Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E39 540 Touring  (läst 65969 gånger)

0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #60 skrivet: januari 05, 2016, 18:53:28 »
Alain, Webasto original är inte så dyrt om man köper den från Tyskland (ca 7000 kr inkl fjärrstart och frakt), och är inte så svår att montera heller. Problemet är att importören KG Knutsson haft löjliga avanser och att många installatörer i Sverige tar hutlöst betalt. Jag fick ett prisförslag på 34 000 installerat och klart från El och Diesel här i Stockholm, till exempel. För en som gjort det förr är det ca 4-5 timmars jobb att installera den.

Jag köpte en i Tyskland och lät en lokal verkstad installera den i min X5, så den har webasto också numera. Jag tycker inte det bör kosta mer än 15 000 med installation.

BMWs E53 och E39, E38 har en särskild elektrosolenoid på slangarna bakom motorn, mellan torpeden och motorn. Den solenoiden får 12volt när webaston startar och stänger då flödet ut i motorn (som en backventil), så att kylvattnet cirkulerar endast mellan Webaston och kortast väg in till kupéns värmepaket. Tanken är att kupén ska värmas. Utan denna solenoid tar det fyra gånger så lång tid att få varmt i kupén, eftersom V8:orna är så stora motorblock att värma, och blocket måste värmas innan det blir värme i kupén. Solenoiden är alltså en god idé.

Det, samt inkopplingen så att bilens kupéfläkt snurrar långsamt (för att suga in värmen från värmepaketet) är det enda luriga. På min X5 löstes det genom att ge fläkten 12V från webaston, och en vridpotentiometer så att fläktens varvtal kan justeras ner. Vridpoten är gömd bakom mittkonsollen på min bil.


Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #61 skrivet: januari 05, 2016, 19:39:48 »
Apropå laddare så har jag en CTek 3600 monterad permanent i X5:an, så att den också börjar ladda när man ansluter DEFA-sladden i fronten - mycket praktiskt. Den är fastskruvad högst uppe på vänstra sidan vid fjäderbenet ungefär, så risken att det ska stänka vatten på den är i princip obefintlig.

Enda skillnaden jämför med DEFAs laddare är att CTek är billigare och inte riktigt lika enkel att installera. DEFAs laddare är avsett för att anslutas med DEFAs svarta kablar med standardkontakter, så det är bara att pligga in den om man har DEFA innan i bilen. Med en CTek måste man anpassa kontakten för 240V matning, men annars är det ingen skillnad. (man klipper av stickkontakten från CTeken och tar de två ledarna - nollan och fasen - och ansluter till DEFA-pluggen. Man får vara lite kreativ då.)

http://www.ctek.com/Archive/ProductManualPdf/MXS%203600_EN.pdf

Angående motorvärmare; om man har modern motorolja i bilen, typ 0w-30 eller 0w-40 på vintern, så finns i princip ingen anledning att köra motorvärmare om det inte blir kallare än -40. Helsyntetisk olja är helt lättflytande ner till så låga temperaturer - det är inte som på 80-talet.

Ett bra tips för den som vill ha en elektrisk högeffektvärmare som man kan sätta på vattenslangen vid värmpaketet, är OWL 2. 1100 watt med inbyggd cirkulationspump som kan värma kylvattnet upp till 80 grader -- då kommer värmen direkt när man startar bilen. Jag är lite sugen på en sådan själv.

En sådan kan man installera på en slang vid värmeventilerna t ex. De är två elektromagnetiska solenoider som används när motorn är igång för att slussa in lagom mycket hetvatten till värmepaketet beroende på hur varmt man vill ha. I strömlöst tlllstånd så är de helt öppna, så kylvätskan kan cirkulera fritt. Strömmen (240V) till OWL2 får man ta från DEFA-kontakten. På en E39 sitter värmeventilerna på vänster sidovägg i motorrummet.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #62 skrivet: januari 05, 2016, 20:24:44 »
Fast den här verkar ännu bättre - en DEFA-värmare på 1500w i aluminium med termostat och cirkulationspump, och färdig med DEFA-kontakt, så den är enkel att installera.


Jag beställde en sådan nyss, 180 Euro inklusive frakt. Jag återkommer när jag har fått den och installerat den i min E39 (som redan har motorvärmare, men en DEFA blockvärmare som har dålig effekt). Denna ska klara att värma motorn till 75 grader på tre timmar när det är kallt ute (-10).


http://www.tt-thermo.fi/tt-thermo-1500kld-defa-yhteensopiva-malli


"TT-THERMO 1500W KLD model is best suited for use in more than 2,500 kuutiocenttimetrin cars, off-road
and vans. The heater is equipped with a hose connection angle, which allows more diverse
Installation possibilities as a direct hose connection model. The heater connection to the mains is
Defa-system compatible connector. If you need to mount the length of the car
electric cable system is long, we have separately available in Defa-compatible armored 1,5m
a long extension cord.
The heater's operating principle is simple: it simultaneously heats and circulates coolant
motor. Therefore, the engine warms up all over the interior of the vehicle smoothly and quickly, when the vehicle is started.


Consistently warming due to heating is also ideal for new vehicles which do not
can use the traditional block heater.
The heater is easy to install and reliable. In general, the best location for mounting the engine and interior heater
water hose between. The heater has a built-in thermostat to keep the temperature +65 .. + 75
degrees. The pump circulates the fluid to be heated all the time. In this way heat is effectively transferred to the engine. Thermostat
Thanks to the heater can be enabled without the risk of overheating.
Delivery includes: Engine heater Defa-compatible connector, water hose clamps, Finnish
installation and operating instructions.
Deliveries direct importer of Finnish Technology Import Ltd stock.
Delivery time 2-5 days. Shipping costs 5.90 / order.
 The heater is CE marked and has a 1 year warranty from date of purchase."

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #63 skrivet: januari 05, 2016, 23:08:16 »
Oj! så mycket upplysningar om allt man behöver och mycket bra förklarningar från dig, det får man tacka för! ;)
En bra del av det skulle sita bra i mekatips, nu när det är kallt ute, en del skulle kunna utnyttja en del av din erfarenhet. ;)
Skulle kunna tänka mig en DEFA-värmare på 1500w för 180 Euro men får vänta lite att plånbok fyller på, just nu håller på att renoverar mitt kök och den del är inte billig eller. :D

 
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #64 skrivet: januari 06, 2016, 10:52:43 »
Angående elschema till våra bilar
====================

Jag har hittat en lysande webbsajt för kopplingsscheman till BMW.
www.bmw-planet.com. Det enda luriga är att jag bara får den att fungera med Internet Explorer (inte Chrome som jag normalt använder), och att det dessutom kräver en del fippel för att få Java att gå igång. Sajten är några år gammal och Java har tydligen krånglats till med en inställning för "säkerhet" som gör att den över huvud taget inte går att använda längre (för säkerhets skull?)
:) Det är en inställning i Javas säkerhetskonsol som behöver ändras för att tillåta att köra osignerad kod, har jag för mig (jag gjorde detta för ngn mpnad sedan)
http://www.bmw-planet.com/diagrams/release/us/e39old/index.htm

X275 och X10214 heter till exempel kontakterna under stolarna. Sök på X275 så kommer kopplingsschemat med pinnars sladdfärger upp.Ett bra tips kanske, för den som undrar vilka sladdar som är till vad i sin BMW?

Det är fortfarande inte enkelt, men nu vet jag vilka sladdar som går till stolsvärme, minne för ratt/stol, bältessträckare, LCM och P-bus i kontakterna under stolarna. :)

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #65 skrivet: januari 06, 2016, 11:10:23 »
De tvåställiga färgkoderna är på tyska och står för


BL = blau = blå
BR = braun = brun
SW = schwarz = svart
VI = violett
RT = rot = röd
WS = weiss = vit
GE = gelb = gul


Det finns 3 (eller 4) olika "bussar" i bilen; Buss låter ju märkvärdigt men är egentligen bara en lång kabel genom bilen som förbinder olika styrenheter (ECUer), t ex styrenheten för PDC, ABS, Instrumentklustret, minnet för stol&ratt-inställning etc.


BMW talar om P-Bus, K-bus och I-bus. P står för "periferal" (kringutrustning), K står för "körper" (body) - chassi, kaross, och I står för "information".

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #66 skrivet: januari 12, 2016, 20:17:20 »
Nu har jag fått den elektriska motorvärmaren från Finland. Den är avsedd att kopplas in på slangarna, jag tror vid slangarna bakom motorn är ett bra ställe.

Den känns mycket gedigen, aluminiumhus. Tillverkaren är inte DEFA, utan TT-Thermo, ett finskt bolag, men den har en standard DEFA-kontakt för att ansluta elen. Så det som behövs utöver värmaren är en DEFA förgrening och en bit av deras armerade, svarta elkabel.

Värmaren har som sagt både termostat 75 grader och cirkulationspump.

http://www.tt-thermo.fi/

Jag installerade den ikväll, blev väldigt bra. Har inte hunnit prova den riktigt, dock känns det bra eftersom nästa vecka ska bli så kall: under -20 är det sagt här i Tokholm. Det enda jag oroar mig för är effekten - 1500 watt, att jag inte ska kunna köra kupéfläkten samtidigt.

På bilden ser man värmaren mot torpedväggen. (jag har tagit bort alla motorkåpor och kupéfilterhållare för att komma åt). Jag skar slangen (den längst till höger, passagerarsidan, av de tre som går in i kupén och kopplade in värmaren med slangklämmor på den. På bilden ser man den ena stumpen fortfarande sticka fram, inte ansluten ännu.

*******


P.S: angående Webasto: det är kanske inte så enkelt att installera en original-Webasto i en BMW. Problemen är: 1. det krävs en separat bränslepump från Webasto. 2: vattenpump, samma här det krävs att vattnet cirkulerar i motorn när Webaston går. 3; fläkten - man måste hitta ett sätt att styra fläkten så att värmen blåses in i kupén. Den ska gå "lagom" fort, så att inte batteriet belastas för hårt, men ändå så att värmen kommer in.

Till min X5 köpte jag en original Webasto med standardmonteringskit och fjärrkontroll T91. Det kostade tillsammans 7800 kr inkl frakt från Tyskland då, 2011 - ungefär hälften av vad importören i Sverige ville ha. Jag anlitade Urban Geschwind - erkänt skicklig BMW-mekaniker - för att installera den. Han löste alla problem och lyckades hitta ett sätt att starta fläkten när webaston går.


Urban (eller Ubbe) arbetar nu hos Per Larsson Bil & Motorteknik i Huddinge tillsammans med sin bror Torbjörn (Tobbe) som också är ovanligt skicklig. Jag rekommenderar verkligen Urban varmt till alla som vill ha en ovanligt skicklig mek till sin bil. Det är mycket snack om vem som är duktig, men Urban är verkligen duktig. T ex, när huvudbromscylindern i min bil gick sönder så lagade han den -- en o-ring behövde bytas -- i stället för att köpa en ny bromscylinder för 4500 kr. Många andra skulle bara ha bytt delen, men han är ju en riktig mekaniker så han lagade den! :) Han har byggt en del kompressorbilar i BMW och även hållit på med äldre BMW, en isblå 3.0 CSI minns jag som han bytte innertak på.

Ubbe har en lärling som heter Jimmie, som också är duktig. Inte meningen att göra reklam här, men om det är någon som undrar om erkänt skickliga BMW-mekar i Tokholmstrakten, så är dessa och Per Larsson Bil & Motorteknik att rekommendera. De är inte billigast, men de är väldigt bra. Bättre än BMW själva faktiskt.

Finns säkert fler duktiga - jag har hört talas om två verkstäder i södra Stockholm som ska vara bra, men minns inte namnen nu.

Utloggad AD_

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Karma: +9/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #67 skrivet: januari 12, 2016, 23:38:37 »
Dålig på att svara, men läser alltid! Trevligt med ordentlig värmare!

Har funderat lite på det där med motor och kupévärmare till min 540 när jag väl fått fjutt på den och om jag behåller den efter sommaren. Oftast varit lite skeptiskt till slangvärmarna då både jag och kompisar haft bekymmer med att värmardelen pajjat flertalet gånger trots låg montering och luftat system ordentligt. De du länkade verkar ju vara riktigt grymma!


Drömmen vore ju att hitta en 540 (Valfri E39 kanske funkar?) med webasto så man kan nalla allting därifrån. Minns att farsgubben hade det i sin 530 E39, riktigt skönt! :D
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #68 skrivet: januari 13, 2016, 00:21:06 »
Tack, kul att du läser!


Jag rekommenderar att köpa beggade DEFA-kablar på bildemontering. De slits ju inte, och kostar en bråkdel (nytt kostar ju DEFA fläsk och halva skjortan) :) Jag kollade pris idag, för jag behövde en förgrening och en armerad kabel motorvärmaren. Mekonomen ville ha 850 eller om det var 900 kr, men på Bildemo i Uppsala tog de bara 130 kr beggade (men som nya). Då är det ju kul!


Jag skulle rekommendera att köpa anslutningskabeln, intaget (den som man sätter i fronten) och några kablar och förgreningar samt "väggurtaget" för kupévärmaren på bildemo. Kostar bara några hundra. En vanlig kupéfläkt från Jula för 199 kr (eller 99 kr när de har rea) har fungerat fint för mig.


Motorvärmaren är lite lurigare. DEFA säljer egentligen bara kontaktplattor för motorn. Men de har ju så låg effekt (300 eller 400 watt), så det blir ju aldrig varmt och måste stå på länge (och därmed elda för kråkorna).

Jag har prövat en DEFA 411721 i min X5 (1000W med termostat som sitter monterad bakom motorn). Den skulle dock behöva kompletteras med en cirkpump, fungerar inte så bra med med den positionen. Ska nog egentligen sitta på den undre kylarslangen misstänker jag, om man inte har cirkpump. Det bästa vore ju att starta cirkpumpen på värmeventilerna när DEFA-kabeln är ansluten för att få flöde, men då behöver man en liten transformator från 240 -> 12V.

Nu tog jag 1500w, men jag är inte så säker på att det var bra med tanke på att jag har en 10A-säkring och gärna vill kunna köra kupévärmaren också. Hmm, i värsta fall får jag byta till 1000w om det inte skulle fungera. Är ju inte så blodiga summor, 1600 kr för 1500w-värmaren -- 1400 för 1000w.

Min prio är faktiskt att värma kupén. Motorn och kylvattnet är ett plus, för att få värme direkt vid start. Om man har 0w-40 eller 0w-30 i motorn så är oljan lättflytande ner till -40, så motorvärmare behövs inte av den anledningen. Kallstarter sliter inte på motorn på samma sätt som det gjorde på 70-talet med dåtidens tjocka olja, men vanans makt är stor.

Jag gillar min E39 540. Dels tycker jag det är en fin, pålitlig, sofistikerad premiumbil, rent tekniskt. Den har inte den senaste designen, så skrytfaktorn är låg - men det passar mig rätt bra. Jag arbetar som konsult ute hos kunder och vill absolut inte komma i något som verkar kosta mycket pengar. Då säger de på en gång "vi betalar konsulten för mycket pengar!" :)

Och en fin E39 börjar bli rolig att ha. Det vimlar inte av fina, är lite mer speciellt än F10/E60 som det kryllar leasing av.

Webasto är grymt. Det sitter original i min bil, men tyvärr fungerar den inte. Egentligen borde jag skruva ur den och undersöka den, men jag har inte fått ändan ur. Jag får felkoder ifrån BMW Scanner att den inte får kontakt med värmaren. (BMWs värmare är ju en modifierad Webasto original, med tillsats av BMWs elektronik för att dels lagra felkoder, styras via Naviskärmen, men också för att styra fläktar, bensinpump och vattencirkulationspump.) Felkoderna får mig att tro att elektroniken är trasig, och då måste jag köpa en ny Webasto komplett, och jag har för mig att BMW ville ha 25 000 när jag frågade.... :(


På min bil har Webaston en backventil som sitter under vänster kupéfilter upptäckte jag idag. Jag känner igen ventilen, ser ut som "ett halvt värmeventiler", och används av BMW för att stänga av flödet ut i motorn när webaston är igång (för att snabba upp värmningen av kupén. Annars blir ju inte kupén varm innan hela motorblocket på V8:an laddats upp med värme, vilket tar en ansenlig tid)

Hoppas det går bra med din bil. (y)  :)

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #69 skrivet: januari 13, 2016, 21:51:10 »
Så mycket bra upplysning du lämnar, helt otroligt! ;)
Kan tänka mig att många kan dra detta som en fördel, det nästa kan ge lust att köpa en 540 bara på grund av det. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad AD_

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Karma: +9/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #70 skrivet: januari 13, 2016, 22:38:29 »
Bra tips där! Nya DEFA grejer från mekonomen är verkligen pruttdyrt! Får verkligen ta en titt där om/när det blir aktuellt.

Grundtanken (säljargumentet) är väl att motorn blir lite förvärmd och därmed på något kortare tid kommer upp i arbetstemperatur -> mindre utsläpp. Sen hur det fungerar IRL är en annan femma, det känns lite mer skonsamt mot motorn. Men som du säger dagens olja är ljusår bättre än sina föregångare. Blockvärmarna inte riktigt optimala, visserligen enkla att montera.

Hmm, den idén vore nog något att spinna vidare på! Med lite kunskap och klurighet mha. kopplingsscheman så skulle man nog kunna få det att lira med automatisk start av cirkulationspumpen vid inkoppling.


Jag håller med! I mina ögon är E39 och E34 bland de snyggaste bilarna BMW har tillverkat. Visst vore det trevligt med en ny bil med massa funktioner, men det är i mina ögon inte riktigt grejen med bilintresset. För mig är det kanon med en äldre bil. Då kan jag modifiera efter mitt tycke utan att vara rädd att bryta några garantier och det finns även mängder med eftermarknadsdelar.

Det var synd att det krånglar, men till den prislappen kan det vara värt att skruva isär den själv och kolla om den ändå inte fungerar.

Min egna 540 står och väntar på att bli nedplockad, men i brist av tid har den inte hunnits med som planerat. Ska förhoppningsvis komma igång med den snart igen :)


Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #71 skrivet: januari 17, 2016, 16:25:11 »
Jag har problem efter installationen av motorvärmaren - naturligtvis passade värmeventilerna på att gå sönder när det var som kallast -20, så det blev ingen värme i bilen. Jag bytte värmeventiler, så nu har jag värme.

Exakt samtidigt tog batteriet i nyckeln slut, så jag kunde inte fjärröppna, men nu har jag bytt batteriet så det fungerar.

Men motorn blir fortfarande inte helt varm. Om man går in i de dolda menyerna i instrumentklustret - test07 - så visar den max 85 grader. En 540 ska blir 107-108 grader varm. Tempmätaren bar sig även märkligt åt. Det blå fältet är 45 grader, första strecket efter det är 60 grader, sedan 75 - 110 grader rakt upp. Mätaren gick upp mellan 45 och 60-gradersfältet, då slog den plötsligt i botten och den digitala mätaren säger -128 grader.

Luft i systemet? Jag har luftat det i brant uppförsbacke (så luftningen kommer överst), men det kanske kommit luft på konstigt ställe?

Frågan är om termostaten eller tempgivaren något annat passat på att gå sönder exakt samtidigt som värmeventilerna?

P.S: jag har fortfarande inte velat köra motorvärmaren, inte innan jag rett ut vad de andra problemen beror på, och inte innan jag är säker att det finns kylvätska i slangen där den sitter nu (det är ganska högt upp). Jag lutar åt att flytta värmaren, sätta den under värmeventilerna på vänster torpedvägg, så att den kommer lägre, och garanterat alltid har vatten.

Värmeventilerna fungerar så att i den undre slangen kommer hett vatten från motorn in - det passerar magnetventilerna och leds via två slangar in till kupéns värmepaket genom torpedväggen. En retur till höger om dessa två ingångar leder vattnet tillbaks till motorn - och det är där jag satt värmaren nu. Jag tror inte det är bästa stället. Bättre att flytta den till den undra slangen på värmeventilerna, där varmvatten kommer från motorn.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #72 skrivet: januari 18, 2016, 08:50:44 »
Tyvärr er det så att när man vill göra någonting nytt, det ska samtidigt jävlas på nånt sätt med annat. i detta fall kan man slå sönder allting eller behålla sina nerver på plats, andra alternativ är ofta best.
Hoppas att när du är klart, att allting kommer att fungerar som det ska. ;)   
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #73 skrivet: januari 25, 2016, 13:25:23 »
Jag har köpt en ny termostat - en Behr - från Tyskland för 500 kr. Jag ska byta den så fort jag får komma in i värmen med bilen en timme eller två. Naturligtvis har även vevhusventilationen på X5:an börjat trassla. Det är en 3/8-slang eller två som behöver bytas bakom motorn, och oljeseparatorn behöver göras ren.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #74 skrivet: februari 02, 2016, 22:02:01 »
Ikväll bytte jag termostaten. Det är hyfsat enkelt, även om man ibland undrar varför skruvar sitter så enormt trångt?  :)


Nu blir den i varje fall varm som den ska bli (108 - 110 grader), och inga problem längre att tempmätaren slog i botten (luftbubbla).


Framvagnsinställning gjord, har skaffat nya stag till bakvagnen så att bakhjulen kan ställas -- de gamla har rostat fast. Nr 6, 7, 8 och 9 båda sidor:
(f.ö. exakt samma delar som på efterföljaren E60/E61)

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=DJ61-EUR-09-1997-E39-BMW-540i&diagId=33_0524

 

Reklampartners