Warning: ob_start(): class 'Closure' does not have a method '__invoke' in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499

Notice: ob_start(): failed to create buffer in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499
Windows 8 - erfarenheter

Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Windows 8 - erfarenheter  (läst 7637 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
Windows 8 - erfarenheter
« skrivet: januari 11, 2013, 10:32:46 »
Hej,

Vad har ni för erfarenheter av Windows 8. Jag tog del av erbjudandet och uppgraderade från Windows 7 till en låg kostnad. Tycker det känns något förvirrande med Metro-delen osv. Saknade också start-menyn så som var är van att se den, men http://www.classicshell.net/ ordnade till detta. Förmodligen trevligt för den med touch-skärm eller surfplatta, men det tycker jag inte en "normal" dator har användning av detta dock.

Med vänlig hälsning:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Windows 8 - erfarenheter
« Svar #1 skrivet: januari 11, 2013, 12:43:41 »
Två it-journalister med två helt olika åsikter om Windows 8. En är för och en är emot. Vem håller du med?

Åsikterna om Windows 8 är många. Vissa tycker att det känns fräscht, nytänkande och betydligt mer användarvänligt än förgångarna, medan andra menar att det är näst intill oanvändbart.

It-journalisterna Loyd Case och Lincoln Spector på amerikanska Techworld framför här sina bästa argument för respektive emot det nya operativsystemet, synpunkter som också kommenteras av systemkonsulten Björn Ramqvist på Atea i Örnsköldsvik. Först ut är Loyd Case som tillhör den positiva falangen.
 
Därför bör du uppgradera till Windows 8
Låt oss först gå in på startskärmen. Jag måste medge att jag var lite skeptisk till en början, men när jag väl insåg att Windows 8:s startskärm helt enkelt ersätter den gamla startmenyn försvann mitt motstånd mot att uppgradera till Windows 8.

 Startskärmen är platt istället för hierarkisk som i tidigare Windowsversioner, och den förenklingen gör det mycket lättare att navigera. Vare sig du använder en skärm med pekfunktion, bärbar dator med pekplatta eller rullhjulet på en mus, finns praktiskt taget allt du behöver för att starta och hantera applikationer där inom räckhåll. Om du verkligen gillar den gamla startmenyn kan du alltid högerklicka längst ner i det vänstra hörnet av starskärmen för att få upp en förenklad startmeny.

 Tack vare ett flertal mindre förbättringar i skrivbordsgränssnittet är det enklare att utföra många uppgifter. Plocka fram filmenyn och filhanteraren för att se vilka sökvägar som används mest. Klicka på hemmenyn för att få fram en lista med vanliga kommandon. Behöver du kontrollpanelen? Flytta då muspekare till det nedre vänstra hörnet och högerklicka eller tryck Windows+X. Då visas en förenklad startmeny med de skrivbordskommandon du använder allra oftast.

 Om du inte hittar en applikation genom att peka och klicka, kan du alltid börja och skriva dess namn. Du hittar den säkerligen via sökfunktionen.
 
Under huven
 De största förändringarna i Windows 8 finns under huven. Det nya grafiksystemet som använder DirectX för att rendera all text och alla fönster, gör att operativsystemet svarar snabbare när du flyttar runt fönster eller går igenom startskärmen. Internet Explorer 10 och Office 2013 känns också snabba. Grafiksystemet erbjuder dessutom ett ramverk för 3d-acceleration på surfplattor och Windows Phone 8-telefoner.

 Både utskrifter och skrivarhantering fungerar betydligt bättre, och det tack vare Windows 8:s användning av något som Microsoft kallar för ett utbyggbart ”skrivarklassat ramverk för drivrutiner”. Istället för att hålla reda på tusentals individuella drivrutiner kan Windows 8 använda en enda skrivarklassad drivrutin för att ge stöd åt ett flertal liknande skrivare. Gränssnittet för hantering av skrivarjobb och skrivarfunktionerna är dessutom enklare och mer visuellt än i Windows 7.

 Den nya funktionen Storage Spaces gör att användarna kan skapa redundant lagring med hjälp av diskar av olika storlek som dessutom utnyttjar olika gränssnitt. De får då en lagringspool som skyddar data i händelse av en diskkrasch. Filhistorik, som är en annan lagringsrelaterad funktion, gör det lättare att säkerhetskopiera.

 Microsofts uppgraderade funktion för återställning av systemet är ytterligare ett exempel på en förbättring värd att nämna. Den återställer Windows till en ren eller näst intill ren installation om en dåligt skriven applikation skulle ställa till med problem, och det utan att radera filer eller inställningar. Om du är villig att arbeta vid kommandoraden kan du ställa in vad funktionen ska och inte ska behålla.

 Avancerad pekfunktion
 Windows 8 erbjuder äkta multitouch som läser av upp till tio punkter samtidigt, och det fungerar bra. Skeptiska pc-användare kommer kanske ihåg Microsofts tidigare satsningar på tablet-datorer som både var klumpiga och svåra att använda, men Windows 8 är något helt annat. Pekfunktionen ingår som en naturlig del i systemet och har inte lagts till i efterhand.

 Det gemensamma ekosystemet för appar som fungerar på skrivbordsdatorer, surfplattor och till och med telefoner, gör att Microsoft på allvar förflyttar sig till 2000-talets andra årtionde. Personer som har använt pc-datorer under en längre tid kan möjligtvis vara lite skeptiska till alla förändringar, men funktionerna för att navigera på en telefon eller surfplatta på samma sätt som du hanterar en bärbar dator eller skrivbordsdator kommer att förenkla ditt datorliv.

Därför bör du inte uppgradera till Windows 8
 Jag skriver det här i ett Office 2010-fönster som upptar mindre än hälften av skärmen. Samtidigt har jag också två Chrome-fönster öppna, ett som visar min inkorg och ett där jag har en del sidor som är relevanta för den här artikeln. Jag har även Windows Media Player framme som rapporterar att jag lyssnar till Beethovens sjunde symfoni. Med ett fåtal klick på musen startar jag lätt vilket installerat program som helst.

 Du kan säkerligen gissa att jag inte använder Windows 8. Jag har en kopia av det nya operativsystemet på en annan pc, men bara för teständmål. På min pc som jag arbetar på behöver jag ett kraftfullt och mångsidigt operativsystem som låter mig arrangera program och fönster som jag själv vill. Windows 7 kvalificerar sig för dessa ändamål, inte Windows 8.

 Windows utan fönster
 Frågan är om någon på Microsoft förstår att Windows heter som det gör just eftersom det är baserat fönster? Det var i alla fall självklart innan något geni i Redmond bestämde sig för att hitta på det där gränssnittet som tidigare kallades för Metro. Startskärmen i Windows 8 har inga fönster. I bästa fall kan du visa två program sida vid sida, men om du använder en horisontal upplösning under 1 366 pixlar är inte ens det möjligt.

 Avsaknaden av faktiska fönster är däremot inte den största bristen på startskärmen. Du kan fortfarande organisera den genom att dra dina produktivitetsappar, mediaspelare och verktyg till separata grupper, men däremot går det inte att sortera programmen hierarkiskt på samma sätt som i mappar på din hårddisk eller i startmenyn. Istället visas allt på en gång.
 
Det förvirrande skrivbordet
 Windows 8 har kvar det gamla gränssnittet som nu officiellt kallas för skrivbordet, men tyvärr har det försämrats rejält. Du kan inte använda skrivbordet som ditt standardgränssnitt. Du kan inte boota direkt till det och inte heller stänga Windows därifrån. Dock så går det att hantera filer där. Startskärmen har däremot ingen utforskare.

 Något som är ännu värre är att Microsoft har tagit bort startmenyn, det finns bara en kraftigt förenklad version med ett fåtal val. Startmenyn introducerades i Windows 95 och har sedan dess utvecklats till ett briljant hjälpverktyg.

 Tänk på allt du kan göra i startmenyn i Windows 7. Du kan fästa genvägar till program längst upp i menyn, något du egentligen inte behöver eftersom de program du använder mest hamnar där per automatik. Varje genväg innehåller en meny med de senast använda filerna.

 Två operativsystem med väldigt lite gemensamt
 De två gränssnitten fungerar inte särskilt bra tillsammans. Det är väldigt förvirrande att skifta mellan dem.

 Windows 8 inkluderar två versioner av Internet Explorer, en för varje miljö. Dessvärre har de svårt att komma överens. När du skapar ett bokmärke i skrivbordsversionen så sparas det bara i den versionen. Skapar du ett bokmärke i versionen för startskärmen så sparas det också enbart i skrivbordsversionen. (Startskärmsversionen har för övrigt en funktion för att fästa en webbsida på just startskärmen.)
 
Det kunde ha varit så mycket bättre
 Microsoft har missat målet här. Vi behöver inte en förvirrande blandning av skrivbords- och startskärmsapplikationer. Vi behöver ett operativsystem som kan ändra gränssnittet när vi byter hårdvara.

Det ska vara helt konfigurerbart och du ska vara fri att bestämma vilka kriterier som avgör övergången, alternativt ska du själv kunna ange vilket gränssnitt du föredrar.

 Tyvärr valde inte Microsoft den vägen. Jag kommer därför att hålla fast vid Windows 7 så länge jag bara kan, och jag hoppas att företaget fixar i ordning allt i Windows 9 (eller ännu hellre med Windows 8 SP1). Vad händer om inte Microsoft gör det? I så fall är det tur att det finns andra alternativ i form av Linux och Apple.

– Gränssnittet Metro innebär för många en stor omställning från vad vi tidigare är vana vid, och det är på både gott och ont. Microsoft står inte oberörd av pekplattornas framgångar, och med Windows 8 försöker man förena både traditionell pc och pekplattor i ett och samma koncept. Det är i min mening ett högt risktagande, men jag tror att Microsoft kommer att lyckas bra.

– Så här lång reagerar kunderna allra mest på Metro och det faktum att den traditionella startmenyn är borta. Samtidigt är gränssnittet mer intuitivt och jag tror att många företagskunder komma att uppgradera i takt med att pekplattor med Windows 8 och telefoner med Windows Phone 8 kommer ut i organisationen.

– Det som har hänt under skalet kan säkerligen tilltala de it-organisationer som ska hantera dessa klienter. Där finns en enorm flora av förbättringar som inte minst märks på dess syster Windows Server 2012. Troligtvis kommer vi inte se samma drivkraft i uppgraderingar som från Windows XP till Windows 7, utan snarare en gradvis förändring.
http://www.idg.se/2.1085/1.479688/har-ar-argumenten-for-och-emot-windows-8
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Windows 8 - erfarenheter
« Svar #2 skrivet: mars 17, 2014, 01:50:34 »
Personligen tycker jag att det är ett jädra sk-t med Windows 8, blev så förbanad och bankade på två bärbar under 3 veckors tid att dom gick var sin tur i graven.
Skaffade nytt samma dag, var hos en kompis som tog bort Windows 8 och laddade ner Windows 7 som jag anser som mycket bättre,
han passade på och tog bort Bing, nu är jag nöjd som en tupp. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Windows 8 - erfarenheter
« Svar #3 skrivet: april 23, 2014, 08:33:25 »
Min fru höll på att banka med näven på sin bärbardator, hon anser windows 8 som ett jädra s--t.
Jag anser windows 7 som mycket bättre.
Vad tycker ni själva?

How to Uninstall Windows 8 and Go Back to Windows 7 ...

How to Uninstall Windows 8 and Go Back to Windows 7 Without Dual Boot
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Tor

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 105
  • Karma: +10/-0
  • Kön: Man
Windows 8 - erfarenheter
« Svar #4 skrivet: april 23, 2014, 19:54:07 »
Windows 8 är ett jävla runk!


Vi har det på jobbet, segt som sirap och strular mycket!


Köpte mig själv en iMac istället, sjukt nöjd, förstår inte varför jag inte köpt Mac tidigare!
Tor Andersson
BMW M5 Touring -2008  
Garaget - Mina bilar.

Utloggad Per L

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 60
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
Windows 8 - erfarenheter
« Svar #5 skrivet: april 23, 2014, 23:23:25 »
Jag uppdaterade till Win 8.1 direkt och tycker i stort sett att det fungerar väldigt bra.
Faktiskt bättre än Win 7. Dessutom startar datorn mycket fortare nu. Tom så fort att routern och modemet (eller vad det nu kallas) inte hinner komma igång innan datorn är igång. Irriterande men det är ju inte Win 8.1s fel!

Fast då låter jag förstås min dator starta direkt till det gamla "vanliga" skrivbordet. Och den älskade startknappen finns ju där också i Win 8.1.
Skulle aldrig ens tänka tanken att backa tillbaks till Win7. Jag uppfattar Win 8.1 mer lik WinXP (som jag gillar skarpt) än Win7.

Per L

Utloggad Tor

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 105
  • Karma: +10/-0
  • Kön: Man
Windows 8 - erfarenheter
« Svar #6 skrivet: april 24, 2014, 21:57:58 »
Uppstarten har nog mer med datorn att göra än Win 8.


Min laptop med SSD disk startar Win 7 betydligt snabbare än jobbdatorn startar Win 8.1
Tor Andersson
BMW M5 Touring -2008  
Garaget - Mina bilar.

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Windows 8 - erfarenheter
« Svar #7 skrivet: april 25, 2014, 00:01:58 »
Idag, kl 16.00 gick en bärbar till åt helvetet, var så irriterade med den Windows8 att jag slängde den på golvet. >:(
Den var bara 4 månader gammal, därefter mode jag mycket bättre. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Windows 8 - erfarenheter
« Svar #8 skrivet: april 25, 2014, 07:01:45 »
Idag, kl 16.00 gick en bärbar till åt helvetet, var så irriterade med den Windows8 att jag slängde den på golvet. >:(
Den var bara 4 månader gammal, därefter mode jag mycket bättre. ;)

Hmm… jag har använt Mac sedan 1995 och aldrig haft lust att slänga en i golvet…  ;)
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Windows 8 - erfarenheter
« Svar #9 skrivet: april 25, 2014, 08:05:00 »
För många år sedan hade jag Mac och var mycket nöjd, undrar varför jag gick över till Windows. :(
Jag tror att jag ska köpa mig en Mac men problemet är att jag vid behov inte känner till någon som kan dessa programer och kan installerar dess.
Mycket enklare med Windows.
Den dator jag skriver med just nu hade Windows8, kompisen ändrade till Windows7, han också tog bort Bing som sökmotor.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Per L

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 60
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
Windows 8 - erfarenheter
« Svar #10 skrivet: april 25, 2014, 09:02:43 »
Tor:

Snabbheten i uppstarten hos mig avser exakt samma dator där jag kört både Win7 och (nu) Win8 (båda nyinstallerade) och jag upplever Win8.1 som (mycket) snabbare i starten.

Det är nog svårt att dra några slutsatser om startsnabbhet om man jämför en hemdator med SSD-disk och en jobbdator!?

Per L

Utloggad Tor

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 105
  • Karma: +10/-0
  • Kön: Man
Windows 8 - erfarenheter
« Svar #11 skrivet: april 25, 2014, 09:11:14 »
Tor:

Snabbheten i uppstarten hos mig avser exakt samma dator där jag kört både Win7 och (nu) Win8 (båda nyinstallerade) och jag upplever Win8.1 som (mycket) snabbare i starten.

Det är nog svårt att dra några slutsatser om startsnabbhet om man jämför en hemdator med SSD-disk och en jobbdator!?

Per L


Jo håller med om att det rimmar lite illa, dock är jobbdatorn splitterny och har bättre prestanda (på pappret) än min två år gamla privata. Och den känns ändå seg med Win 8
Tor Andersson
BMW M5 Touring -2008  
Garaget - Mina bilar.

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Windows 8 - erfarenheter
« Svar #12 skrivet: april 25, 2014, 09:33:22 »
Kan tänka mig att Windows var tvungen att göra någonting till surfplattor då de utvecklade Windows8 där man kan leka med pekfingret där det kanske inte går så bra med Windows7 men anser jag Windows8 som misslyckad till datorer, eller är jag ut och cyckla?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Per L

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 60
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
Windows 8 - erfarenheter
« Svar #13 skrivet: april 25, 2014, 13:33:27 »
Kanske vore det lättare att förtå vad du menar med att senaste Win8 (dvs 8.1) är "misslyckad till datorer" om du punktade upp det du tycker är sämst!

Per L

 

Reklampartners