Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: PROV: BMW 640i Coupé - Klinisk  (läst 2033 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
PROV: BMW 640i Coupé - Klinisk
« skrivet: februari 09, 2012, 11:46:39 »
BMW 640i Coupé är en körmaskin av rang. Men ändå vill inte den där riktiga känslan infinna sig.



BMW 640i är en körmaskin av rang. Men ändå vill inte den där riktiga känslan infinna sig!

München kan stoltsera med att ha världens kanske mest effektiva flygplats. Här kommer ingenting bort, ingen blir försenad och ingen behöver vara orolig försin säkerhet. Likheterna är slående med BMW:s nya GTvagn 640i Coupé.
Från Adrian van Hooydonks försiktigt flödande design till den hypereffektiva raka sexan under huven och den sobra och lyxiga, men lite anonyma interiören
Borta är den brutala charm som tog sig sitt allra bästa uttryck i föregående 6-serie.
Uppställda bredvid varandra ser nya modellen förvisso vacker ut, men den saknar helt den säregenhet som Bangle-bilen erbjöd.

Första intrycket står sig även bakom ratten. Känslan är att det går lite för lätt hela tiden. Det är för lätt att kliva in, för lätt att ställa in stolar, knappar och reglage. Och på tok för lätt att bli av med körkortet.
Trots starka förmaningar om att tyska autobahn inte är vad den en gång varit – ett Mecka för frifarts narkomaner – utan snarare är ett kö helvete som är lika nitiskt trafikövervakat som E4:an mellan Linköping och Ödeshög.
Det blir dryga böter för knappa överträdelser. Men det kan inte hjälpas.
Bilen går som ett skott.


Ett start/stopp-system är standard i 640i, vilket ger låga förbrukningssiffror – på papperet.

Med lätthet slår jag i fartspärren på 257 km/h på en synnerligen väl lämpad raksträcka på vägen mot Stuttgart. (Tack och lov var de elektroniska hastighetsskyltarna släckta så det var fritt fram att stå på gasen.) Att köra fort är helt odramatiskt och det märks att 640i är byggd för breda, snabba vägar. Den här bilen kan verkligen käka mil!
Den 320 hästar starka twinturbosexan gör sitt jobb perfekt. Den levererar alldeles lagom med vrid och håller förbrukningen nere på låga 0,76 liter milen.
Väghållningen är exemplarisk och den 8-stegade sportväxellådan
märks knappt av. Inne i kupén är det minimalt med vägbrus men tyvärr hörs heller inte någon vidare motorsång.
Nya 6-serien bygger till stora delar på samma plattform som 7-serien, men med väl valda delar från 5-serien iplockade.
Hela känslan i bilen är som om BMW:s ingenjörer har haft tillgång till någon
sorts professor Baltazar-maskin. Där har de först matat in alla möjliga koefficienter och formler för körglädje, superkvalitet, raketfart, linjeskönhet och tystnad. Resultatet är förbluffande helgjutet men bär liksom på en något klinisk eftersmak.
Det är nästan för välsmort. Men är du spekulant på en GT-vagn för i runda slängar tre kvarts miljoner kronor kan du antagligen inte få mer för pengarna.



Den raka sexan under huven matchar bilen bra och den 8-stegade växellådan gör ingen besviken.
Start/stopp är standard i bilen. För ovanlighetens skull är det faktiskt
ganska stor skillnad mellan de olika lägen som du kan välja på för att ställa in bilen under färd.
Nytt i 6-serien är BMW:s Eco Pro-mode som hjälper dig som förare att köra mer ekonomiskt och miljövänligt (nåja!). Nu är jag ganska så säker på att de flesta som väljer att slanta upp för den här typen av bil är mer intresserade av att köra sportigt än att leka Prius på steroider.
Men alla former av miljötänk bör applåderas.
I komfortläge känns bilen väldigt trygg och lätthanterlig. Motorn
börjar inte bråka med dig vid större gaspådrag, utan skjuter mjukt och behagligt iväg den nästan två ton tunga bilen utan ansträngning.
I läge sport+ är karaktären mer förbannad.
Motorn ryter och väser lite högre och växlingen får du sköta själv med paddlarna bakom ratten. Men det blir som sagt aldrig dramatiskt.
I första skedet är det endast bensinare 640i som lanseras, men senare i höst kommer även modellsyskonen 650i med V8 och dieselsexan 640d. Hugade spekulanter påM-paket får även de tya sig till hösten. Ytterligare en nyhet är att 650i kommer med xDrive.
Huka er, Audi!
Det är ingen hemlighet att USA är främsta marknad för nya 6-serien. Knappa 120 000 bilar såldes av förra generation och det ska enligt BMW inte vara något problem att höja den siffran betydligt med nya modellen.

640i har 17-tumsfälg som standard. Storebror 650i rullar på
18 tum i grundutförande.
Källa: Auto Motor & Sport
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners