Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Bmw E30 turbo  (läst 8066 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders_E30

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma: +0/-0
Bmw E30 turbo
« skrivet: mars 03, 2014, 21:56:04 »
Tjena.
Ny här så lägger upp lite bilder på min lilla leksak :)
Den är ombyggd till M3 utom C stolpe och baklucka.
Motor är en s50b30 som är helsmidd med JE kolvar med hd bult. H profil stakar pyramidringar  egenbyggt plenum. HX55 turbo med egen byggt grenrör 60mm wastegate och 75 mm dump. 751 whp vid 1.5 bars ladd
Drivlina är 525tds låda Svea kardan 535 diff och svikstålaxlar. Ombyggt till 5 bult fram och bak.
Chassi är D2 coilovers och  justerbara hjulvinklar bak. Bromsar 345mm fram med brembo ok och bak 295mm också brembo ok.
Inredning 2st lico hurricane stolar fyrpunkts bälte och halvbur lackad i bilens färg.

 De va lite om bilen.

Vintern 2014 renoveras motorn och byter koppling o svänghjul på den.

Med vänlig hälsning, Anders

Utloggad ebbe_20

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 314
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
Sv: Bmw E30 turbo
« Svar #1 skrivet: mars 03, 2014, 22:02:02 »
Trevligt bygge :)
Min projektbil http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=6429.0


KÄRLEK VÄXER INTE PÅ TRÄD, DET BYGGS I TYSKLAND!

Utloggad Anders_E30

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma: +0/-0
Bmw E30 turbo
« Svar #2 skrivet: mars 03, 2014, 22:25:47 »
Tack  :)


Några bilder till  :)

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Bmw E30 turbo
« Svar #3 skrivet: mars 03, 2014, 22:32:35 »
Välkommen på BimmerPower.org Anders. ;)
Vilket jobb du har gjort med den, trevligt att följa ditt arbetet med bilder, dessa säger mycket. 8)
Ska du komma med den till Mantorp?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Anders_E30

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma: +0/-0
BMW E30 TURBO
« Svar #4 skrivet: mars 03, 2014, 22:49:35 »
Glömde skriva att allt är byggt i BMW original plåt.

Utloggad Anders_E30

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma: +0/-0
Bmw E30 turbo
« Svar #5 skrivet: mars 03, 2014, 22:55:23 »
Tack Alain  :)


Ja de blir Mantorp om allt går som de ska :)

Utloggad Anders_E30

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma: +0/-0
BMW E30 TURBO
« Svar #6 skrivet: mars 03, 2014, 23:04:35 »
Glömde några bilder ;)

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
Bmw E30 turbo
« Svar #7 skrivet: mars 04, 2014, 00:16:26 »
Häftigt bygge! Den lär röra på sig rejält.  :D 


Välkommen till forumet som sagt!


Mvh
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Bmw E30 turbo
« Svar #8 skrivet: mars 04, 2014, 07:09:09 »
Grymt trevlig bil och välkommen till BimmerPower. Jag tycker dock det räcker med en tråd om denna bil så jag slog ihop dina två trådar till en som jag tycker hör hemma i Medlemsprojektdelen.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Bmw E30 turbo
« Svar #9 skrivet: mars 04, 2014, 08:40:59 »
Hej och välkommen till BimmerPower !!!

Väldigt fint bygge, tittade länge på denna på BoS träffen förra året (tror jag att det var denna bil) ;) gillar personligen inte turbobyggen men detta ser väldigt seriöst och bra ut. Kan tänka mej att bilen rör på sej rätt bra både rakt fram och i kurvorna ;)

Har du byggt allt själv? 
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Anders_E30

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma: +0/-0
Bmw E30 turbo
« Svar #10 skrivet: mars 04, 2014, 09:56:10 »
Jag köpte bilen för snart 5 år sen o de va mycket gjort på den då. Men under åren har jag byggt om de mesta på bilen. Även om den va riktigt fin då.
Ja de går ganska bra :)
Ja de va den som stod på BoS träffen på Mantorp.

Mvh Anders

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Bmw E30 turbo
« Svar #11 skrivet: mars 04, 2014, 10:17:21 »
Helt underbart, man kan titta bilder om och om igen och varje gång upptäcker man någonting nytt, man är som ett barn med öppet mun.
Inte ofta att man ser en sådan projekt och klart att man uppskatta det på alla sätt och vis. ;)
Gör du allting hemma?
Vad ska du göra mer på den?

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Anders_E30

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma: +0/-0
Bmw E30 turbo
« Svar #12 skrivet: mars 04, 2014, 11:03:33 »
Jag gör allt hemma eller på jobbet. I år renoveras motorn och koppling o svänghjul som byts.

Mvh Anders

Utloggad Gitsy

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 92
  • Karma: +2/-0
Bmw E30 turbo
« Svar #13 skrivet: mars 04, 2014, 13:24:24 »
Gör fräck  8)


fat jag har en synpunkt....oljeledningen till Turbon...ser väldigt klen ut, det bövs ganska ordentligt flöde till Turbon, och gärna rätt temperatur på olja också, helst inte över 120°
Det blir riktigt varmt i området runt avgasturbinen, och turbo axeln blir ganska lätt missfärgad och då bildas det koks, vid ca 300° och tillslut skär turbon.


//Anders

Utloggad Anders_E30

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma: +0/-0
Bmw E30 turbo
« Svar #14 skrivet: mars 04, 2014, 18:41:23 »
Den oljeledningen har suttit på motorn i 6 år o samma turbo oxå så de är inget fel på den. Du får inte köra i för högt tryck i turbon heller då rasar den pågrund av de. Vissa måste köra med restriktor för att minska trycket i turbon.


Mvh Anders

 

Reklampartners