Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E39 540 Touring  (läst 35899 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Inloggad Pappy

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma: +59/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #165 skrivet: november 27, 2017, 06:45:02 »
Jag kan förstår att du tycker om den med så mycket du har gjort på den, ha haft min E39 530 i 5 år och lämnade den med lite ont i hjärta men var tvungen att göra det i utbytes mot min nuvarande X5 4.4 p.g.a problem med ryggen, sittsätt var för låg för sitta in och för låg för komma ut, på X5 är det bara att sitta in och glida ut och fördel är att man sitter högre och får bättre sikt över trafiken.


Bra att du kunde fixa saker och ting i en varmgarage, alltid trevligare när det är kallt ute.
Det säker ge dig berömd på besiktningen.


Idiot för att du har en äldre model eller inte byter mot nyare? Nej det tycker jag inte alls, en nyare modell kostar säkert mer än den 540 du har, som man säger: Man vet vad man har men inte vet vad man får.
Lycka till med besiktningen. ;)





Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Konstruktiva och motiverade idéer är alltid ett bra sätt att få saker att hända.;)

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2847
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E39 540 Touring
« Svar #166 skrivet: november 27, 2017, 13:15:53 »
Man är väl en idiot egentligen, som håller på med en så gammal bil. Men jag gillar den! Varför skaffar du inte en ny bil? .. frågar en del. Men jag tycker inte det är så kul med nya bilar. En nyare E61 med mycket utrustning och gärna 520d eftersom jag pendlar till och från jobbet med den här bilen, skulle däremot kanske sitta bra.

Har dessa personer fått lyssna på avgassången, finns väl ingen med motoröra som inte faller pladask för ljudet från en BMW V8a och sedan förstår de.

Icke bilpersoner kommer aldrig att förstå, där är det inte ens lönt att försöka få dem att förstå.  ;)
Bilhistorik: Saab 900 T16 1984 -> Honda Civic 1.6i 1988 -> Audi A4 1.8 1995 -> BMW 318is 1990 & BMW Z3 2.8 1997 -> BMW 330i 2001 -> BMW 125 iC 2011 & Volvo XC70 2.5T AWD 2003 + Citroën C1 2007 som bruksbilar.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 525
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #167 skrivet: november 27, 2017, 23:54:54 »
Tack för pepp grabbar! :)

Det gick "så där" med besiktningen. Besiktningsmannen höll på över en halvtimme med bilen, och det är väl bra att den får en genomgång, men jag tror inte det fanns en millimeter som han inte knackade på för att hitta något. :) Är väl iofs OK, jag vill ju att den ska vara utan fel.

Resultatet blev ett par tvåor, och en del var bra att känna till: främre bromsrören (den del som går under täckplasten i underredet (han tog bort den), har antydan till rost. Bra att veta, och lätt att byta.

Höger xenon-strålkastare har ibland problem med att den inte gör nivåkalibrering (upp/ner/upp) när man slår på tändning. Ibland gör den det, ibland inte. Nivån är visserligen exakt rätt, men han ville att det skulle göra upp/ner/upp. Principen från bilprovningen är att om det finns någon elektrisk komponent i bilen, så ska den funka klanderfritt, annars får man en tvåa. Om man t ex har elektrisk dragkrok, och den inte svingar fram när man trycker på knappen, så får man tvåa (oavsett om man vill använda kroken eller ej). Dock har den varit så här de senaste fem åren, utan att någon bilprovning tyckt att det varit något att bry sig om.

Jag bytte nya katalysatorer och lambdasensorer i Juni. CO/CO2/HC ligger mycket lågt, men lambda ligger på 1.04 (får vara max 1.03). Det beror på att det finns ett litet hål i det nya avgaset (det var svårt att komma år med svetsen) så att lite syre sugs in i avgaset på väg bak och lurar sensorn som de stuckit in. Det har ingen praktisk betydelse, förbränningen är perfekt, men det står 1.04 på mätaren.  Får försöka komma åt igen med svetsen.

Bälteslåsen i baksätet behöver smörjas, det fick jag också en tvåa för.

Inga stora grejer att fixa, och bra att han hittade bromsröret. Men lite irriterande, hade hoppats på rent papper. Tänkte göra ett ryck och byta både hjullager och yttre styrleder fram (den vänstra har en spricka i gummipackningen, men inget glapp än så länge).

Så här ser den gamla 20-åriga damen ut nu, med vintervåfflor. Och inredningen är fortfarande snygg, märks inget slitage på den ljusa inredningen.

Återkommer med rapport om 2:orna. :)

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 525
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #168 skrivet: december 02, 2017, 19:35:12 »
Idag gjorde jag ett ryck, har bytt två bromsrör på höger sida och tre bensinrör på vänster sida. Bytte till kopparrör istället för stålrör. Lite dyrare men kommer aldrig rosta. De gamla rören var inte särskilt kul, så det var nog bra att han slog ner på dem. Nu är alla bromsrör och bensinrör bytta på bilen.

På vänster sida under bilen, så går det fyra bensinrör: tre grova och ett tunnare. Från tanken och tillbaka i retur, och en Webasto bensinvärmare med lite tunnare rör.

Sänkte ner avgassystemet och svetsade ihop de små hål som fanns.

Smörjde bälteslåsen i baksätet och lirkade med en kontakt på baksidan av strålkastaren, och nu går den upp/ner vid start som den ska. Misstänker att det bara berodde på en ärgad kontakt.

Känns bra nu, redo för ny dust med besiktningen.

Det enda som stör mig är att vinterfälgarna inte har den finish jag vill ha. Däcken är fina Nokian WR, men fälgarna har lite "matt" yta som jag tycker förtar mycket av glädjen. Tycker det ska vara puts på grejerna, och det är roligare att hålla efter något som är blankt och fint.

Antar att det är "nykänslan" som är jag ute och far efter.. fast på en 20 år gammal bil är det ju ganska dödfött.

Inspekterade glasluckan bak, och konstaterade att den inte ser helt snygg ut, att det finns rost på ramen.

Att hålla efter begynnande skavanker på en bil är ett Sisyfosarbete - hur mycket man än tror att man "är klar", så dyker det alltid upp något nytt. SÅ är det. Men det gäller även om man köper en ny bil, och jag vete fasen om jag tycker det är särskilt charmigt med något som aldrig behöver pysslas om eller som man "lämnar in" på verkstad. Jag gillar att hålla på, det är väl någon störning. :)

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 525
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #169 skrivet: december 05, 2017, 18:48:09 »
Besiktningen gick bra nu, utan anmärkningar.

Men apropå evighetsjobb: när jag kom hem slocknade höger strålkastare.  :( Troligen ballasten som givit upp. Och en 3dm spricka i framrutan dök plötsligt upp under natten till igår, på parkeringen. Har aldrig varit med om att rutor spricker av sig själva, så man undrar ju om någon gått förbi och slagit något i rutan?

Den byter jag själv, men det får vänta till i vår. Det är inte svårt att byta ruta själv, och jag räknade ut att mina förra rutor har jag betalat i snitt 23 000 kr för via halvförsäkringen och självrisk.

En ny ruta med lim går på runt 2000 kr och tar 30 minuter att byta. Men man måste vara två.

Inloggad Pappy

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma: +59/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #170 skrivet: december 06, 2017, 11:18:10 »
Grattis för besiktningen. ;)
Tråkigt med rutan, inte kul när man kommer till bilen och upptäcker det. :(
Kosta verkligen en ny ruta med lim inte mer än 2000kr?
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Konstruktiva och motiverade idéer är alltid ett bra sätt att få saker att hända.;)

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 525
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #171 skrivet: december 13, 2017, 21:31:55 »
Idag fick jag en ny ballast på posten, så nu fungerar höger strålkastare igen - skönt.

Det beror på var man köper rutan. Jag köpte en ny ruta idag, gav 3000 för ruta, lim och listen runt rutan (400kr). Tänkte byta den i helgen, och byta framhjulslager också (hela den här bilen är snart bytt).  :D

Vintern skulle bli bra långtråkig om man inte fick ha några småprojekt att lura på: jag läste om en holländsk site som säljer Xenon-projektorer, Hella Evo-X som passar i E39:ans strålkastre, och en polsk site som kan kroma om reflektorer. Halvljuset är okej, men med nya reflektorer och projektorer skulle det säkert kunna bli fantastiskt bra.

Har funderat på 55 watt Xenon med Xenon i helljuset också (är H7-lampor). Är det någon som har gjort något liknande och har erfarenheter? Jag har hört att det finns risk att ljusmodulen blir förvirrad eller går sönder, och jag har även hört att 55-wattare tänder mycket långsammare (att fullt helljus kommer först efter fem sekunder eller så - det låter ju inte så kul)

Finns det bra LED-strålkastare man kan bygga in i en E39:s lykthus?

Länk till projektorerna:
https://www.retrofitlab.com/hella-evox-r-bi-xenon-projectors.html

Länk till reflektoromkromaren:
http://regeneracja-hc.com/96-2/

Länk till amerikansk projekttråd om hur man bygger in Hella Evo-X i strålkastarhusen:
https://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?2099640-Hella-EvoX-R-Bixenon-Projector-Retrofit-into-2001-02-e39-Headlights-DIY-Guide/page3

Bra sajt för prisvärd Xenon, vvme:
http://www.vvme.com/search-result?main_page=advanced_search_result&search_options=1&in_cat=140&option_7=93&option_1=-1&option_30=-1&option_31=-1

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 525
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #172 skrivet: december 19, 2017, 22:15:16 »
Andra vinterhjul, gillar dessa bättre än M-hjulen.

Ska försöka få i den nya kylaren, den nya framrutan och de nya hjullagren som ligger och väntar.

Inloggad Pappy

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma: +59/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #173 skrivet: december 20, 2017, 12:28:17 »
Hade jag inte problem med ryggen för att sitta inne eller ut i låga bilar hade jag försök att får dig att sälja din 540 till mig, den gillar jag. ;)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Konstruktiva och motiverade idéer är alltid ett bra sätt att få saker att hända.;)

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2847
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E39 540 Touring
« Svar #174 skrivet: december 20, 2017, 15:31:02 »
Andra vinterhjul, gillar dessa bättre än M-hjulen.

Ska försöka få i den nya kylaren, den nya framrutan och de nya hjullagren som ligger och väntar.

AC Schnitzer… ich! Och inte ich som i usch nu utan mer att de liknar AC Schnitzer.
Bilhistorik: Saab 900 T16 1984 -> Honda Civic 1.6i 1988 -> Audi A4 1.8 1995 -> BMW 318is 1990 & BMW Z3 2.8 1997 -> BMW 330i 2001 -> BMW 125 iC 2011 & Volvo XC70 2.5T AWD 2003 + Citroën C1 2007 som bruksbilar.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 525
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #175 skrivet: december 21, 2017, 00:00:17 »
Alain, tack för vänliga ord. En X5 är mer komfortabel, det har du rätt i. Jag hade en, men sålde min i juni 2016.


Fredrik: ja, du har rätt: AC Schnitzer replikor för style 3 racing i 18 tum. Style 3 racing är 2-delade split med nitar och de vanliga (utan racing i namnet) är utan nitar. Snygg fälg som tidsmässigt passar bra på en E39 tycker jag personligen. Mina är ju bara replikor, men jag tycker de blev ganska fina som vinterhjul. Var på vippen att köpa en uppsättning äkta ACS3 racing i 19 tum i somras, men det blev inte av. 18 funkar bra på den karossen enligt min mening, men alla tycker olika. De flesta vill inte ens ha gamla bilar utan helst något avkönat plipp-plopp "som är praktiskt"  :D


Man skulle ju ha huvudet undersökt varför man håller på med en sådan här gammal bil i stället för att ta en leasingbil, men svaret för mig är att jag dels tycker om kvalitén, materialen och alla kul möjligheter till förbättring utan att dra på sig en massa lån. Jag tycker om tekniken och det är kul att fundera ut förbättringar, som nu när jag bestämt mig för bättre ljus t ex. Det lutar åt nya Hella Evo-X projektorer med 55w xenon. Det är mer ljus vilken modern LED-bil som helst.


Men ibland blir man sugen. jag skulle kunna ta en leasingbil för att det är bekvämt och för att slippa strulet. En hybrid vore kul och brorsans Tesla model X ruskigt fin. Min arbetskompis tog nyligen ut en ny X5 hybrid, och det är ju en jäkligt fin bil. Avundsjuk på deras ganska problemfria vardag, Fast inte så mycket personlighet. Men sådana bilar kostar 7 000 - 15 000 kr i månaden i leasing, hiskeliga pengar.

Jag köpte den här bilen för 9 år sedan för 37 000 kr, och även om jag lagt ner en del på den så är det inte ens i närheten av en tiondel av de pengar som en ny leasingbil kostar. Service måste man alltid göra, däck ibland, slitagedelar tändstift etc även på en ny bil. Men visst, skrytfaktorn på min bil är inte särskilt hög. Det passar å andra sidan mig att hålla en låg profil. Eftersom jag arbetar som it-konsult ute hos kunder så sticker det nog i vissas ögan att komma med en ny BMW. Ny Volvo skulle gå bra av någon anledning - inget avundsjukt snack trots att en XC60 eller V90 går på 600 000. Jag skulle kunna tänka mig en 520d med mycket utrustning: tillräckligt snabb, pålitlig, snål, rymlig. :)

God Jul till alla bildårar som läser detta! :)

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2847
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E39 540 Touring
« Svar #176 skrivet: december 22, 2017, 13:22:44 »
Håller med om att AC Schnitzer Type 1,2 och 3 passar mycket bra på en E39. Speciellt 2 och 3.

Känner igen det där om den svenska avundsjukan mot just BMW, hade ju för några år sedan en 1997 Z3 2.8 som inköptes 2002 för 180.000 kr. Pengar som jag sparat ihop under ett bra tag, plus att jag ju fick en slant för den gamla bilen.

Blev lite överrumplad en dag när jag stod och tankade vid den lokala Preem macken och en man kliver ur en till synes helt ny Volvo S80 ( En bil som kostade från 300.000 och uppåt ). Han stirrar åt mitt håll några sekunder, och kliver sedan fram och säger "Hur f*n har man råd med en sådan här!"

Blev som sagt lite överrumplad först men fick sedan ur mig, "Ja du, det drabbar ingen fattig." Då vände han bara på klacken och gick in i butiken istället.
Bilhistorik: Saab 900 T16 1984 -> Honda Civic 1.6i 1988 -> Audi A4 1.8 1995 -> BMW 318is 1990 & BMW Z3 2.8 1997 -> BMW 330i 2001 -> BMW 125 iC 2011 & Volvo XC70 2.5T AWD 2003 + Citroën C1 2007 som bruksbilar.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 525
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #177 skrivet: december 22, 2017, 19:22:45 »
Haha Fredrik, den där svenska avundsjukan är helt otrolig  ;D - folk som åker omkring i Volvos för 600 000 kan plötsligt vräka ur sig: "Hur har man råd med en sådan där?" (underförstått ungefär som om man skulle vara kriminell eller jobba svart?) - fast BMWn eller Mercan kostar en fjärdedel av hans bil ??  ::)

Inget ont om Volvo, jag gillar t ex nya V90, men nu har jag fastnat vid BMW och Mercedes-Benz.

Jag har en svart Mercedes-Benz 500 SL R129 på somrarna också (en 92:a). För några år sedan stod jag utanför mitt dåvarande jobb, när en annan som arbetade på en annan firma gick förbi och frågade: vad får man ge för en sådan där? En miljon?

Jag svarade att jag köpte den för 150 000 kr 2004. Han trodde inte på mig.

Hade jag haft en Volvo XC60 för 600 000 så hade han inte reagerat, men nu var det helt plötsligt något misstänkt med mig: en Mercedes-Benz cabriolet? Han måste vara skattesmitare, knarklangare och kriminell!  :o

----

Nu har jag beställt två nya projektorer (nya reflektorer och lins för D2S Xenon). Kostade 1400 kr. Tänkte försöka bygga om mina strålkastare som nu är snart nio år (köpte denna bil i Mars 2009). Halvljuset är inte längre något vidare och jag är säker på att det beror på att reflektorerna inte längre är lika blanka som nya.

Har också beställt 4 st 55w ballaster, 2 35w ballaster och 4 par D2S xenon-lampor från vvme.com. Gick på 1600 kr inkl frakt, löjligt billigt. Vi får se om det var värt det, eller om det är dåliga grejor.

Philips X-tremevision Xenon D2S sägs ge extremt mycket ljus, och jag skaffar nog ett par sådana om inte försöket med vvme.com blir tillräckligt bra. Jag återkommer med recension om de grejorna. Jag har bara läst och hört av andra att folk faktiskt är ganska nöjda med grejorna från vvme. Vi får se, fortsättning följer.

https://www.bilupplysningen.se/product/d2s-philips-x-tremevision-gen2-12-24v

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2847
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E39 540 Touring
« Svar #178 skrivet: december 23, 2017, 21:03:28 »
Min sambo hade Volvon till en praktikplats en dag i somras och ägaren till företaget fick skjuts en bit för att hämta upp ett annat fordon. Kommentaren när han satte sig i bilen var, "Jahaja, de rika de kan". Bilen i fråga är då en XC70 från 2004 inköpt för den sanslösa summan av 39.000 svenska riksdaler.

Så man är inte ens skyddad mot avundsjukan när man kör en snart 14 år gammal bil med 32.000 mil på mätaren… visserligen kanske en ovanligt välvårdad gammal häck men ändå. ???

Blir intressant med recension på lamporna, jag har xenon på halvljuset och vanliga H lampor på helljuset på Volvon och där är det knappt lönt att slå på helljuset. På BMWn med xenon på båda lamporna är det riktigt bra ljus.
Bilhistorik: Saab 900 T16 1984 -> Honda Civic 1.6i 1988 -> Audi A4 1.8 1995 -> BMW 318is 1990 & BMW Z3 2.8 1997 -> BMW 330i 2001 -> BMW 125 iC 2011 & Volvo XC70 2.5T AWD 2003 + Citroën C1 2007 som bruksbilar.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 525
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #179 skrivet: juli 14, 2018, 15:07:31 »
Dagens tips: Jag har haft problem med värmen i bilen hela vintern. Januari - April var ju rejält kalla månader, även om det är lätt att glömma bort det en dag som denna: 14/7 2018 när det är 30 grader varmt.

När inte värmen funkar på vintern så blir det fuktigt och isigt på insidan av rutorna, och eftersom jag tyvärr inte har något varmgarage att hålla till inomhus på vintrarna, så blev det aldrig fixat.

När värmen antingen inte kommer alls, eller om den hänger sig och bara skickar in brännhet luft i kupén, så är det nästan alltid vattenventilerna/värmeventilerna som krånglar. Se på bilden av motorrummet, på förarsidan bredvid motorn sitter två små metallcylindrar bredvid motorn och fjäderbenet. Det är två solenoider: starka elektromagneter med varsin mässingsventil som öppnar och stänger mot en gummipackning för att släppa in rätt mängd varmvatten från motorn, in i vänster respektive höger sida av kupén.

Med åren blir gummipackningarna upplösta och delar av gummit lossnat och får mässingsventilerna att haka upp sig i helt öppet eller stängt läge. Vattenventilerna är väldigt dyra, kostar närmare 5000 kr ny på ebay, så troligen runt 6000 kr på BMW, så man reparerar den hellre, åtminstone på en gammal bil som denna, tillverkad i September 1997. Det finns reparationssatser på ebay som brukar bestå av sju gummipackningar och eventuellt mässingsventiler. De brukar kosta 300 - 400 kr. Det är lite pyssel att skruva isär ventilerna (sitter med sex torx T10-skruvar), men det är värt det.

Jag gjorde det, och skruvade ihop dem ordentligt med lite packningssilikon för att de garanterat inte ska läcka. På min var gummipackningarna helt borta, upplösta. Det tog en 1-2 timmar ungefär, med noggrann rengöring (jag tog ett rakblad och rensade bort avlagringar) och drog åt slangklämmorna hårt, för att det inte ska läcka. Känns bra att ha den helt som ny inuti.

Problemet vara bara att det inte löste problemet: jag hade fortfarande ingen värme.

Gick och la mig sur i förrgår. Typiskt att man ska anstränga sig, bli skitig om fingrarna (nåja, jag använder Biltemas engångshandskar - rekommenderas).

När jag vaknade nästa morgon så kom jag på: jag har ju både Webasto och restvärmesfunktion i 540:in. Hmmmmm, hur fungerar de: finns det några backventiler eller andra värmeventiler dolda?

Efter att ha konsulterat realoem.com så visade det sig att det gör det! Under förarsidans kupéfilter (längst upp till höger på bilden av motorrummet), finns det slangar och en eldriven vattenventil. Jag drog ur elanslutningen till den och prövade: vips, nu kom värmen!!

Det visade sig att något i min bil fått elektriskt knas och skickar 12V till stoppventilen, men genom att dra bort kontakten så öppnar ventilen. (de är helt öppna om det inte kommer 12V till dem). Det var därför jag har frusit hela vintern!! Den förbaskade, elaka, diaboliska lilla stoppventilen under kupéfiltret var det som var boven!

Nu kommer värmen som aldrig förr, och den reglerar helt korrekt nu. Skönt är bara förnamnet, efter vinterns kyla!  :)

P.S: under andra sidans kupéfilter sitter elektroniken för motorstyrning och automatlådans styrning, plus en hel del annan elektronik. När jag ändå var i farten så skruvade jag upp och inspekterade. Det ser fint ut på min bil, men ett råd: var försiktiga när framrutan byts: Det är EXTREMT viktigt att alla tätningslister och vattenavledande gummilister monteras korrekt över den hörnan. Om det inte görs, så kommer regnvatten att ledas in antingen i denna elektronik, eller rinna in på insidan, ner bakom handskfacket där det också sitter mycket elektronik. Var noga med att det är tätt!

(Nya kylare, ny framruta och nya hjullager fram är på plats. Nästa vecka ska två nya dragstag (undre bärarmar fram), yttre styrleder och knarrstag (krängningshämmaren) på plats, samt nya packningar och bultar för avgassystemets infästning mot grenrören fram.)

Nu blir det en iskall pilsner i värmen, puh !!

 

Reklampartners