Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Ett tjutande ljud hörs  (läst 4536 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Arben

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 32
  • Karma: +1/-0
  • Kön: Man
Ett tjutande ljud hörs
« skrivet: november 30, 2014, 12:25:55 »
Hej
Tänkte kolla med er ifall ni har haft samma problem någon gång!


När jag är ute och kör och behöver bromsa så hörs det ett tjutande ljud varje gång och jag vet inte vad det kan vara för något, någon som vet?
BMW 320D TOURING E91 2010

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Ett tjutande ljud hörs
« Svar #1 skrivet: november 30, 2014, 14:48:02 »
Är det ett tjutande "metalliskt" ljud just när du bromsar så är det mycket troligt slitna bromsbelägg. Då blir det metall mot metall när du bromsar och det låter illa och sliter hårt på bromsskivorna. Kolla upp det direkt, annars kommer det bli onödigt dyrt.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Arben

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 32
  • Karma: +1/-0
  • Kön: Man
Ett tjutande ljud hörs
« Svar #2 skrivet: november 30, 2014, 16:55:55 »
Är det ett tjutande "metalliskt" ljud just när du bromsar så är det mycket troligt slitna bromsbelägg. Då blir det metall mot metall när du bromsar och det låter illa och sliter hårt på bromsskivorna. Kolla upp det direkt, annars kommer det bli onödigt dyrt.


Det kan man säga att det är ett metalliskt ljud. Dock så skulle jag byta däcken idag och kollade till bromsbeläggen men det fanns gott om "material" på dem...däremot glömde jag säga att det låter ibland när jag INTE bromsar också :O


Ljudet i sig kommer från själva fläktarna på instrumentpanelen, dem fläktarna som är under själva "varningsknappen, triangeln"
- Så med andra ord, jag tror knappast på att det kan vara bromsbeläggen som har slitits ut...
BMW 320D TOURING E91 2010

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Ett tjutande ljud hörs
« Svar #3 skrivet: november 30, 2014, 17:05:44 »
Jag har haft samma tjutande ljud som du beskriver, det var inte lätt att hitta, kollade bromsskivor och upptäckte en rand på en skiva, plockade bromsbelägg och såg en liten skada som var orsakat av en liten sten som hade klämt sig i mellan, efter återmontering var problemet borta. 
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Arben

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 32
  • Karma: +1/-0
  • Kön: Man
Ett tjutande ljud hörs
« Svar #4 skrivet: december 03, 2015, 10:58:58 »
Det var ett tag sedan jag skrev detta inlägg och jag är tacksam för dem snabba svaren som man har fått!


Problemet finns fortfarande kvar i min bil men jag har hittat VART ljudet kommer ifrån och vad det är som låter.


Ljudet kommer ifrån FLÄKTEN och inte ifrån bromsskivan som vi konstaterade!


- När startar bilen så går fläkten igång automatiskt men när jag stänger av fläkten helt och hållet så hörs inte ljudet alls.


Vi får börja om från ruta ett (1) igen; Vad kan detta vara och hur kan jag lösa det?

BMW 320D TOURING E91 2010

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Ett tjutande ljud hörs
« Svar #5 skrivet: december 04, 2015, 07:59:00 »
Hej Arben
Det var ett tag sen och ser att du fortfarande har kvar samma problem, inte kul när det är så. :(
Kan du höra samma sak när du bara har kontakten på bilen utan sätta igång motorn?
När du öppna huven, kan du komma åt fläkt paketen under rutan? finns nånt skydd du kan plocka bort?
Kollade lite på nätet, verkar som att många bilar har samma problem som du beskriver, rätt komplicerade problem verkar det som :(
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners