Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Idag vart det nytt personligt rekord. Bilen drog 0.48/ mil!!!  (läst 2119 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad helgonet

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 60
  • Karma: +3/-0
  • Kön: Man
Idag vart det nytt personligt rekord. Bilen drog 0.48/ mil!!!
« skrivet: augusti 02, 2018, 21:03:55 »



Hej

Jag är enormt imponerad av den här bilens snåla bränsleförbrukning. Har nu kört 131 mil på 63 liter diesel!! ;D  Hade ca 7 liter kvar i tanken när jag tankade fullt tidigare idag. Inte illa pinkat för en så stor bil! Förbrukningen ligger på 0.48!!! Får en köpa en liten Renault för att komma ned på liknande lr mindre ;D  Iofs så har den blivit lite snålare sen jag bytte till nya däck (Ej punkteringsfria) men ändå innan låg den på ca 0.50 - 0.52 inte så dåligt det heller.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Idag vart det nytt personligt rekord. Bilen drog 0.48/ mil!!!
« Svar #1 skrivet: augusti 02, 2018, 22:06:45 »
Kul!

Ja, de är riktigt trevliga bilar. Jag älskar att kupén är så tyst och bekväm! Och då har jag ändå F11, så din är nog ännu tystare. Jag har inte fått ner min i den nivån, men jag har kört ganska snabb trafik med den under den månad jag ägt min (130-140 landsväg) med 20-tummare med 255:or, och min ligger på 0.66 enligt färddatorn.

Nu har jag bytt till 19" M-Sport, men om man vill ner i förbrukning ska man nog ha 17-tummarna med 225/55. Vad är det för dimension på dina nya däck?

Utloggad helgonet

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 60
  • Karma: +3/-0
  • Kön: Man
Idag vart det nytt personligt rekord. Bilen drog 0.48/ mil!!!
« Svar #2 skrivet: augusti 02, 2018, 23:46:53 »
Kul!

Ja, de är riktigt trevliga bilar. Jag älskar att kupén är så tyst och bekväm! Och då har jag ändå F11, så din är nog ännu tystare. Jag har inte fått ner min i den nivån, men jag har kört ganska snabb trafik med den under den månad jag ägt min (130-140 landsväg) med 20-tummare med 255:or, och min ligger på 0.66 enligt färddatorn.

Nu har jag bytt till 19" M-Sport, men om man vill ner i förbrukning ska man nog ha 17-tummarna med 225/55. Vad är det för dimension på dina nya däck?


Det är samma som satt på innan. 225*55*17. Ja det är fina komfortabla bilar att färdas i men det finns ett orosmoln, nämligen kamkedje problemet på N47 motorerna, har du hört talas om det? Vet ej hur långt upp i årsmodellerna de är drabbade men det började ge sig till känna på det tidiga årsmodellerna 2006 om jag inte minns fel. Har läst om det detta på många bmw forum både svenska och utländska sådana. En del menar att det är åtgärdat fram till årsmodell 2011 men vet ej säkert. Så man får hoppas på att man slipper drabbas. Annars lär det bli dyrt, då detta oftast leder till motorras.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Idag vart det nytt personligt rekord. Bilen drog 0.48/ mil!!!
« Svar #3 skrivet: augusti 03, 2018, 07:49:29 »
Ja det är riktigt bra, har 0.52 som snittförbrukning på C1an. Då snackar vi en bil med 1 liters maskin och en vikt på 900 kg.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Idag vart det nytt personligt rekord. Bilen drog 0.48/ mil!!!
« Svar #4 skrivet: december 01, 2018, 01:03:43 »
Kan verkligen rekommendera F10/F11 520d. Den är tyst, bekväm, rymlig, lyxig och extremt snål. Skatt runt 2500 kr. Motorn har mer kraft än vad jag egentligen behöver för att transportera mig, trots att den är så snål.

BMWs lilla diesel sägs vara ovanligt ren också; tack vare NOx-fällor i avgassystemet så släpper den bara ut en tredjedel av vad den får, medan t ex VW:s dieslar låg på 30-40 gånger så höga utsläpp som den får.

Utloggad helgonet

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 60
  • Karma: +3/-0
  • Kön: Man
Idag vart det nytt personligt rekord. Bilen drog 0.48/ mil!!!
« Svar #5 skrivet: december 01, 2018, 11:42:10 »
Kan verkligen rekommendera F10/F11 520d. Den är tyst, bekväm, rymlig, lyxig och extremt snål. Skatt runt 2500 kr. Motorn har mer kraft än vad jag egentligen behöver för att transportera mig, trots att den är så snål.

BMWs lilla diesel sägs vara ovanligt ren också; tack vare NOx-fällor i avgassystemet så släpper den bara ut en tredjedel av vad den får, medan t ex VW:s dieslar låg på 30-40 gånger så höga utsläpp som den får.


Ja det är sant. Skatten på min ligger på 1778. Många menar på att den är för klen och tråkig, tvärtom tycker jag. Den är snål (ligger i tiden) men ändå tillräckligt med kraft. Komfortabel långfärdsbil, mycket kompetent bil på de flesta punkter.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Idag vart det nytt personligt rekord. Bilen drog 0.48/ mil!!!
« Svar #6 skrivet: december 01, 2018, 14:17:03 »
Tycker den har gott om kraft. 0 - 100 på 8.1 sek räcker bra. Den har mycket läder inuti, utöver läderklädseln på sportstolarna så är t ex mittkonsollen och dörrklädslarna läderklädda med sömmar vilket höjer känslan av kvalitet och "premium" rejält.


Det dova "kloff" -ljudet när man stänger dörren och tystnaden i kupén. En alldeles utmärkt ljudanläggning och rymlig kupé (den är betydligt bredare än min gamla E39 5-serie), fantastiskt bekväma stolar och god utrustningsnivå, med t ex drag och Webasto bränslevärmare med fjärrkontroll. Den är dessutom snygg i mina ögon.


Den låga förbrukningen och att den trots det är så miljövänlig (låga utsläpp), gör den till en vinnare i mina ögon. Jag kan inte komma på någon bil jag hellre skulle vilja ha som bruksfordon.

Utloggad helgonet

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 60
  • Karma: +3/-0
  • Kön: Man
Idag vart det nytt personligt rekord. Bilen drog 0.48/ mil!!!
« Svar #7 skrivet: december 01, 2018, 18:49:35 »
Tycker den har gott om kraft. 0 - 100 på 8.1 sek räcker bra. Den har mycket läder inuti, utöver läderklädseln på sportstolarna så är t ex mittkonsollen och dörrklädslarna läderklädda med sömmar vilket höjer känslan av kvalitet och "premium" rejält.


Det dova "kloff" -ljudet när man stänger dörren och tystnaden i kupén. En alldeles utmärkt ljudanläggning och rymlig kupé (den är betydligt bredare än min gamla E39 5-serie), fantastiskt bekväma stolar och god utrustningsnivå, med t ex drag och Webasto bränslevärmare med fjärrkontroll. Den är dessutom snygg i mina ögon.


Den låga förbrukningen och att den trots det är så miljövänlig (låga utsläpp), gör den till en vinnare i mina ögon. Jag kan inte komma på någon bil jag hellre skulle vilja ha som bruksfordon.


Det som fångade min uppmärksamhet först när jag såg bilen är att den är så snygg. Håller med dig till 100 procent.

 

Reklampartners