Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Fredrik M: Z3 2.8 Roadster 1997 -Såld-  (läst 9007 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M: Z3 2.8 Roadster 1997 -Såld-
« skrivet: november 07, 2013, 22:52:28 »
Denna bilen såldes 2007 men jag tänkte det kunde vara kul med lite bilder och info ändå.

2002 inleddes med att leta efter bil på mobile.de eftersom utbudet på Z3 vid tillfället var väldigt skralt, en deal var gjord med ett företag i Halmstad som importerade bilar från Tyskland och vi gjorde så att jag letade och deras kille i Tyskland åkte och tittade på bilarna. Vi hann väl med 3 - 4 stycken innan "min" bil dök upp långt nere mot gränsen till Frankrike.

Så här såg hon ut dagen efter att jag hämtat ut henne från bilhandlaren.



Vid köpet var bilen försedd med FK Coilovers som var skruvade i botten, hjulen var Kerscher KCS 10x18 och 12x18 skodda med Pirelli PZero 215/45 och 265/35 R18.
Avgassystemet var ett Bastück med DTM pipor och racekatalysator.









I bilen satt det en Clarion huvudenhet med tillhörande cd växlare och en fullkomligt gräslig lila växelspaksknopp.




BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M: Z3 2.8 Roadster 1997 -Såld-
« Svar #1 skrivet: november 07, 2013, 23:12:01 »
Till våren 2003 hade det hänt en del.

Den fula Clarion stereon plockades bort och ersattes av en Pioneer med svart front som jag hade liggandes sedan förra bilen, givetvis försvann växelspaksknoppen med.
Bilen höjdes 3 cm fram och 4 cm bak och fick nya däck i form av Hankook 225/40 och 255/35 R18 samt en hjulinställning och blev nu riktigt trevlig att köra.
Vindskyddet som satt på bilen ersattes med kromade rullbågar och magnetiska stenskottskydd med inspiration från Porsche 911 hittade plats på bakskärmarna. Den hemska skylthållaren fram åkte i soporna och en liten klisterskylt åkte dit istället.







BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M: Z3 2.8 Roadster 1997 -Såld-
« Svar #2 skrivet: november 07, 2013, 23:19:08 »
2004 gasades det mest, först sent på hösten när bilen ställdes av som jag började pilla lite igen.
Pioneer cd'n åkte ut helt och ersattes med mätare istället. Tyvärr enda bilden jag har av detta.

BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M: Z3 2.8 Roadster 1997 -Såld-
« Svar #3 skrivet: november 07, 2013, 23:34:58 »
2005, efter påtryckningar från farbror haffa åkte en riktigt regskylt på fram igen. Men det gick bara inte att sätta dit den på "rätt" ställe när man vant sig vid hur bilen såg ut utan skylten.



Ratten kändes väl tunn tyckte jag så den byttes ut mot en lite greppvänligare och utan airbag.

Före:


Efter:


Givetvis fick man fixa så airbag lampan inte lyste.



Fortsättning följer…
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Fredrik M: Z3 2.8 Roadster 1997 -Såld-
« Svar #4 skrivet: november 08, 2013, 00:06:33 »
Aldrig för sent för att visa det du gjorde med din Z3, en riktig pärla måste jag säga, inte så ofta att man ser en sådan, du måste ha vart riktigt kär i den och det är förståndigt. ;)
Mycket finna bilder!
Varför sålde du den?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Fredrik M: Z3 2.8 Roadster 1997 -Såld-
« Svar #5 skrivet: november 08, 2013, 06:46:18 »
yepp det var en "Fredrik bil" stilren. Jävligt fin ;)
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M: Z3 2.8 Roadster 1997 -Såld-
« Svar #6 skrivet: november 08, 2013, 07:03:11 »
Aldrig för sent för att visa det du gjorde med din Z3, en riktig pärla måste jag säga, inte så ofta att man ser en sådan, du måste ha vart riktigt kär i den och det är förståndigt. ;)
Mycket finna bilder!
Varför sålde du den?

Jag var väldigt förtjust i min Z3 men tröttnade på att äga två bilar, ekonomin på den tiden gjorde att bil nummer två fick bli väldigt billig och då blev det mycket meka med den bara för att hålla extrabilen rullande. Så då gjorde jag så att jag letade upp en bil som hade både och, bra knuff och väghållning men som ändå går att köra året runt samt att det går att ha mer än en passagerare.

yepp det var en "Fredrik bil" stilren. Jävligt fin ;)

Tackar, men den var inte klar ännu på de sista bilderna. Det kommer mer i kväll.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M: Z3 2.8 Roadster 1997 -Såld-
« Svar #7 skrivet: november 08, 2013, 17:53:10 »
2006 Lite småpill under vintern, AC Schnitzer oljepåfyllningslock och lek med kolfiberlooktejp.





Den röda tejpen blev ju sådär så jag tror den åkte av igen

Ny kortare antenn kom på redan 2005 men jag hittade ingen bra bild på den från det året.
Största ändringen dock var en uppsättning bättre begagnade ATS DTM Competition i stolekarna 9x18 och 10x18.
Hankook sulorna fick hänga med över till dessa fälgarna.





Fick ett helt annat sidogrepp med smalare fälgar, alltför mycket "tyskstuk" är inte det bästa för väghållningen.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M: Z3 2.8 Roadster 1997 -Såld-
« Svar #8 skrivet: november 08, 2013, 18:22:50 »
2007 Hade tröttnat på de kromade gälarna och ett par M gälar letades upp på skroten. Nu var ju min bil ingen M så M märket pillades bort och urgröpningen lades igen och siffrorna 2.8 kom på plats istället.



De tråkiga Realcar mätarna byttes även ut mot specialbeställda VDO mätare med kromad ring, tyvärr hittar jag inte en enda bild på bilen med dessa monterade.

Det var ungefär så här som hon lämnade mig för att flytta till Norrland, fälgarna var det enda jag behöll och de ersattes med en uppsättning 17" Breyton Magic som jag hittade till bra pris i Varberg.

BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
Fredrik M: Z3 2.8 Roadster 1997 -Såld-
« Svar #9 skrivet: november 08, 2013, 20:41:47 »
Stilig! Otippat att "moppepojkarna" var framme och nallade en ventilhatt.  ;)
 
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M: Z3 2.8 Roadster 1997 -Såld-
« Svar #10 skrivet: november 08, 2013, 20:57:05 »
Stilig! Otippat att "moppepojkarna" var framme och nallade en ventilhatt.  ;)

Haha, nej faktiskt inte. Mina ventilhattar från Biltema fick faktiskt sitta kvar. Däremot var det en idiot som försökte stjäla Kerscher fälgarna. Som vanligt är det där klientelet inte världens smartaste så kvällen de kollade vilken typ av fälglås jag hade så lät de täckkåporna de plockat av ligga kvar på marken vilket jag givetvis upptäckte på morgonen.

Tog väl någon timme eller så innan polletten trillade ned hos mig och jag förstod hur alla fyra kåporna kunde trilla av. Men de fick aldrig någon mer chans, den carporten utnyttjades aldrig mer utan bilen fick tills jag skaffat eget garage sova hos mina föräldrar.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Fredrik M: Z3 2.8 Roadster 1997 -Såld-
« Svar #11 skrivet: november 08, 2013, 21:42:24 »
Den var riktigt fin, jag gillar den andra uppsättningen av fälgar bättre.

Smaken är ju som baken. :) Men kollar man på den här bilden tycker jag det ser perfekt ut fram, men bak så skulle lite mer gummi se bättre ut:


Men jag är gammal (ibland), och hänger inte med.  ;D
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M: Z3 2.8 Roadster 1997 -Såld-
« Svar #12 skrivet: november 08, 2013, 22:17:29 »
Tack!  :)

Det är faktiskt väldigt lika förhållande mellan gummi och fälg fram och bak.

Fram 9" brett = 228,6 mm och så 225or på det = 3,6 mm bredare fälg än däck.
Bak 10" brett = 254,0 mm och så 255or på det = 1 mm smalare fälg än däck.

Dock gick jag upp till 265/35 bak senare för att fylla ut bättre. Det fick ju plats efter jag skruvat upp bilen där bak, kan dock inte svära på om det sitter 255 eller 265 på just denna bilden.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Fredrik M: Z3 2.8 Roadster 1997 -Såld-
« Svar #13 skrivet: november 08, 2013, 22:37:41 »
Förhållandet mellan gummi och fälg ser som du säger väldigt likt ut. Jag uttryckte mig dåligt, det är utfyllnaden av hjulhusen bak som ser mindre bra ut i förhållande till fram, rent estetiskt (enligt mig).

Det måste vara en svår balansgång att få till det här stuket och ändå bibehålla rimligt bra köregenskaper samtidigt som att däcken inte slits ut extremt fort. -Men det ser bra ut!
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M: Z3 2.8 Roadster 1997 -Såld-
« Svar #14 skrivet: november 08, 2013, 23:21:05 »
Aha, jo den är något högre där bak än fram. Hade inte gjort något om den kom upp 1 cm till där fram för köregenskapernas skull men jag orkade inte pula med ytterligare en framvagnsinställning.

För utseendets skull skulle den sänkts 1 cm bak men som den stod där så kändes det som en lagom kompromiss mellan körbarhet och utseende.
Den som tittar extra noga ser att framskärmen är något uttryckt längst ned mot däcket, inte mycket men en aning. Antar att det krävdes när fjädrarna var skruvade i bottenläge.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

 

Reklampartners