Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Projekt: BMW 320i -97 till BMW 325i-97 BlackEdition  (läst 78005 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Projekt: BMW 320i -97 till BMW 325i-97 BlackEdition
« Svar #30 skrivet: mars 01, 2013, 22:14:13 »
Slitsade skivor tänkte jag köra på bara för jag...tycker det är snyggt men brembo max kostar 1000 st på dom vanliga ställen ( mekonomen, autoexperten mm.) men dom du beskriver verkar bra och prisvärda.
Sen var det frågan om excentriska bussningar i framvagnen vad sägs??
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
Projekt: BMW 320i -97 till BMW 325i-97 BlackEdition
« Svar #31 skrivet: mars 02, 2013, 10:33:30 »

Sen var det frågan om excentriska bussningar i framvagnen vad sägs??
Sorry, glömde jag nog svara på. Du får mer caster vilket betyder att fjäderbenen lutar ännu mer bakåt. Fördel stabilare bil, nackdel trögare styrning. M3 har mer caster original än övriga E36 och att härma en M3 kan ju bara vara en fördel.  ;)  På min har jag originalbussningarna (Meyle HD) från M3 3.0. 3.2´n har en annan lösning med andra fjäderbenslagringar och bärarmar istället.
Du måste göra hjulinställning om du byter till excentriska bussningar då toe påverkas, du får en helt överdriven toe-out vilket käkar upp insidan på dina däck på nolltid. Been there done that...  ;)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Projekt: BMW 320i -97 till BMW 325i-97 BlackEdition
« Svar #32 skrivet: mars 02, 2013, 22:31:56 »
Sorry, glömde jag nog svara på. Du får mer caster vilket betyder att fjäderbenen lutar ännu mer bakåt. Fördel stabilare bil, nackdel trögare styrning. M3 har mer caster original än övriga E36 och att härma en M3 kan ju bara vara en fördel.  ;)  På min har jag originalbussningarna (Meyle HD) från M3 3.0. 3.2´n har en annan lösning med andra fjäderbenslagringar och bärarmar istället.
Du måste göra hjulinställning om du byter till excentriska bussningar då toe påverkas, du får en helt överdriven toe-out vilket käkar upp insidan på dina däck på nolltid. Been there done that...  ;)

Så me andra ord om ja ska köra me excentriska bussningar bör ja köra me iaf justerbara fjäderbenslagringar lr m3 lagringar o så m3 länkarmar då lr?
Fast i år bli d nog bara original framvagn me dom förstärkta bakre bussningarna och hårdare bussningar i bakvagnen annars kan ja glömma BiS ;)
usch d mö kvar på bilen om den ska vara som jag vill men men d får ta den tid d tar denna bil ska ja ha länge ;)

-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
Projekt: BMW 320i -97 till BMW 325i-97 BlackEdition
« Svar #33 skrivet: mars 03, 2013, 18:52:39 »
Så me andra ord om ja ska köra me excentriska bussningar bör ja köra me iaf justerbara fjäderbenslagringar lr m3 lagringar o så m3 länkarmar då lr?
Fast i år bli d nog bara original framvagn me dom förstärkta bakre bussningarna och hårdare bussningar i bakvagnen annars kan ja glömma BiS ;)
usch d mö kvar på bilen om den ska vara som jag vill men men d får ta den tid d tar denna bil ska ja ha länge ;)
Nej, det räcker med excentriska bussningar, du behöver inte ändra på mer. Dessa enbart ändrar caster. M3 3.0 som jag använder är mest excentriska vad jag vet tillsammans med diverse "tuning-bussningar".
M3 3.2 har inte lika excentriska bussningar (tror jag) men istället andra bärarmar och topplagringar. Detta om M3 3.2 var bara något jag ville förtydliga när du en dag letar delar.
Som sagt, det räcker gott med att byta till excentriska bussningar enbart. Så har jag kört hittills. Plus att jag lagt brickor mellan fjäderben och spindel för mer camber.
Tips vad gäller bärarmar. Meyle HD har helt stumma spindelleder, inget gummi emellan alltså. Liksom M3-bärarmarna av båda sorterna såvitt jag vet.
Nedan en bild på hur man monterar brickor mellan fjäderben och spindel:
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Projekt: BMW 320i -97 till BMW 325i-97 BlackEdition
« Svar #34 skrivet: mars 03, 2013, 19:15:26 »

Idag åkte svarta innertaket in men inte svarta solskydd och har inga svarta handtag så om nån har nårra billiga te salu hojta te.... sen drogs d kablar te baslådan inget mega bas bara en lite så man får lite djup i musiken....
drog in slutsteg i frugans bil me men ingen baslåda pga att d finns ingen inredning i bagaget, men d kommer d me...
i veckan ska basen kopplas in o byta solskydd... om ja hittar dom svarta wink sen blir d inte mö framöver innan ja har ekonomin till att beställa delar... då blir d  bussningar i fram och bakvagn wink o så nya bromsar runt om... efter d bli d m3 front och angeleyes, tona rutorna och göra 4-hjulsinställning...laga sista fälgen så e bilen klar för iår wink
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Projekt: BMW 320i -97 till BMW 325i-97 BlackEdition
« Svar #35 skrivet: mars 04, 2013, 19:27:42 »
Billen fick sej en invändig rekond av en polare som jobbar som rekondare, fy faaaan va sketen bilen va innvändigt!
Nu har ja inga mer delar att feppla me så nu ska ja nog pilla me underrede snygga te och rostskydda o så koppla in elen på draget.

SÖKER SVARTA INNERHANDTAG BILLIGT !!!! (handtag i taket)
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Projekt: BMW 320i -97 till BMW 325i-97 BlackEdition
« Svar #36 skrivet: mars 05, 2013, 16:48:16 »
Idag va man besiktiga frugans 318 o som vanligt blev d nedslag ... då får man skippa bygge o fixa den... blev en spindelled, bromsslang o båda halvljus ur funktion....  ;)
Delar beställda från schmiedmann hoppas på bra grejjer o snabb leverans ;) billigt blev d 300:- me frakt hehehe
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Projekt: BMW 320i -97 till BMW 325i-97 BlackEdition
« Svar #37 skrivet: mars 05, 2013, 19:37:42 »
Idag va man besiktiga frugans 318 o som vanligt blev d nedslag ... då får man skippa bygge o fixa den... blev en spindelled, bromsslang o båda halvljus ur funktion....  ;)
Delar beställda från schmiedmann hoppas på bra grejjer o snabb leverans ;) billigt blev d 300:- me frakt hehehe

Ständigt denna bilprovning…  :P
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Projekt: BMW 320i -97 till BMW 325i-97 BlackEdition
« Svar #38 skrivet: mars 08, 2013, 06:49:46 »
Ständigt denna bilprovning…  :P

yepp yepp tråkigt men sant ;) igår kom det paketet från schmiedmann med spindel och bromsslang men denna vecka får man vila lite så på måndag ska frugans gamla bil iordning o ombesiktigas. Sen ska den säljas ;) hon tog juh över min förra 325 :D

O nästa vecka fortsätter bygge av min BlackEdition då ska div. småsaker fixas.
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad ebbe_20

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 314
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
Projekt: BMW 320i -97 till BMW 325i-97 BlackEdition
« Svar #39 skrivet: mars 08, 2013, 07:43:37 »
Tråkigt med bilprovningen men tyvärr ett måste. (min skall in den 26e)
Min projektbil http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=6429.0


KÄRLEK VÄXER INTE PÅ TRÄD, DET BYGGS I TYSKLAND!

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Projekt: BMW 320i -97 till BMW 325i-97 BlackEdition
« Svar #40 skrivet: mars 08, 2013, 08:11:39 »
Hoppas att allting kommer att gå bra med ombesiktningen. ;)

Ska ditt den 25e april, hoppas verkligen att allting kommer att går bra men det vet man inte vad de kan hitta på. :(

För nägra dagar sent, en kille fick nedslag p.g.a. att han hade mörk solfilm på bakrutan, idiotisk! >:(
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Nikk_e46

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 295
  • Karma: +7/-0
  • Kön: Man
  • Taxidriver
Sv: Projekt: BMW 320i -97 till BMW 325i-97 BlackEdition
« Svar #41 skrivet: mars 08, 2013, 11:28:49 »
För nägra dagar sent, en kille fick nedslag p.g.a. att han hade mörk solfilm på bakrutan, idiotisk! >:(
Vad var det för tomte som besikta?  :o
Behöver ju inte ens ha bakruta! Hur besiktar den personer lätta lastbilar då? :O
Skulle det hända mig hade jag bett dem kolla lagbokenC:-)
Mvh Niklas
BMW 318Ti -95 Hellrot

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Sv: Projekt: BMW 320i -97 till BMW 325i-97 BlackEdition
« Svar #42 skrivet: mars 08, 2013, 14:28:17 »
Vad var det för tomte som besikta?  :o
Behöver ju inte ens ha bakruta! Hur besiktar den personer lätta lastbilar då? :O
Skulle det hända mig hade jag bett dem kolla lagbokenC:-)
Ja d låter skumt d borde han åka tebax o be dom stryka för bakrutan får man tona.
Frugans bil e klar nu ska bara lufta bromsarna o åka in o ombesiktiga. Men nu e d helg!!!
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad E3-Otto

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 83
  • Karma: +7/-0
  • Kön: Man
Projekt: BMW 320i -97 till BMW 325i-97 BlackEdition
« Svar #43 skrivet: mars 09, 2013, 15:43:10 »
Du har jobbat på bra med bilen!  :D
Den måste vara riktigt vass på bana med coilovers och allt!
När och var använder du den på bana? BMWSC?
/Otto
 

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Projekt: BMW 320i -97 till BMW 325i-97 BlackEdition
« Svar #44 skrivet: mars 09, 2013, 16:13:05 »
Du har jobbat på bra med bilen!  :D
Den måste vara riktigt vass på bana med coilovers och allt!
När och var använder du den på bana? BMWSC?
/Otto
hehehe nä du otto detta e bara en brukis den åker ja me te jobbet o tebax....
-= BMW =- Just Real Power

 

Reklampartners