Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Panos Blogg  (läst 28743 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Panos

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 74
  • Karma: +2/-0
  • Kön: Man
  • Milo 3år - ''BMW är bäst''
    • FallfaktorSyd
Panos Blogg
« skrivet: juli 01, 2012, 07:44:50 »
Jahopp, då kör i igång med en blogg här då :D

Vet inte riktigt hur man ska börja...Men går väl rakt på sak.

Köpte min 523i Touring den 19/6 2012 och fortfarande inte kunnat nyttja den :( Börjar blir jävligt arg nu. Ligger till som så här att när vi står och ska göra upp affären, säljare skriver kvittot så säger han att han ska stå för fordonsskatten om inte förra ägaren betalar in den. Säljaren har inte fått tag i förra ägaren, ringt, mejlat samt skickat brev men förra ägaren svarar inte. Säljaren säger att det finns ett förfallodatum på det som ska betalas in men enligt Transportstyrelsen så finns inget sådant. Transportstyrelsen berättar även att förra ägaren sitter på två fordonsskatter som ej är betalda, en skulle varit betald i april och en den sista maj varav den i maj handlar om min bil. Så dessa två skatter kommer till Kronokalle under juli månad.

Så säljaren tror hela tiden att förra ägaren ska betala skatten och inser inte att han blivit fett lurad. På mitt kvitto så skrev han att han ska betala om inte förra ägaren betalar så jag har det svart på vitt och han har även skrivit sitt namn samt personnummer. Försts sa han att jag skulle vänta till i fredags och se om det är inbetald och när jag kontaktar honom och berättar att det inte är det så berättar han om förfallodatum den 2/7 vilket inte finns en Transportstyrelsen. Efter lite snack om saken så säger jag har inte den blivit betald på tisdag ska du betala på tisdag. "Ja, men det tar 2-3 dagar innan pengarna kommer in!"

Vafan, är det en åsna posten kör med för att det ska ta så lång till innan pengarna är överförda? Aldrig varit med om det innan, har alltid kollat dagen efter om pengarna blivit bokförda hos TS och det har de.

Vad gör man egentligen? Någon som råkat ut för liknande förut?

Mvh Panos

Canon EOS 6D

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Panos Blogg
« Svar #1 skrivet: juli 01, 2012, 11:03:09 »
Det verkar som att förra ägaren inte vill betala skatten för bilen och misstänker att du måste göra det själv.
Var inte säljare förmedlare för att sälja bilen?
Var inte bilen avställt när du köpte den?
Isf om du vill köra bilen kan jag tänka mig att det är du som får betala skatten.
Många försäljare avställer sina bilar och får skatten tillbaka och tyvärr nya köparna drabbar av det och måste betala skatter på nytt.
Tänk på att mulligt avtal är inge avtal. 
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Panos

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 74
  • Karma: +2/-0
  • Kön: Man
  • Milo 3år - ''BMW är bäst''
    • FallfaktorSyd
Panos Blogg
« Svar #2 skrivet: juli 01, 2012, 12:37:54 »
Den är påställd. Förra ägaren struntar i skatten och säljaren och ägaren som jag köpte bilen av skulle betala skatten om inte förra betalade. Jag har kvitto på köpet där säljaren skrev att han ska stå för skatten. Det borde funka som ett avtal väl?

Canon EOS 6D

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Panos Blogg
« Svar #3 skrivet: juli 01, 2012, 13:49:02 »
Jeep! påskrivet kvitto gäller som avtal.
Det du kan göra är att stämma honom hos polisen där de kan göra en redovisning för att starta processen, naturligtvis kan du passa på och fråga råd om det du bör göra.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Panos

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 74
  • Karma: +2/-0
  • Kön: Man
  • Milo 3år - ''BMW är bäst''
    • FallfaktorSyd
Panos Blogg
« Svar #4 skrivet: juli 01, 2012, 20:27:56 »
Ok, tack för ett bra svar ;)

Så, nu till lite annat. Körde 90min mittspasset på Bushido Karate idag, säger bara "fiii faan" vilket pass. Helt slut i hela kroppen, men det ska ta mig tusan kännas när man träna karate :D Imorrn blir det besiktning utav förra lägenhet, så skönt att ha allt gjort. Nu kan man koncentrera sig på grabben, tjejen, träningen, bilen samt ledigheten under sommaren ;)

Nu blir det soft resten av kvällen.

//Panos

Canon EOS 6D

Utloggad Panos

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 74
  • Karma: +2/-0
  • Kön: Man
  • Milo 3år - ''BMW är bäst''
    • FallfaktorSyd
Panos Blogg
« Svar #5 skrivet: juli 02, 2012, 14:01:55 »
Fick hem ny knappsats till nyckeln idag, så skönt att få byta ut den så kallad knappsats då det knappt fanns några knappar att trycka på. Nu till min fråga.

Batteriet som sitter i är ett CR2016, kan jag ha ett CR2025 i?

//panos

Canon EOS 6D

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Panos Blogg
« Svar #6 skrivet: juli 02, 2012, 15:26:11 »
Batterier: [CR2016, CR2025, CR2032] är 3 volt av samma storlek i bredden men är tjockare
CR2016 (1,6mm)
CR2025 (2,5mm)
CR2032 (3,2mm) som är dubbelt så tjock än CR 2016.
Du kan använda CR2025 bara om du har plats under locket.

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Panos

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 74
  • Karma: +2/-0
  • Kön: Man
  • Milo 3år - ''BMW är bäst''
    • FallfaktorSyd
Panos Blogg
« Svar #7 skrivet: juli 02, 2012, 17:30:01 »
Då testar vi ;)

Canon EOS 6D

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Panos Blogg
« Svar #8 skrivet: juli 02, 2012, 19:50:54 »
Är det till bilnycklar centrallås?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Panos

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 74
  • Karma: +2/-0
  • Kön: Man
  • Milo 3år - ''BMW är bäst''
    • FallfaktorSyd
Panos Blogg
« Svar #9 skrivet: juli 02, 2012, 21:02:31 »
Stämmer bra :)
Testade med batteriet (CR2025) som jag köpte, det fick plats med kändes ändå att det blev för trångt på nåt sätt så jag satte tillbaka det gamla så länge (funkar fortfarande). Tänkte bara passa på byta batteri samtidigt som man bytte knappsatsen. Men åker och köper rätt batteri imorrn ;)

Snackat lite med brorsan min som hittade min e39 och fick två styck 18" AC Schnitzer type II fälgar och nu ska jag försöka hitta två till :D Ska försöka åka upp till brorsan och serva bilen samt göra den lite finare med en polering samt lite rengöring invändigt. Har gjort upp en liten lista i skallen på vad jag vill ha och behöver till bilen så den kommer bli riktigt fin. Längtar till man kan sätta tänderna i den ordentligt :D

Nähepp, nu blir soft i soffan.

//Panos

Canon EOS 6D

Utloggad Panos

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 74
  • Karma: +2/-0
  • Kön: Man
  • Milo 3år - ''BMW är bäst''
    • FallfaktorSyd
Panos Blogg
« Svar #10 skrivet: juli 03, 2012, 08:00:24 »
Jahopp, ny dag och nya möjligheter!

Idag blir det powerwalk med barnvagnen samt lite hemmaträning (knäböj, armhävningar samt situps) och på kvällen blir det karate med en polare. Ser ut att bli en fin fin dag idag så man får passa på att vara ute med grabben i lekparken också ;)

Så, då får vi se om snubben betalar in fordonsskatten idag. Är så frustrerad nu så jag vet inte riktigt vart jag ska ta vägen alltså. Hela kroppen skakar för att jag är så förbannad på idioten. Han säger att han håller det han har sagt samt skrivit på kvittot att han ska stå för skatten men vill ändå vänta på förra ägaren som "kanske" betalar. Den förra ägaren sitter på två skatter som ej är betalda och kommer gå till Kronofogden denna månad. Han fattar inte att han blivit blåst. Aaahhhh, blir så arg så fort jag tänker på att. Ikväll ska jag iaf avreagera mig på Karaten.

Han säger att det tar 2-3 dagar innan pengarna kommer inte till Transportstyrelsen, aldrig varit med om maken att det tagit så lång tid. Alla de gånger jag betalat så har de kommit in dagen efter, när man kollat dagen efter.

Nåja, återstå att se!

//Panos

Canon EOS 6D

Utloggad Panos

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 74
  • Karma: +2/-0
  • Kön: Man
  • Milo 3år - ''BMW är bäst''
    • FallfaktorSyd
Panos Blogg
« Svar #11 skrivet: juli 03, 2012, 21:44:55 »
Så där ja. Det var denna dag det :)

Snubben betalade in fordonsskatten idag och har fått en bekräftelse på detta också. Det var väl inte så svårt att hålla det man skrivit på kontraktet? Eller? :D Nu kan man börja köra med den och det ska bli nice samtidigt skönt att bli av med den lilla golf varianten som vi inte behöver.

Precis kört karatefys med min bästa polare från barnsben, underbart, hårt, svett, blod och illamående. Fi faan vad nice alltså. Imorrn kör vi annat kul :D

//Panos

Canon EOS 6D

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
Panos Blogg
« Svar #12 skrivet: juli 03, 2012, 22:08:24 »
Gott att det löste sig till slut med fordonsskatten.  :)  Jag har köpt/sålt en del bilar genom åren och är alltid mycket noga med att kolla upp bilen innan köp. Jag tittar inte ens åt bilar med leasing och oklara skatteförhållanden för att slippa ev. problem. Ett tips i all välmening.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Panos Blogg
« Svar #13 skrivet: juli 03, 2012, 22:45:46 »
Trevligt att det gick bra till slutet, nu kan du köra BMW utan tänka på obetalt skatt. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Panos

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 74
  • Karma: +2/-0
  • Kön: Man
  • Milo 3år - ''BMW är bäst''
    • FallfaktorSyd
Panos Blogg
« Svar #14 skrivet: juli 05, 2012, 08:14:23 »
Ja, nu känns det bra så på söndag ska vi till Växjö för lite genomgång av bilen samt städa ur och polera lite. Behöver dock sommardäck så det få bli att spana lite på blocket om man kan hitta temporära fälgar och däck så att man klara sig denna sommaren åtminstone ;) Den bara svävar på vägen med däcken som sitter på nu :D

Idag blir det BVC med grabben för lite mätning och kolla vikten, se så att Milo följer sin vikt som han ska. Blir att pumpa på gymmet ikväll också.

//Panos

Canon EOS 6D

 

Reklampartners