Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW Glas 3000  (läst 3424 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW Glas 3000
« skrivet: juli 20, 2012, 08:14:56 »
BMW Glas 3000

Glas V8 är en sportbil, tillverkad av den tyska biltillverkaren Glas mellan 1965 och 1968.
Även kallad BMW Glas 3000 GT
Fabrikat Glas
Tillverkning 706 st, 1965-1968
Klass Sportbil
Karosseri 2-d coupé
Motor 8-cyl V-motor
Drivning Bakhjulsdrift
Växellåda 4-vxl manuell
Hjulbas 250 cm
Längd 460 cm
Bredd 175 cm
Höjd 138 cm
Vikt 1350 kg
Liknande BMW 3200 CS
Maserati Sebring
Triumph Stag
Designer Pietro Frua


Glas hade varit framgångsrika under 1950-talet med tillverkning av skotern Goggo och mikrobilen Goggomobil, men när det tyska undret tog fart ökade efterfrågan på ”riktiga” bilar. Glas tog då fram en serie fyrcylindriga familjebilar och på bilsalongen i Frankfurt 1965 introducerades märkets flaggskepp, sportcoupén Glas V8.
 
Bilens kaross hade ritats av italienaren Pietro Frua. Den påminde mycket om samtida Maserati-modeller och modellen döptes av folkhumorn till ”Glaserati”. Motorn var en liten V8 med överliggande kamaxlar. Den togs fram genom att helt enkelt placera två fyrcylindriga motorblock från de mindre modellerna på ett gemensamt vevhus. Bilen hade De Dion-axel bak, upphängd i längsgående bladfjädrar.
 
Utvecklingen av flera nya modellserier på kort tid hade tärt på företagets ekonomi och 1966 köptes Glas upp av BMW. Den nya ägaren tog fram en större motor på tre liter med bättre vridmoment, men den svaga försäljningen gjorde att tillverkningen lades ned 1968. De sista bilarna såldes under namnet BMW-Glas.


Modell
Motor
Cylindervolym
Effekt Bränslesystem
 
2600 GT
8-cyl V-motor SOHC
2580 cm³
150 hk
3 Solex-förgasare
 
3000 GT
8-cyl V-motor SOHC
2982 cm³
160 hk
3 Solex-förgasare


Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners