Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW E34 - utbildningssyfte/renovering  (läst 2837 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Aodhan

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 1
  • Karma: +0/-0
BMW E34 - utbildningssyfte/renovering
« skrivet: januari 16, 2015, 01:06:24 »
Hej,


Total nybörjare på meka i bilar men har alltid varit intresserad av teknik (egentligen allting utom The Kardashians intresserar mig) så nu när jag flyttat tillbaka till Norrland har jag införskaffat mig en bil som jag ska riva och slita i. (Stod mellan en Jeep Grand Cheeroke, Blazer eller nån sport sedan.. blev tillslut en BMW E34 från -93)


Tanken var att el konvertera bilen men batteritekniken har inte kommit tillräckligt lång än (läs blivit billig genom masskommersalisering).. så jag riktar in mig på att renovera bilen som den står (helt original - inge turbo, jättestereo eller annat tjafs)


Riva ner den och hänga upp den på karossnurra är mitt första steg. Svetsa rost kan jag men ottomotorer är det sämre ställt med kunskaper kring. Googlat en del men har en miljard frågor. Tänkte börja nånstans så varför inte "BimmerPower forum"...


 - Kan man enbart hoona om cylindrar eller måste man borra om dem också? , känns som att cylindrarna kan ha slitits olika mycket och en hooning endast säkerställer rätt "finish" på cylinder väggarna? - runt och repigt så oljefilmen hänger kvar
 - Är det cylinderfoder i E34 - 93 med VANOS så man "bara" kan byta fodret och skippa borrningen? , eller om det nu var foder måste man ändå borra om och krymppassa in de nya fodren?
 - Hur mycket spel kan kolven ha mot cylinderväggen?, är det ett spann eller ett fast mått? (dvs kolvringarna som tätar mot väggen kan arbeta i ett spann eller finns det en mängd kolvringar för fasta mått.. säg 0,001 mm - Kolvring typ A, 0,002 Kolvring typ B.. eller är det ett spann?)
 - Att plana toppen gör i syfte (som jag förstått det) att få det tätt mot blocket. Det verkar folk inte vilja göra själva (även om de har en fräs) dock slipa in ventilsäten/ventiler ger sig folk på men där finns ju inte ens en packning som kan rädda dem om det blir otätt (tänker på topplockspackningen vs. icke packning på ventiler) Vidare verkar folk krafsa i insug och utloppskanaler med diverse dremel liknande verktyg för "bättre flöde". Inte lika höga krav på dessa kanaler antar jag?
 - Byter man hela alltet vid en motorrenovering? Kolvar, Vevstakar, Vevaxel, Kamaxlar, ventiler, vipparmar? Eller finns det nån/någon del som är "outslitlig"?
 - Om jag vill mappa motorn själv måste jag ha ett eget motorstyrsystem - typ Vems? att säga åt BMW datorn som sitter där nu måste jag ha en "crackad" variant av deras (BMW) motorstyrsystem program? - finns det ens?


Syftet med bygget är att lära mig mera om motorer/bilar och slutprodukten bör vara en fräsch BMW. Målet är egentligen ointressant då det är vägen dit jag är intresserad av... (fast bakhjulsdrivet växer man nog aldrig ifrån... lite skoj ska jag nog ha med slutprodukten  ;)  )


Bilder kommer senare -


Lev och må!




Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW E34 - utbildningssyfte/renovering
« Svar #1 skrivet: januari 16, 2015, 14:13:30 »
Hej Aodhan och välkommen på Bimmerpower.org. ;)
Först och främst vill jag tackar dig att du valde vara forum för att starta en sådan projekt och vi hoppas kunna hjälpa dig med det.

Vad det gäller cylinder tror jag inte du behöver borra om men kan använda honingsverktyg med hjälp av honingsolja, finns på Biltema eller Mekonomen, så ser det ut: http://ts1.mm.bing.net/th?id=HN.607991434803806245&w=83&h=147&c=7&rs=1&qlt=90&o=4&pid=1.7
Man behöver bara en borrmaskin, honingsverktyg, olja och rengöringsmedel.
Man kan börja med att rengöra cylindern från skit/sot och sedna smörja in cylindern med lite olja.
Runt 500-1000rpm är bra varvtal.
Sedan är det bara föra slipstenarna upp och ner för cylinderns väggar med jämn fart tills du har fått lite fina korsliknande repor.

Vad det gäller ringar, på en fd motor använde jag expanderringar som anpassar sig i på kolven i cylinder.
Man brukar använda en speciell tång så att man inte tvinga ringar på plats.

Klar att plana toppen är en fördel, kan säga att det är ett måste, den kan du lämna in den om du inte har rätt vertyg till det, inte många privat folk som har en fräsmachin.
Gammal packning ska du inte återvända den, köp en ny med tätning pasta som du lägger under och översida om packningen innan du sätter den på plats.

Kolvar behöver du inte byta, det går att göra rena, det andra som: Vevstakar, Vevaxel, Kamaxlar, ventiler, vipparmar kan jag inte riktigt svara på, det berör på hur dessa delar ser ut, det berör på hur mycket är dom slitna men klart värt att kolla först vad nya skulle kosta din plånbok.

Vad gäller att mappa motorn, vi har här på forumet en specialist för det, han är specialist på dieslar men kan också bensinnare, han namn är: Dieselkungen, kommer att ringa honom så han kan svara på din förfrågan.
Vi har också på forumet en duktig bilmekaniker, han heter vazze_t.

Vi hörs, Alain.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
BMW E34 - utbildningssyfte/renovering
« Svar #2 skrivet: januari 16, 2015, 18:26:53 »
Vilken motor har du i din E34? Vissa modeller har cylinderväggarna täckta med Nikasil och denna ytbeläggning är kanske inte så bra att slipa bort.

http://www.bmw4life.com/nikasil.htm
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
BMW E34 - utbildningssyfte/renovering
« Svar #3 skrivet: januari 16, 2015, 21:11:29 »
hej,
som fredrik sägger så beror det lite på vilken motor du har i din e34, 93 vanos skriver du så jag förmodar att det är en 520 eller en 525 med m50 b20 (m50 b25) dessa motorer kräver lite specialverktyg för att ställa in vanos vid demontering och montering men är du händig kan du tillverka dessa själv.
M50 motor är bra motor att pilla på dom kan du hona och göra iordning ganska billigt då du oftast inte behöver byta nåt :)slitstarka maskiner endast plana och på med nytt blockpackning :)
Sedan så är det bara fantasin som sätter stopp vid renoveringen och pengar så klart. H-profilstakar, smidda kolvar, coopering packning, arp bultar, polerad och balanserad vev men nya vev och ramlager, dr schrick 284 kamaxlar eller liknande ja du listan kan göras lång.
kika gärna på mina trådar (mest 3 serie e36) men kanske du hittar nåt roligt lr inspirerande
-= BMW =- Just Real Power

 

Reklampartners