Hej,
Tacksam för råd o tips!
För några veckor sedan startade bilen o kände att den startade lite konstigt, lite kraftlöst, pumpade upp varven för att öka trycket och den verkade stabil. När jag väl hamnade i trafik upptäckte jag att den inte kunde behålla jämn tomgång, den kvävdes och var nära att dö. Jag hjälpte den på traven genom att gasa så att bilen bibehöll över 1000 rpm. På så sätt kunde jag ta mig ända fram till jobbet, vilket inte va lätt då den är automat. Efter jobbet var den svårstartad men gick igång. Nu tappar den rpm direkt på tomgång. Jag ser att bilen kämpar för att behålla rätt tomgångsvarv ca 750 rpm men klarar inte och går nästan ner till noll, sen hastigt upp igen för att sedan dö. Efter omstart fick jag hålla gasen jämt precis lver 1000 rpm och då går bilen som den ska och jag kan köra.
Nu efter någon vecka verkar ha två problem, eller om de är kopplade till varandra. Dels att den är väldigt svårstartad nu, batteriet har dött flera gånger och jag får koppla på startkablar till min andra bil för att fortsätta felsökningen. Det andra att den inte håller tomgången. När jag tänker efter har jag alltid tyckt att motorn hade cykliska "hack" men jag har läst mig fram till att dessa bilar aldrig är helt stabila på tomgång som nyare bilar. Bilen dör vid dessa hack nu. När bilen är kall och jag lyckas starta den så måste jag gasa på ganska mycket för att den inte ska dö på dessa hack. När tempen har kommit upp något blir hacken något mindre och jag behöver inte gasa så mkt, men vid tomgång så dör den. Mellan hacken så går bilen och tomgången bra. Hacken har kanske 3-5 sek intervall.
Kollat och bytt fram tills nu:
- Inspekterat fördelarlocket - verkade hel, rengjorde och slipade kontaktytor.
- Ny rotor installerat
- Kollat efter tjuvluft och jag kan inte se några så om jag har missat något så borde det inte orsaka sådana problem?
- Byglat main och fuel relärna, ingen skillnad.
- Mätt på temp sensorn:
Varm - ca 250 ohm
Kall - ca 2,5k ohm
- Kollat tändstiften:
1&2 verkade ha olja på gängorna
3&4 helt torra
5&6 hade mer bensin på gängorna
- LMM klaffen rör sig smidigt och obehindrat
Tacksam för råd och tips då mina idéer börjar sina....
P.s jag har samma tråd i Autopower....