Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Antisladd laddning lyser motortempen på högsta ibland  (läst 856 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jensa

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 3
  • Karma: +0/-0
Antisladd laddning lyser motortempen på högsta ibland
« skrivet: januari 02, 2020, 00:15:57 »
Ja som sagt jag har en e46 316i compact som tänder antisladd efter kort tids körning för att sedan slockna nästan direkt tempen visar helt plötsligt fullt för att återgå till normal
Efter en tid va fasen är det för fel

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Antisladd laddning lyser motortempen på högsta ibland
« Svar #1 skrivet: januari 02, 2020, 04:14:15 »
Läs av felkoderna så får du troligen mer specifik info om vad som är galet med antisladd-systemet. Jag gissar på att det är någon av ABS-sensorerna som krånglar, med lite tur räcker det att göra ren dom och köra typ en stålborste över kuggkransen.
Tempgivaren är lte krångligare, det är en termistor (varierande motstånd över temperatur) Googla fram vilka värden det ska vara vid olika temperaturer och kontrollmät med en multimeter. Men det kan ju även vara kablaget eller visaren som felar. Är det i själva instrumentpanelen det är fel gissar jag på någon dålig kondensator eller sprickor i någon lödning.

Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Jensa

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 3
  • Karma: +0/-0
Antisladd laddning lyser motortempen på högsta ibland
« Svar #2 skrivet: januari 02, 2020, 16:41:45 »
Jaha ny dag inga blink om bromsar o antisladd däremot slår tempmätaren upp
På fullt från start åker cirka 5km ner till normal några km till fullt jag blir så jävla
Trött på denna bil parkerar i ca 3 Tim och åker hem temp beter sig som normalt
Snacka om ! Verkligen ingen som kan ha en aning om var man skall titta på??

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Antisladd laddning lyser motortempen på högsta ibland
« Svar #3 skrivet: januari 05, 2020, 22:20:29 »
Har du mätt upp tempgivaren som jag tipsade om i inlägget innan?
Om du inte orkar med det, chansa och köp en ny eller begagnad.

Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Jensa

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 3
  • Karma: +0/-0
Antisladd laddning lyser motortempen på högsta ibland
« Svar #4 skrivet: januari 06, 2020, 11:02:00 »
Då jag är föredetta bilmekaniker och kan en hel del så nej det kan isådana fall endast
Vara tempgivaren i blocket som möjligen skulle vara lätt cp skadad men jag tror det måste vara något som påverkas av luftfuktigheten samt kylan då det tilltar vid den väderleken vi har nu har hållit på så här till o från sedan  2015 då bilen gått endast 4.247 mil nu gått 11.700 tror inte det är något fel alls på något annat en ett jordfelsbrytare glapp skavskada dålig lödning you namn it men bagarna är ej några mekaniker dom har bara en massa reservdelsbytare jag skulle vilja veta vad som är koko.

 

Reklampartners