Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E39 540 Touring  (läst 20346 gånger)

Lasse-SL500 och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pappy

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9610
  • Karma: +59/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #165 skrivet: november 27, 2017, 06:45:02 »
Jag kan förstår att du tycker om den med så mycket du har gjort på den, ha haft min E39 530 i 5 år och lämnade den med lite ont i hjärta men var tvungen att göra det i utbytes mot min nuvarande X5 4.4 p.g.a problem med ryggen, sittsätt var för låg för sitta in och för låg för komma ut, på X5 är det bara att sitta in och glida ut och fördel är att man sitter högre och får bättre sikt över trafiken.


Bra att du kunde fixa saker och ting i en varmgarage, alltid trevligare när det är kallt ute.
Det säker ge dig berömd på besiktningen.


Idiot för att du har en äldre model eller inte byter mot nyare? Nej det tycker jag inte alls, en nyare modell kostar säkert mer än den 540 du har, som man säger: Man vet vad man har men inte vet vad man får.
Lycka till med besiktningen. ;)





Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Konstruktiva och motiverade idéer är alltid ett bra sätt att få saker att hända.;)

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2764
  • Karma: +24/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E39 540 Touring
« Svar #166 skrivet: november 27, 2017, 13:15:53 »
Man är väl en idiot egentligen, som håller på med en så gammal bil. Men jag gillar den! Varför skaffar du inte en ny bil? .. frågar en del. Men jag tycker inte det är så kul med nya bilar. En nyare E61 med mycket utrustning och gärna 520d eftersom jag pendlar till och från jobbet med den här bilen, skulle däremot kanske sitta bra.

Har dessa personer fått lyssna på avgassången, finns väl ingen med motoröra som inte faller pladask för ljudet från en BMW V8a och sedan förstår de.

Icke bilpersoner kommer aldrig att förstå, där är det inte ens lönt att försöka få dem att förstå.  ;)
Tidigare BMW:Nuvarande fordon:
318is 1990BMW 125 iC 2011
Z3 2.8 1997Volvo XC70 2.5T AWD 2003
330i 2001

Inloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 455
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #167 skrivet: november 27, 2017, 23:54:54 »
Tack för pepp grabbar! :)

Det gick "så där" med besiktningen. Besiktningsmannen höll på över en halvtimme med bilen, och det är väl bra att den får en genomgång, men jag tror inte det fanns en millimeter som han inte knackade på för att hitta något. :) Är väl iofs OK, jag vill ju att den ska vara utan fel.

Resultatet blev ett par tvåor, och en del var bra att känna till: främre bromsrören (den del som går under täckplasten i underredet (han tog bort den), har antydan till rost. Bra att veta, och lätt att byta.

Höger xenon-strålkastare har ibland problem med att den inte gör nivåkalibrering (upp/ner/upp) när man slår på tändning. Ibland gör den det, ibland inte. Nivån är visserligen exakt rätt, men han ville att det skulle göra upp/ner/upp. Principen från bilprovningen är att om det finns någon elektrisk komponent i bilen, så ska den funka klanderfritt, annars får man en tvåa. Om man t ex har elektrisk dragkrok, och den inte svingar fram när man trycker på knappen, så får man tvåa (oavsett om man vill använda kroken eller ej). Dock har den varit så här de senaste fem åren, utan att någon bilprovning tyckt att det varit något att bry sig om.

Jag bytte nya katalysatorer och lambdasensorer i Juni. CO/CO2/HC ligger mycket lågt, men lambda ligger på 1.04 (får vara max 1.03). Det beror på att det finns ett litet hål i det nya avgaset (det var svårt att komma år med svetsen) så att lite syre sugs in i avgaset på väg bak och lurar sensorn som de stuckit in. Det har ingen praktisk betydelse, förbränningen är perfekt, men det står 1.04 på mätaren.  Får försöka komma åt igen med svetsen.

Bälteslåsen i baksätet behöver smörjas, det fick jag också en tvåa för.

Inga stora grejer att fixa, och bra att han hittade bromsröret. Men lite irriterande, hade hoppats på rent papper. Tänkte göra ett ryck och byta både hjullager och yttre styrleder fram (den vänstra har en spricka i gummipackningen, men inget glapp än så länge).

Så här ser den gamla 20-åriga damen ut nu, med vintervåfflor. Och inredningen är fortfarande snygg, märks inget slitage på den ljusa inredningen.

Återkommer med rapport om 2:orna. :)

Inloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 455
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #168 skrivet: december 02, 2017, 19:35:12 »
Idag gjorde jag ett ryck, har bytt två bromsrör på höger sida och tre bensinrör på vänster sida. Bytte till kopparrör istället för stålrör. Lite dyrare men kommer aldrig rosta. De gamla rören var inte särskilt kul, så det var nog bra att han slog ner på dem. Nu är alla bromsrör och bensinrör bytta på bilen.

På vänster sida under bilen, så går det fyra bensinrör: tre grova och ett tunnare. Från tanken och tillbaka i retur, och en Webasto bensinvärmare med lite tunnare rör.

Sänkte ner avgassystemet och svetsade ihop de små hål som fanns.

Smörjde bälteslåsen i baksätet och lirkade med en kontakt på baksidan av strålkastaren, och nu går den upp/ner vid start som den ska. Misstänker att det bara berodde på en ärgad kontakt.

Känns bra nu, redo för ny dust med besiktningen.

Det enda som stör mig är att vinterfälgarna inte har den finish jag vill ha. Däcken är fina Nokian WR, men fälgarna har lite "matt" yta som jag tycker förtar mycket av glädjen. Tycker det ska vara puts på grejerna, och det är roligare att hålla efter något som är blankt och fint.

Antar att det är "nykänslan" som är jag ute och far efter.. fast på en 20 år gammal bil är det ju ganska dödfött.

Inspekterade glasluckan bak, och konstaterade att den inte ser helt snygg ut, att det finns rost på ramen.

Att hålla efter begynnande skavanker på en bil är ett Sisyfosarbete - hur mycket man än tror att man "är klar", så dyker det alltid upp något nytt. SÅ är det. Men det gäller även om man köper en ny bil, och jag vete fasen om jag tycker det är särskilt charmigt med något som aldrig behöver pysslas om eller som man "lämnar in" på verkstad. Jag gillar att hålla på, det är väl någon störning. :)

Inloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 455
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #169 skrivet: december 05, 2017, 18:48:09 »
Besiktningen gick bra nu, utan anmärkningar.

Men apropå evighetsjobb: när jag kom hem slocknade höger strålkastare.  :( Troligen ballasten som givit upp. Och en 3dm spricka i framrutan dök plötsligt upp under natten till igår, på parkeringen. Har aldrig varit med om att rutor spricker av sig själva, så man undrar ju om någon gått förbi och slagit något i rutan?

Den byter jag själv, men det får vänta till i vår. Det är inte svårt att byta ruta själv, och jag räknade ut att mina förra rutor har jag betalat i snitt 23 000 kr för via halvförsäkringen och självrisk.

En ny ruta med lim går på runt 2000 kr och tar 30 minuter att byta. Men man måste vara två.

Utloggad Pappy

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9610
  • Karma: +59/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #170 skrivet: december 06, 2017, 11:18:10 »
Grattis för besiktningen. ;)
Tråkigt med rutan, inte kul när man kommer till bilen och upptäcker det. :(
Kosta verkligen en ny ruta med lim inte mer än 2000kr?
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Konstruktiva och motiverade idéer är alltid ett bra sätt att få saker att hända.;)

Inloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 455
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #171 skrivet: december 13, 2017, 21:31:55 »
Idag fick jag en ny ballast på posten, så nu fungerar höger strålkastare igen - skönt.

Det beror på var man köper rutan. Jag köpte en ny ruta idag, gav 3000 för ruta, lim och listen runt rutan (400kr). Tänkte byta den i helgen, och byta framhjulslager också (hela den här bilen är snart bytt).  :D

Vintern skulle bli bra långtråkig om man inte fick ha några småprojekt att lura på: jag läste om en holländsk site som säljer Xenon-projektorer, Hella Evo-X som passar i E39:ans strålkastre, och en polsk site som kan kroma om reflektorer. Halvljuset är okej, men med nya reflektorer och projektorer skulle det säkert kunna bli fantastiskt bra.

Har funderat på 55 watt Xenon med Xenon i helljuset också (är H7-lampor). Är det någon som har gjort något liknande och har erfarenheter? Jag har hört att det finns risk att ljusmodulen blir förvirrad eller går sönder, och jag har även hört att 55-wattare tänder mycket långsammare (att fullt helljus kommer först efter fem sekunder eller så - det låter ju inte så kul)

Finns det bra LED-strålkastare man kan bygga in i en E39:s lykthus?

Länk till projektorerna:
https://www.retrofitlab.com/hella-evox-r-bi-xenon-projectors.html

Länk till reflektoromkromaren:
http://regeneracja-hc.com/96-2/

Länk till amerikansk projekttråd om hur man bygger in Hella Evo-X i strålkastarhusen:
https://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?2099640-Hella-EvoX-R-Bixenon-Projector-Retrofit-into-2001-02-e39-Headlights-DIY-Guide/page3

Bra sajt för prisvärd Xenon, vvme:
http://www.vvme.com/search-result?main_page=advanced_search_result&search_options=1&in_cat=140&option_7=93&option_1=-1&option_30=-1&option_31=-1

 

Reklampartners