Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Tor´s 740 iA -99  (läst 2017 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tor

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 105
  • Karma: +10/-0
  • Kön: Man
Tor´s 740 iA -99
« skrivet: maj 08, 2013, 22:27:10 »

Tänkte knåpa ihop en "projekttråd" även om det inte är så mycket projekt utan mer bara ett vårdande/ägande.
I alla fall, kan kanske vara en intressant för vissa ändå!


Köpte bilen 2011-08-15 med mätarställningen 8600 mil.


Så här såg den ut då:



Det första som stod på dagordningen vara att köpa 750ins kromnjurar och kromlisten till bakluckan (som shadowline saknar) nya regskyltar och hållare var ju också ett måste.


Eftersom att det började närma sig höst monterade jag även elektrisk motorvärmare och kupeuttag. Passade även på att xenonkonvertera helljuset och montera xenonvita dioder i parkeringsljuset.


En liten polering och vaxskydd satt också på sin plats.




















Sen har tiden rullat på, och som på alla gamla lyxvagnar så blir det att kavla upp ärmarna och skruva lite ibland.
Alla klassiska E38a fel har fått åtgärdas. Kylare, duoventil, en PDC givare och kondensorfläkt (uppbrunnen styrenhet i fläkten) fick bytas, ABS-styrenheten renoverades. Det var utgiftsposterna första året, tur att man har Carsoft och kan skruva själv så blir inte kostnaderna så höga, köper mina orginaldelar från Schmiedmann.


Sommaren 2012 besiktigade jag pärlan, och fick självklar blankt papper med 9300 mil på mätaren.


Numera är även 740i på bakluckan demonterat för en cleanare look





Nu när våren har kommit tyckte jag att det saknades lite drag i AC´n så jag åkte till Fordonsservice i Nykvarn och "servade" AC´n.
Mycket trevlig kille som ägde verkstaden och gjorde ett snabbt och bra jobb till ett vettigt pris. Nu är det sjukt drag i AC´n igen.





Nästa punkt som står på min "att göra lista" är att köra ett terapipass en helg och polera av den och lägga ett lackskydd, sen är jag redo att njuta mig genom sommaren.


Hoppas denna lilla tråd intresserar någon, återkommer med mera i framtiden, skall bara bli duktigare på att dokumentera när jag håller på  :)





Tor Andersson
BMW M5 Touring -2008  
Garaget - Mina bilar.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Tor´s 740 iA -99
« Svar #1 skrivet: maj 08, 2013, 23:21:18 »
Alltid trevligt att bevara sådana E38or, tycker att det är snyggast modeller inom lyx bilar 8)
Det gör mycket att du tog bort 740 emblemet, mer kling.
Bra att ha en aircondition som fungerar som det ska ifall att det bli varmt på sommar. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Nikk_e46

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 295
  • Karma: +7/-0
  • Kön: Man
  • Taxidriver
Sv: Tor´s 740 iA -99
« Svar #2 skrivet: maj 10, 2013, 11:27:59 »
Kan inte finnas många e38or som gått så lite! :)
Kommer självklart följas :)
Mvh Niklas
BMW 318Ti -95 Hellrot

 

Reklampartners