Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Trafikförsäkringstråd  (läst 2519 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Trafikförsäkringstråd
« skrivet: maj 29, 2009, 14:17:10 »
Många har köpt sig en bil, är du bilägare och sätter försäkring på föräldrar pga det är för dyr?
Många försäkringar säger att det går bra bara att ni bor samma adress.
Trafik försäkringsföreningen säger nej! Man kan få en faktura för det med 104:- om dagen. Jag glömde att fråga om det var med retroaktive från den dag man tecknade försäkringen.
Eftersom det är många som fråga, här har ni vad som gäller.
***************************'
Vanliga frågor:
Jag använder inte mitt fordon. Måste jag då försäkra?
Även om ett fordon inte används ska det vara trafikförsäkrat. Skyldigheten att trafikförsäkra upphör bara om fordonet avställs eller avregistreras.

Mitt fordon är i så dåligt skick att det inte går att använda. Måste jag ändå försäkra?
Ägaren måste ha sitt fordon trafikförsäkrat även om det är i behov av reparation och inte kan användas.

Om mitt fordon har körförbud?
Ägaren måste ha fordonet trafikförsäkrat även om det har körförbud.

Om mitt fordon är stulet?
Trots att fordonet stulits måste ägaren ha det trafikförsäkrat. Om man inte längre vill ha trafikförsäkring på sitt stulna fordon måste det avställas i vägtrafikregistret.
Läs mer om avställning och hur man avställer ett stulet fordon

Vad gäller om någon annan än ägaren har trafikförsäkring för fordonet?
Ett fordon ska hållas trafikförsäkrat av ägaren Ägaren måste trafikförsäkra sitt fordon även om någon annan person, till exempel en familjemedlem, också har försäkrat fordonet.

Kan föregående ägares försäkring gälla?
Nej. Den föregående ägarens trafikförsäkring upphör alltid från och med dagen för ägarbytet.

Vad gäller om ägarbyte ännu inte har registrerats i vägtrafikregistret?
Ett fordon ska trafikförsäkras av ägaren samma dag som ägarbytet sker, det vill säga senast från och med det datum som anges på ägarbytesanmälan. Förutsatt att ägarbytesanmälan inkommer till vägtrafikregistret inom tio dagar kommer köparen att bli registrerad som ägare med retroaktiv verkan.

Om avställningsanmälan inte kommer fram till vägtrafikregistret?
Vägtrafikregistret avställer/avregistrerar ett fordon från det datum en fullständig anmälan kommit in till dem. Anmälan sänds på avsändarens risk. Det är ägaren som ansvarar för att anmälan är fullständig och korrekt. Ägaren måste kontrollera att fordonet verkligen blivit avställt/avregistrerat innan han/hon låter trafikförsäkringen upphöra.
Läs mer om avställning

Om ägaren har tecknat en avställningsförsäkring/garageförsäkring?
Avställningsförsäkring gäller endast om fordonet är avställt i vägtrafikregistret. Trafikförsäkring ingår inte i denna försäkring.

Vad gäller om jag varit sen med premieinbetalning till försäkringsbolaget?
Läs om försenad premieinbetalning

Gäller försäkringsplikten om fordonet förts ur landet?
Så länge ett fordon är registrerat i Sverige är det också försäkringspliktigt här, även om det finns utanför landets gränser.
Läs mer om export och avregistrering

Vad gäller om ägaren inte känt till lagreglerna?
Fordonsägare måste ta reda på vilka lagar och skyldigheter som gäller vid fordonsinnehav. Man kan inte i något sammanhang hävda att man har varit okunnig om gällande lag.

Om ägaren är omyndig?
Är ägaren omyndig ska fordonet försäkras av vårdnadshavaren.

Om fordonet har lämnats till bilfirma för försäljning?
Så länge inget ägarbyte har gjorts måste ägaren fortsätta att trafikförsäkra fordonet.

Om fordonet har blivit beslagtaget?
Ett fordon som är beslagtaget av polis eller kronofogdemyndighet ska vara trafikförsäkrat om inte ägaren avställer det i vägtrafikregistret.
Om fordonet stått inlåst hos polis eller kronofogde hela tiden och ägaren inte haft möjlighet att hämta ut det därifrån finns det möjlighet att få avgiften nedsatt. Ägaren måste då sända intyg från polis/kronofogde på att fordonet inte varit fritt för avhämtning.

Vad går trafikförsäkringsavgiften till?
Den trafikförsäkringsavgift vi tar in är avsedd att täcka våra skadekostnader där oförsäkrade fordon är inblandade.

Hur beräknas trafikförsäkringsavgiften?
Man skiljer på fordonsslag (t ex personbil, mc, buss) och användningssätt (privatbil, taxi, hyrbil.) Hänsyn tas inte till fabrikat, årsmodell, bostadsort, bonus, körsträckeklass m. m.
Avgiften får vara tio procent högre än den högsta tillämpade premien på marknaden. Avgiften är alltid minst 200 kr.

Mvh ((Alain))
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners