Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: SÅLD E39 528i -98 SÅLD  (läst 27548 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ebbe_20

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 314
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
SÅLD E39 528i -98 SÅLD
« skrivet: juni 03, 2013, 08:14:53 »
Jaha eftersom E36an är såld så fick det bli en E39a (behövde lite mera plats för barnen osv)



BMW 528i -98
m52b28 193 hästar 280nm
Manuell
M-ratt
m-Knopp
Klima (nyrenoverad)
Svart tyg inredning
Stolsvärme
elhissar runt om
fjärr lås
m.m



Framtidsplaner

[X] byta plasten på fram lyserna
[X] Vita sido blinkers
[X] led ringar i framlyserna
[X] Coilovers
[X] Svarta njurar
[X] Soya film avtagbar 85% toning
[X] Borrade skivor fram med andra belägg
[X] Borrade skivor bak med bättre belägg
[X] röd/vita baklysen

[ ] M-speglar
[ ] M-front
[ ] M-dimljus
[ ] M-bakkjol
[ ] Annat avgassystem
[ ] M-lister
[ ] Svarta lister runt fönsterna.
[ ] M-vinge (lilla)
[ ] Svart skinn stolar
[ ] Större fälgar med fälg kant
[ ] fixa lite små rost

[/] = Beställt
[X] = Klart
Min projektbil http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=6429.0


KÄRLEK VÄXER INTE PÅ TRÄD, DET BYGGS I TYSKLAND!

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E39 528i -98
« Svar #1 skrivet: juni 03, 2013, 10:53:06 »
Det får man gratulerar! ;) Den är snygg som den är och snart snyggare. 8)
Kanske vill du byta din avatar bild E36 mot din E39. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad ebbe_20

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 314
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
E39 528i -98
« Svar #2 skrivet: juni 03, 2013, 10:59:07 »
Det får man gratulerar! ;) Den är snygg som den är och snart snyggare. 8)
Kanske vill du byta din avatar bild E36 mot din E39. ;)



Jo jag får la göra det :)
Min projektbil http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=6429.0


KÄRLEK VÄXER INTE PÅ TRÄD, DET BYGGS I TYSKLAND!

Utloggad ebbe_20

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 314
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
E39 528i -98
« Svar #3 skrivet: juni 03, 2013, 14:06:11 »
Målet är nåt åt detta hållet.
Min projektbil http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=6429.0


KÄRLEK VÄXER INTE PÅ TRÄD, DET BYGGS I TYSKLAND!

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E39 528i -98
« Svar #4 skrivet: juni 03, 2013, 21:35:32 »
Ser ut som ett mycket trevligt mål och ett fint utgångsobjekt med.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
E39 528i -98
« Svar #5 skrivet: juni 03, 2013, 22:30:53 »
En sådan där har jag haft, en j-kla trevlig bil med förvånansvärt låg förbrukning. :)
Hoppas din är bättre än den jag hade, för hur skön bil den än var så orkade jag till slut inte med allt strul längre. Fick nog tag på ett måndags-ex.

BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E39 528i -98
« Svar #6 skrivet: juni 04, 2013, 07:17:24 »
Ett tips är att kolla konditionen på plaströret som leder kylarvätskan ut ur motorn och vidare in i slangen som sedan går till kylaren, sitter högt uppe på motorn.

Plaströret blir lite skört med åren och om någon struntat i original slangklämma och satt dit en skruvdito är det väldigt stor risk att man spänt för hårt och röret går av och motorn pumpar ut kylvätskan rakt ut på backen istället för tillbaka till kylaren.

Min far råkade ut för detta på sin 528i -97 med ett totalhaveri som resultat.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad ebbe_20

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 314
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
E39 528i -98
« Svar #7 skrivet: juni 04, 2013, 07:46:01 »
Ett tips är att kolla konditionen på plaströret som leder kylarvätskan ut ur motorn och vidare in i slangen som sedan går till kylaren, sitter högt uppe på motorn.

Plaströret blir lite skört med åren och om någon struntat i original slangklämma och satt dit en skruvdito är det väldigt stor risk att man spänt för hårt och röret går av och motorn pumpar ut kylvätskan rakt ut på backen istället för tillbaka till kylaren.

Min far råkade ut för detta på sin 528i -97 med ett totalhaveri som resultat.

Ok skall kolla på detta

Skall försöka lokalisera vad klonkandet höger fram kommer ifrån. klonkar bara vid guppig väg
nybesiktad så kan ju inte vara nån länkarm.
Gissar på stabstag eller fjäderbenslager

Lika så vid B stolpen på förar sidan har jag nåt skrammel.

Men dessa är nog de 2 ända sakerna jag har lokaliserat som lite negativa :-D
Min projektbil http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=6429.0


KÄRLEK VÄXER INTE PÅ TRÄD, DET BYGGS I TYSKLAND!

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
E39 528i -98
« Svar #8 skrivet: juni 04, 2013, 08:01:53 »
Kul med ett nyförvärv, grattis. En rejäl bil att frakta familjen i.
 
Med vänlig hälsning
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad BROR

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Karma: +11/-0
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
E39 528i -98
« Svar #9 skrivet: juni 04, 2013, 14:40:56 »
Skall försöka lokalisera vad klonkandet höger fram kommer ifrån. klonkar bara vid guppig väg
nybesiktad så kan ju inte vara nån länkarm.
Gissar på stabstag eller fjäderbenslager

Oavsett hur lång den gått så kan stabiliserings stagen vara det första att titta på, dom kan "ruttna" ganska fort.
Ett litet tips, kolla gummi bussningarna för främre bärarmarna (dragstagen) dom kan bli ganska sladdriga och kan orsaka lite oväsen och stirrighet vid inbromsning, enkelt att kolla genom att med foten "putta" bakåt på hjulen (hjulen på marken) som då inte ska röra sig alls.
Fick byta alla bärarmarna på min E39'a före 15k och jag tror (nästan helt säker) att det berodde på oförsiktighet av tidigare ägare och att den i stort sätt framlevt sitt tidigare liv inom tullarna i Stockholm med alla farthinder och dåliga gator, sliter enormt på grejorna.
Antar att du kanske vet att dörrarna kan ha en tendens att läcka vatten in på golvet, om inte, kolla detta.
Schmiedmann har bra och prisvärda delar å snabb leverans.
Du har ett bra ämne till vagn så lycka till med "uppgraderingen".
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad ebbe_20

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 314
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
E39 528i -98
« Svar #10 skrivet: juni 04, 2013, 15:00:40 »
jo jag tänkte försöka hinna med i veckan eller helgen att hissa henne och kolla vad det är som låter.

men lutar nog åt att  köpa ett framvagns kitt på ebay och byta allt .
skall ju ändå nästan riva allt för att montera coils.


Min projektbil http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=6429.0


KÄRLEK VÄXER INTE PÅ TRÄD, DET BYGGS I TYSKLAND!

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
E39 528i -98
« Svar #11 skrivet: juni 04, 2013, 15:57:13 »

skall ju ändå nästan riva allt för att montera coils.
Byt då till coils först om du ändå ska ha sådana. Gamla stötdämpare kan nämligen också klonka, så kanske du slipper köpa något i onödan.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad ebbe_20

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 314
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
E39 528i -98
« Svar #12 skrivet: juni 05, 2013, 09:18:31 »
Byt då till coils först om du ändå ska ha sådana. Gamla stötdämpare kan nämligen också klonka, så kanske du slipper köpa något i onödan.


jo jag vet men lite sugen på att ändå byta allt så vet man att det är 100% sen..

framvagns kit på ebay ligger på typ 1200kr så inte så mycket pengar i sammanhanget.

Min projektbil http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=6429.0


KÄRLEK VÄXER INTE PÅ TRÄD, DET BYGGS I TYSKLAND!

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
E39 528i -98
« Svar #13 skrivet: juni 05, 2013, 20:21:25 »
Ska du behålla bilen ett tag kan det så klart vara värt att byta rubbet. Särskilt när man handlar i Tyskland. Själv har jag köpt ett komplett "väghållnings-kit" och nya främre fjäderbenslager till min gamla Audi för under 1800kr inkl. frakt idag.  :)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad ebbe_20

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 314
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
E39 528i -98
« Svar #14 skrivet: juni 06, 2013, 14:11:19 »
Hittade klonkandet höger stabstag kan jag röra på med handen utan att ta i :(

lite grejer beställd:

nytt stab stag
Nya Coilover (kan inte ha jeep stuk för länge)
Nya Fjäderbenslager
Nya plast till framlyserna
Nya vita sidoblinkers
Nya Led ringar
 
Min projektbil http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=6429.0


KÄRLEK VÄXER INTE PÅ TRÄD, DET BYGGS I TYSKLAND!

 

Reklampartners