Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Dämpare och/eller fjädrar som hänger sig???  (läst 516 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad StefanK

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma: +0/-0
Dämpare och/eller fjädrar som hänger sig???
« skrivet: juni 16, 2020, 04:12:11 »
Jag har ibland märkt att det är olika avstånd mellan däcken och skärmkanterna både fram och bak ibland enbart höger bak har någon mer haft detta mysterium???
Hänger dämparna eller fjädrarna sig ibland och behöver smörjas upp som allt annat??? Eller är något slitet eller paj??


Har sportchassi på min om det spelar någon roll

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Dämpare och/eller fjädrar som hänger sig???
« Svar #1 skrivet: juni 23, 2020, 11:03:45 »
Vill minnas att det skrevs spaltmeter om detta för många år sedan på andra BMW forum, sök lite på webben så kanske du hittar. Jag minns inte vad diskussionerna kom fram till så här lång tid efter.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad StefanK

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma: +0/-0
Dämpare och/eller fjädrar som hänger sig???
« Svar #2 skrivet: juni 26, 2020, 17:42:53 »
Har sökt men det enda jag hittade var det naturligt självklara att de kan vara slut redan efter 5000 mil och har den som min inte gått så långt (8000 mil) mest korta sträckor av de två tidigare ägarna kan de kärva ihop som allt annat och bakdämparna slits väl naturligt mest på bakhjulsdrivna för de syns det mest på när man tittar på "bilens kroppshållning" och väldigt stötig för minsta lilla ojämnhet så antagligen måste både dämparna bak kanske även fram och alla "minidämpare" bussningarna bytas
 

 

Reklampartners