Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Så här återupplivar du bilens strålkastare  (läst 7224 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Så här återupplivar du bilens strålkastare
« skrivet: april 07, 2015, 13:14:13 »
Så här återupplivar du bilens strålkastare

Alla plastglas är lackerade med klarlack, när den börjar krackelera så blir glaset brunt och ljusbilden försämras markant. Å andra sidan så håller plastglas bra och det är relativt enkelt att polera upp plasten igen.

Plastglaset och reflektorn säljs oftast som en komplett enhet. Det går helt enkelt inte att bara byta den slitna plastlinsen. Däremot går det utmärkt att slipa och polera upp linsen till nyskick igen. Detta till en bråkdel av kostnaden jämfört med nya strålkastare.

Det viktigaste när det handlar om polering av lyktglas är att ta bort all gammal klarlack. Slipa hela glaset noggrant med ett grovt sandpapper innan du går på med ett finare. Det är klarlacken som är boven i dramat. Den tål inte värme och solljus på samma sätt som ett lyktglas av riktigt glas.

Det går naturligtvis att polera för hand. Men det finns billiga verktyg som passar till en vanlig borrmaskin.

Glöm inte att bilens lampor är en viktig del av säkerheten. Kör säkert!

Så här gör du – steg för steg
1.Tvätta lyktglaset noggrant. Det räcker att tvätta med vanligt bilschampo och skölja av noggrant. Torka med torkduk.
2.När lyktglaset väl har torkat så börjar du med att slipa. 500 är det allra grövsta slippapperet. Det är viktigt att göra ett bra underarbete. Polera bort all gammal klarlack. Torka av med en mikrofiberduk.
3.Nu slipar du med 800-papperet. Tålamod är viktigt. Här polerar du mer än vad du tror är nödvändigt, det ger ett bra slutresultat.
4.Upprepa torkning. För att få bort allt damm använder jag fönsterputs! Gör det du också.
5.Slipa ännu en gång, nu med 1 500-papper och torka bort allt damm – igen.
6. Sista slipningen görs med 3 000-papper. Eftertorka noggrant.
7. Nu är ytan jämn och fin, och man kan skönja slutresultatet.Ta fram polermaskinen och polera lyktglaset med ett fin polermedel. Akta så att det inte blir för varmt. Kör på låga varv!
8. Nu ser strålkastaren ut som ny! Vi har sparat ett verkstadsbesök och åtskilliga kronor. Det är enklare än du tror att återfå den forna ljusbilden. Här lägger du på ett lackskydd för att skydda den polerade ytan mot oxidation.

Kör på låga varv så inte ytan blir för varm.
Polera med polermedel.
Tvätta och torka lyktglaset.
Och vips! Så slipper du köpa nya strålkastare.
Källa: http://teknikensvarld.se/sa-har-aterupplivar-du-bilens-stralkastare-179640/
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Så här återupplivar du bilens strålkastare
« Svar #1 skrivet: maj 09, 2015, 18:11:06 »
Bra tips! alla termoplaster (som t ex akrylplast) påverkas av solens UV-strålar, och blir matta med tiden.


Har själv haft detta besvär med min E39 Touring - bakljusen som sitter på luckan blir matta. För att slippa polera om plasten varje år så löste jag det genom att först slipa bort den matta ytplasten med 400-papper och sedan låta en lackare lägga en 2K klarlack på den nedruggade ytan. De ser som nya ut. Klarlacken skyddar plasten mot UV-strålningen, kommer aldig ha problem med de igen.


OBS: det är viktigt att det är 2K klarlack med härdare!! Lägg inte vanlig billig klarlack, då den inte tål avfettning!


Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Så här återupplivar du bilens strålkastare
« Svar #2 skrivet: maj 23, 2016, 21:01:14 »
Jag körde en dust med faceliftstrålkastarna till E39 idag, exakt som texten beskriver - fram till polermedlet.


Jag skulle vilja påstå att polermedlet är nyckeln för att få ett riktigt bra resultat - jag använde Menzerna P400, P2500 och P4000 (det kan man köpa hos pingens.se)


Man behöver ingen polermaskin, det går lika bra att gno för hand (det är jobbigare men resultatet blir detsamma).


Det blir väldigt bra, kan rekommendera detta - det kostar inte många kronor. 20 kr för våtslippapper och sedan lämpligt polérmedel (som man kanske har till sin billack, ändå?). Lämnar man inte det så räkna med 1200 - 1500 kronor.


Bifogar dålig bild. Synd att jag inte tänkte på att ta en bild innan, så man såg hur pass mycket det blivit.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Så här återupplivar du bilens strålkastare
« Svar #3 skrivet: maj 31, 2016, 07:00:29 »
Som ny!
Har du också polerat och vaxat karossen? Den ser ut som ny lackad, inget stenskott eller repor.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Så här återupplivar du bilens strålkastare
« Svar #4 skrivet: juni 23, 2016, 14:54:35 »
Ursäkta sent svar Alain, ja - bilen är ganska nylackad - 2013.


Jag har läst på lite om akrylplaster och framlyktor. Det är tydligen så att alla framlyktor är klarlackade med en särskild klarlack för att skydda plasten mot UV-strålning och som tål stenskott.


Efter poleringen blev lyktorna mycket bättre, men fortfarande inte som nya. Så jag har faktiskt lämnat in dem nu på en lackverkstad som har den speciella klarlacken (den är ganska dyr). Vi får se hur de blir, men lackaren påstår att de kommer bli som nya.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Så här återupplivar du bilens strålkastare
« Svar #5 skrivet: juli 05, 2016, 11:11:30 »
Vissa gärna resultat efter ny klarlackering. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Så här återupplivar du bilens strålkastare
« Svar #6 skrivet: juli 06, 2016, 11:42:09 »
De blev som nya. Alla repor och all "mjölkighet" i glasen försvann - de blev kristallklara. OBS att det inte är vanlig klarlack - den spricker för lätt av stenskott, utan en dyrare, segare kvalitet.




Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Så här återupplivar du bilens strålkastare
« Svar #7 skrivet: juli 06, 2016, 14:29:25 »
Det är som dag och natt verkar det som, det får man gratulerar, nu ser du säkert bättre på natten vilket är ett stor plus.  ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners