
Jo det blev ett bilköp. Men inte den bilen.
När jag har väl hade ordnat med lån och bestämt mig, Så ringde jag säljaren. Men han svarade inte då utan var upptagen i några timmar. När jag fick tag på han så hade bilen redan sålts tidigare under dagen.
Pengarna hade jag ju kvar. Men dom brände ju hål i fickan på mig. Så jag gick och köpte mig en Passat 2015 årsmodell.
Den hade jag i ca 4-5 månader. Och nu bytte jag in bilen och köpte mig en 520d. Hur mycket man förlorar varje gång man byter in en bil ska vi kanske inte ta upp här.




Utloggad helgonet

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 60
  • Karma: +3/-0
  • Kön: Man
Köpråd! bmw 520d F11. 2 timmar på mig
« Svar #11 skrivet: oktober 25, 2018, 21:09:14 »
Hej Helgonet.


Ursäkta att jag ej har svarat.
Jo det blev ett bilköp. Men inte den bilen.
När jag har väl hade ordnat med lån och bestämt mig, Så ringde jag säljaren. Men han svarade inte då utan var upptagen i några timmar. När jag fick tag på han så hade bilen redan sålts tidigare under dagen.
Pengarna hade jag ju kvar. Men dom brände ju hål i fickan på mig. Så jag gick och köpte mig en Passat 2015 årsmodell.
Den hade jag i ca 4-5 månader. Och nu bytte jag in bilen och köpte mig en 520d. Hur mycket man förlorar varje gång man byter in en bil ska vi kanske inte ta upp här.


Ok. Bmw är sköna bilar och just 5-serien (sedan) är enormt vacker bil. Detta är min första bimmer. Den är tyst och komfortabel, bränslesnål. Första gg jag körde den långt efter att jag köpt den så trodde jag att bränslemätaren visade fel. Räknade ut att jag kört ca 130 mil på 62 liter diesel. Den låg på ca 0,48/mil!!! Inte illa för en sådan stor bil! En av anledningarna att så många säljs med automat är den att det passar estetiskt sett bättre ihop med inredningen, ser helt enkelt snyggare ut än med manuell spak. Sen så går den mjukare. Själv tycker jag att en diesel ska det vara automat på. [size=78%]Lådan är 8 stegad och helt underbar gång tillsammans med 520d motorn, de lirar mycket bra ihop. Kamkedjan är tyvärr ett sorgebarn på denna motorn N47 och det gäller framför allt från 06 - 09 tror jag men många menar att man fortfarande kan få problem med kedjan fram till 2012 kanske 2013.[/size]
[/size][size=78%] [/size]
Det råder lite delade meningar om detta. Har läst på olika utländska forum om detta problem. Fast det innebär ju inte att alla som köper en 520 råkar ut för detta men byt olja och oljefilter var 1000 mil så förbättrar du oddsen. Intervallen som bmw själva har vid oljebyte är ju skrattretande (3000 mil). Kör inte med symaskinsoljan de häller i från fabrik typ 0w-30, de gör de framför allt för att få bättre förbrukningssiffror på papperet på fabriken. Kör med 5w-40 eller 5w-30, huvudsaken är att det är godkänd olja av bmw själva, det ska ska stå LL04 på dunken. Själv har jag ägt min bil i nio månader och är nöjd hitills. Vad är det för årsmodell på din? Hur mycket har den gått?

Utloggad BMWnoob

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 83
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Köpråd! bmw 520d F11. 2 timmar på mig
« Svar #12 skrivet: oktober 25, 2018, 23:07:22 »
Min 520D är en F11 ( kombi)  manuell låda och bilen har åkt 12100 mil.
Men angående oljebyte så säger väl bilen till när det är dags. Eller bör man själv byta oljan vid 1000. Fast då inte återställa oljelampan.
Jag tänkte då man lämnar in bilen för service. Då kanske jag inte ska säga till att jag själv har bytt oljan för 2000 mil sedan istället för att oljan är bytt vi senaste servicen vid 3000 mil sedan.
Förstår du hur jag menar?

Utloggad helgonet

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 60
  • Karma: +3/-0
  • Kön: Man
Köpråd! bmw 520d F11. 2 timmar på mig
« Svar #13 skrivet: oktober 26, 2018, 18:44:10 »
Min 520D är en F11 ( kombi)  manuell låda och bilen har åkt 12100 mil.
Men angående oljebyte så säger väl bilen till när det är dags. Eller bör man själv byta oljan vid 1000. Fast då inte återställa oljelampan.
Jag tänkte då man lämnar in bilen för service. Då kanske jag inte ska säga till att jag själv har bytt oljan för 2000 mil sedan istället för att oljan är bytt vi senaste servicen vid 3000 mil sedan.
Förstår du hur jag menar?


Ja byt själv och återställ ej servicen för oljebyte. Är din bil servad enligt schema så är den inställd på 3000mil's oljebyte. Jarå jag fattar. Så kan man också göra. Det första jag gjorde när jag fick hem min bil var att byta olja + filter utan att återställa serviceindikatorn men ändå tycker jag att intervallen blir lite lång. Byt en gg till sen blir det nog lagom, det går att gå in i idriven och kolla hur många mil det är till nästa byte. Är det 2000 lr längre får man byta tidigare. Jag har ägt min sen Januari och bytt olja + filter tre gg redan men jag kör ca 50 mil i veckan (jobbpendling) så intervallerna blir tätare för min del.

Utloggad BMWnoob

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 83
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Köpråd! bmw 520d F11. 2 timmar på mig
« Svar #14 skrivet: oktober 26, 2018, 20:30:03 »
Hej.
Precis så gjorde jag med min Passat innan bilsemestern. Jag bytte oljan och filtret, men nollade ej service lampan.
Då kanske man skulle göra det på BMW:n med. Det står som sagt 5000km innan nästa service.


Det här blev intressant. Vad för Olja rekommenderar BMW till sina motorer. Vet att VW rekommenderar Castrol LL olja.


 

Reklampartners