Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: 745i -02 (E65)  (läst 4792 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
745i -02 (E65)
« skrivet: april 03, 2016, 21:33:44 »
Startar denna tråd, trots att jag inte hunnit ta några vettiga bilder. Det ska regna de kommande dagarna, men så fort det blir uppehåll.


Jag hämtade bilen i Torsdags, jobbade i Fredags men blev förkyld/feber så jag har legat till sängs och försökt bli frisk i helgen. Det har inte blivit så mycket pillande med bilen.


Det är en svart 745i med grå inredning. Ganska välutrustad (även om det finns mer välutrustade bilar) och i trevligt skick. Fin i lacken, ren och fin överallt. Fräscha velourmattor. (jag skulle aldrig använda gummimattor i en BMW :) ) Allt fungerar, och bilen går som en dröm. Mycket dokumentation och mycket slitagedelar är bytta. I vintras fick den nytt batteri och ett DEFA motor och kupévärmare indragen. Nya däck, Pirelli 275/40 19 bak och 245/45 19 fram på style 95. Stag till krängningsjhämmare och yttre styrled är bytta för två veckor sedan, och bilen är sänkt.


Om man betänker vad jag betalade, så är detta helt sjukt mycket bil för pengarna! Precis som en 7:a ska vara: bred, stor, tung, mjuk, tyst, lyxig. Jämfört med en 5-serie så är den fetare på alla sätt, även om den liknar 5-serien på flera sätt.

Jag tycker modellen är fulsnygg. Bakifrån är pre-faceliften riktigt snygg enligt mig. Framifrån är den ganska ful, på ett nästan kul sätt. Jag föredrar pre-faceliften pga att faceliften blev för utslätad tycker jag.


Här är utrustningslistan: (sajten förstör formatteringen, listan är svårläst)


TypeGL61 Model745i - EUR
Development
CodeE65
Chassis LIM
Steering LL
Doors 4
Engine N62
Displacement 4.40
Power 245
Drivetrain HECK
Transmission AUT
Color Black Sapphire Metallic - 475
Upholstery Leder Nasca Flanellgrau - U6FA
Production Plant DINGOLFING
Production Date 2001-10-16



[/size]Standard Equipment

202 Steptronic Steptronic
216 Servotronic Servotronic
245 Steering Column Adjustment Elec Lenksaeulenverstellung Elektrisch
261 Side Airbag For Rear Passengers Seitenairbag Fuer Fondpassagiere
548 Speedometer With Kilometer Reading Kilometertacho
650 Cd Player Cd-laufwerk
851 Language Version German Sprachversion Deutsch


[/size]Options

229 Dynamic Drive Dynamic Drive
248 Steering Wheel Heating Lenkradheizung
268 Lt/aly Wheels With Mixed Tyres Lm Raeder Mit Mischbereifung
302 Alarm System Alarmanlage
316 Automatic Tailgate Operation Automatische Heckklappenbetaetigung
319 Integrated Universal Remote Control Integrierte Universal-fernbedienung
323 Soft Close Automatic System For Doors Soft-close-automatik Fuer Tueren
358 Climate Comfort Windscreen Klimakomfort-frontscheibe
403 Glas Roof, Electric Glasdach, Elektrisch
415 Sunblind For Rear Window Sonnenschutzrollo Fuer Heckscheibe
416 Sunblinds Sonnenschutzrollos
423 Floor Mats, Velour Fussmatten In Velours
428 Warning Triangle Warndreieck
430 Int/ext Rr Vw Mirror W Aut Anti-dazzle Innen-/aussenspiegel Aut.abblendend
431 Interior Rr Vw Mirror W Aut Anti-d Innenspiegel,automatisch Abblendend
438 Wood Trim Edelholzausfuehrung
441 Smokers Package Raucherpaket
442 Cupholder Getraenkehalter
455 Active Seat F Driver And Front Passenger Aktivsitz Fuer Fahrer/beifahrer
456 Comfort Seats, Electric. Adjustable Komfortsitze Elektrisch Verstellbar
464 Skibag Skisack
470 Child Seat Isofix Attachment Kindersitzbefestigung Isofix
488 Lumbar Support Driver/front Passenger Lordosenstuetze Fahrer/beifahrer
494 Seat Heating F Driver/front Passenger Sitzheizung Fuer Fahrer/beifahrer
496 Seat Heating For Rear Seats Sitzheizung Fuer Fondsitze
502 Headlight Washer System Scheinwerfer-waschanlage
508 Park Distance Control (pdc) Park Distance Control (pdc)
521 Rain Sensor Regensensor
522 Xenon Light Xenon-licht
534 Automatic Air Conditioning Klimaautomatik
601 Tv Function Tv-funktion
609 Navigation System Professional Navigationssystem Professional
612 Bmw Assist Bmw Assist
620 Voice Input System Spracheingabesystem
630 Car Telephone With Cordless Receiver Autotelefon Mit Schnurlosem Hoerer
672 Cd Changer Bmw For 6 Cds Cd Wechsler 6-fach
677 Hifi System Professional Hifi System Professional
785 White Direction Indicator Lights Weisse Blinkleuchten
801 Germany Version Deutschland-ausfuehrung
863 Europe/dealer Directory Service Kontakt-flyer Europa
879 German / On-board Documentation Deutsch / Bordliteratur
999 Order Control First Dealer Cars Auftragssteuerung Hea

Utloggad Thomas i Luleå

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 69
  • Karma: +11/-2
  • Kön: Man
745i -02 (E65)
« Svar #1 skrivet: april 04, 2016, 21:35:12 »
Bra val, Fulsnygg passar verkligen, jag misstänker att vi inte är så många som ägnar denna model en tanke men jag tillhör den gruppen som inte riktigt kan slita blicken när en E65a passerar.
Ser ju riktigt väl skött ut.
Hoppas den går som du tänkt dig, jag misstänker att funderingarna på onsdagkvällen var rätt många och förhoppningsfulla, attans bara att förkylningen satte käppar i högerhjulen för en sån där superhelg med upptäckter och funderingar.


Jag väntar med stor nyfikenhet på någon bild från skönheten, Grattis

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
745i -02 (E65)
« Svar #2 skrivet: april 05, 2016, 07:21:24 »
En till BMW? Hur många har du nu?
Det får man gratulerar! Den är hur snygg som helst och kan tänka mig att du kommer att trivas med den. ;)
Att se den kan man inte tror att den är redan 14år gammal, den verka vara väll skött och den snygg att ser. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
745i -02 (E65)
« Svar #3 skrivet: april 06, 2016, 15:30:55 »
Alain: hehe, det har spårat ur lite men jag inser min galenskap åtminstone, så komplett galen är jag inte.  :)  Några ska säljas nu.

Det regnar hela tiden här, uppehåll någon timme, så det har inte varit läge för att ta bilder, men jag har följande kommentarer om bilen:


1. Jag har nog gjort en bra affär, fått mycket bil för pengarna. Säljaren ingav förtroende för att vara en hygglig person, och tidigare ägare av bilen tyckte också att bilen var bra.

2. Lite mjuk där bak, låsen till mittkonsolens fack behöver smörjas. Höger sidobackspegelglas behöver bytas. Knappen till parkeringsbromsen behöver bytas. Locket över dragkroken behöver jag köpa. (saknas) I övrigt inget. Allt fungerar, helt och rent och original -- inte "stajlad".

3. Fin i lacken. Den måste nästan vara omlackerad, för det finns nästan inga stenskott. Några små "dings" från parkerade bilar på sidan. Men inga repor eller stora bucklor.

Jag är nog en 7-serie-gubbe, för jag älskar att den är så bekväm, tyst och komfortabel. Man kör lugnt i trafiken, hetsar inte med den här bilen. Man lutar sig tillbaks i den sköna stolen, lyssnar på det fina ljudet i stereon, njuter av den bekväma gången och att kraften finns där om man behöver. Mycket elektronik, kul saker, och allt fungerar.

Jag har en E38 740iL också, att jämföra med, och man känner igen gången. Det är exakt samma känsla att köra: bred, lugn, bekväm, tyst. Mer elektronik i denna, men i övrigt ingen stor skillnad.


Utseendet är speciellt, men jag tycker den är frän. Framifrån är den så ful att den är kul tycker jag. Bakifrån är den jättesnygg enligt mig, med de små glittrande dioderna i bakljusen som går som en remsa över större delen av bakens bredd.

Några invändningar mot inredningen har jag:

1. Dörrklädslarna kändes mer ombonade i E38:an, även om min E65 har ambient light (svag belysning under interiörlisterna på dörrsidorna).
2. Knapparna för AC etc känns lite "billiga". Runda reglage för temperatur är bra, enklare än E38:ans knappar för upp/ner, men reglagen känns inte så exklusiva som de gör i senare varianter (typ E60/E61 LCI).
3. Jag saknar verkligen fysiska knappar för att enkelt byta radiostation, mute och källa. I-Drive blir för omständligt.
4. I-Driven i denna tidiga saknar meny-knappen som gör det mycket enklare att navigera.


Stolarna är dock oerhört sköna (elstyrda komfortstolar med värme och massage -- dock inte ventilation i min bil). Ratten är väldigt "osportig", men känns ändå rätt i en 7a. Knapparna på ratten för att växla manuellt är mycket trevliga. Elstyrda rollo-gardiner bak ger rätt känsla av "lyx", likaså den elstyrda bakluckan.

Snygg instrumentering - dock saknar jag funktion för att se motortemperaturen.

Mycket stort och bra fack i konsolen mellan stolarna. Alla dörrar och bakluckan har soft close. Värme och elstyrning både fram och bak. Automatiskt avbländande speglar (vilket jag tycker är "så där" pga jag inte gillar den gulaktiga tonen i glaset och kostnaden, ett enda sidospegelglas kostar 5000 kr), glaslucka, DEFA-värmare, elvärmd ratt, stora Navi med TV, telefon, aktiv farthållare och dynamic drive, infällningsbara backspeglar, Logic-7-ljud etc.

Jag gillar den här bilen, det är en speciell känsla av "lyx" och fet komfort i 7-serien. Man åker mycket skönare än i 5-serien och X5 som jag hade tidigare, även om de är trevliga också naturligtvis. Och priserna är löjligt låga idag.

Min bil har TV, men bara analog mottagare. Är det någon som bytt och satt i en hybrid/digitalmottagare för att kunna se på digital-TV i bilen?

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
745i -02 (E65)
« Svar #4 skrivet: april 06, 2016, 20:43:57 »
Oj-oj-oj! kan tänka mig att du är nöjd, jag tror inte att man är galen för på grund av man köper flera bilar. 8)
Mycket vacker i lacken är den! ;)
Jag ser att du kollade allting vilket är bra när man köper en begagnad bil och i ditt fall har du inte så mycket att göra med den.
Vad det gäller digitalbox hittade jag en som verka fungerar i bilar men inte kan upplysa dig om montering, kanske lite speciellt med antennen. http://digitaltvguiden.se/?digitalboxar=sagemcom-dt90-hd/.
Hoppas att du hitta hjälp med montering. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
745i -02 (E65)
« Svar #5 skrivet: april 06, 2016, 23:43:50 »
Tack Alain för tipset, men jag tänkte mer en BMW original-enhet -- då är det bara att byta den boxen som sitter i nu och trycka i samma kontakter i den nya så ska det fungera direkt med digital-TV tror jag. BMW 65509111001 video module.

http://www.ebay.com/itm/BMW-E90-E91-E92-E70-E71-E60-E61-E63-E64-E65-E66-TV-TUNER-HYBRID-VIDEOMODUL-DVB-T-/162014322860?hash=item25b8ce60ac:g:kmEAAOSwMORW8G6Z

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
745i -02 (E65)
« Svar #6 skrivet: juli 08, 2016, 13:56:34 »
Jag hade lite otur för ett par veckor sedan; blev påkörd när bilen var parkerad. Kom tillbaks till parkeringen och hittade min bil ganska kraftigt tillbucklad på höger bak, samt spruckna lister som spretade.


Det var en taxi som kört alldeles för fort på parkeringen, så att när bilen bred mig skulle back ut från sin plats så blev han rammad av taxin, så kraftigt att hans rammade bil studsade in i min. Taxin gick inte att köra därifrån, fick bärgas bort.


Jag fick det på taxins försäkring, och nu är kofångaren fin igen, som ny!


I samband med detta (när den ändå var på verkstad), så ville jag åtgärda en irriterande sak: det ena framlyset är matt, skämmer bilens utseende (den ser ganska fräsch ut i övrigt). Jag lät den verkstaden renovera flamlyktorna på en E39, och det blev så enormt bra så jag vill få ena framlyktan fixad nu.


Helt idiotiskt så har BMW konstruerat E65 så att det är omöjligt att ta bort framlyktan utan att först ta bort hela främre stötfångaren, och när den väl var borta och lyktan ur bilen, så kunde vi konstatera att det matta tyvärr sitter på insidan av den transparenta plasten.

En ny strålkastare kostar kring 8000 -10 000 kr, och det går INTE att baka dem i ugn för att få limmet att smälta. Enda sättet att dela strålkastaren är att såga plasten i skarven, sedan polera och klarlacka insidan av glaset och sedan limma ihop stålkastaren igen.


Min kompis på verkstaden har en fantastisk smidig liten tryckluftsdriven såg - med den tog det 5-10 minuter att dela på halvorna med ett snyggt snitt. Hade tagit flera timmar med dåliga verktyg, plus risk för sprickor i plasten när man bänder och har sig.

Med den transparenta delen kunde jag konstatera att det inte är någon ytlig matt hinna som gick att torka bort. Den sitter hårdare och kräver polering för att bli bra. Min teori är att solens UV-strålning (och möjligen Xenon-ljusets strålning) med åren ätit upp, oxiderat ytskiktet på plasten. Enda sättet att få det bra, är att klarlacka med UV-beständig klarlack, annars kommer mattheten tillbaks efter några veckor efter polering.

Lite vildsint, men jag ville göra detta när ändå stötfångaren är borta och eftersom den andra strålkastaren av någon anledning är fin, ser ut som ny. Jag vet inte vad tidigare ägare gjort med bilen, men det verkar nästan som att andra sidans strålkastare är bytt någon gång ganska nyligen.

Visst, det kommer synas en limskarv om man öppnar huven och tittar nära, men i dagsläget så syns en matt strålkastare när huven är stängd, och det tycker jag är ännu sämre.

Ska lägga upp en bild hur det blev när den är klar -- jag tror den blir som ny.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
745i -02 (E65)
« Svar #7 skrivet: september 18, 2016, 16:47:10 »
Jag har haft lite problem med att min fina 745i går lite för varm. Symtomen är att det trycks ut vatten ur locket till expansionskärlet, så jag får hela tiden fylla på ny kylarvätska. Locket är nytt, så det är inte fel på det.

I den "hemliga" menyn i klustret visar kylartempen 108-115 grader -- det bör inte ligga högre än 105-108 grader enligt vad jag har hittat på nätet.


Jag har skaffat en ny termostat och tänkte byta den idag, bara för att upptäcka att N62-motorn (som också har en viscokopping till fläkten) har gjort det trängre, så att inte min vanliga 32mm nyckel inte passar (det är för trångt). Så nu har jag beställt specialverktyg från Hongkong, två nycklar: en 32mm tunn fast nyckel och en låsnyckel, så att man kan hålla vattenpumpen stilla medan man släpper viscokopplingens bult (den är vänstergängad).

Lite snopet att inte få något gjort idag, men det är bara att inse att jag inte klarar det utan specialverktygen.


Kul att se att förra ägaren har tagit hand om bilen i varje fall; den är så ren i motorrummet att man nästan skulle kunna tro att den är ny.

Jag hittade en film på youtube som visar hur en kille byter termostat på en 06:a 750, men den bilen ser inte likadan ut som min 02:a -- min bil är betydligt trängre, går inte att komma åt utan att ta bort fläkten.

Utloggad franke

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1109
  • Karma: +0/-0
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
745i -02 (E65)
« Svar #8 skrivet: oktober 26, 2016, 18:47:13 »
Härlig bil, jag ville helst ha en E65 men fegade ur och köpte en E60 istället...
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad Thomas i Luleå

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 69
  • Karma: +11/-2
  • Kön: Man
745i -02 (E65)
« Svar #9 skrivet: oktober 28, 2016, 16:01:14 »
Roligt och inspirerande med arbetet på lyktorna, man får liksom lust att göra något.
I vilket fall som helst, bra jobbat :)


Du skriver Lasse att ditt motorrum är blankt som bilen i övrigt vilket är kul att höra, jag tycker att det är där som
nivån på hobbyn många gånger visar hängivenheten hos ägaren och som det brukar heta "lyckats med det där sista"


Jag för min del har en lång bit kvar dit eftersom tidigare ägare inte öppnat locket så värst ofta, förmodligen är det BMW som
skött locköppningen ::) SUCK...


Min är helt rå i lacken, finns ingen klarlack över huvet taget. inte på någon lackad yta. Hade man mattlackade motorrum på E38?




 

Reklampartners