Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E39 540 Touring  (läst 65921 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #45 skrivet: december 15, 2015, 09:31:55 »
Gillar din E39 snygg är den! ;)
Håller med om storlek på fäljar som du har, precis lagom storlek tycker jag och behåller komfort för personer som sitter inne.
Man kan ser fälgen och nästa hela däck.
Förut hade jag också tänkt köpa BBS fälgar till min fd E39 530 Touring men priset stoppade mig, därefter sålde jag bilen då det inte blev av med sådana snygga fälgar.
Inte vet om det är min imagination som gör så men jag tycker att vissa fälgar är snyggare på en touring än på en sedan, eller?
Jag gillar stark touring eller X5 som jag har nu, gott om plats och bilen ser ut större och snygga fälgar sitter också bra på en sådan.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad AD_

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Karma: +9/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #46 skrivet: december 15, 2015, 21:52:48 »
Det var alltså inte mer skillnad i däckpriser! Då var det ju en "baggis" :)

Jag håller helt och hållet med om M5:an du visade sist. Fälgarna sitter som en smäck och höjden är lagom!
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #47 skrivet: december 16, 2015, 13:00:09 »
Ja, visst sitter de bra på den grå M5:an! :)


Men det är 19-tum. Velar fortfarande mellan 18 och 19. 19 ser lite konstigt ut i andra vinklar tycker jag - lite för "modernt" (inte tidstypiskt). Är ju en smaksak helt och hållet, men skulle förna vilja se en bild med 18-tummare innan jag bestämmer mig. Spacers blir det oavsett, så de fyller ut ordentligt. :)

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #48 skrivet: december 24, 2015, 20:16:52 »
Ett inlägg på självaste julafton, E39-julafton för mig! :)


God Jul !! Och God Hjul på mig själv!  ;D


Jag har nu beställt fyra 18-tummare med grått centrum, breda runtom (inte smala fram), för jag vill ha den breda kanten på alla hjul. Vi får se hur det blir. Jag har faktiskt en annan uppsättning 19-tummare BBS LM, men med de "tråkiga" silverekrarna.


Jag funderar på att köpa egna däckmaskiner, då jag tycker det är dyrt att lägga på däck och även att det inte alltid blir särskilt bra balanserat. Biltema har däckmonteringsmaskin och balanseringsmaskin för 10 000 kr styck, skulle bli 20 000 kr. På 20 skiftningar har man igen det, och dessutom vill jag använda balanseringsmaskinen som jigg för att polera kanterna på ett par saltskadade fälgar (som är fina annars). Är det någon som har erfarenhet av dessa maskiner - är de OK?


Kan också meddela att jag bytt batteri i bilen, och passa på att fråga om någon annan haft liknande problem med just det batteriet: ett Biltema Silver 100 Ah. Jag köpte det för nästan tre år sedan. Det första gick sönder efter ett år, men jag fick nytt på garantin då. Biltema lämnar 4 års garanti. Nu gick utbytesbatteriet sönder i förra veckan, efter ett och ett halv år. Symptomen har varit båda gångerna att det plötsligt inte går att starta bilen. Jag fick ett nytt batteri på garantin från Biltema, så jag tycker de agerar schysst. Men det är tröttsamt att ha problem.


Nämnas kan att jag är noga med att underhållsladda med en C-Tek någon gång i månaden, så det är solklart ett fabrikationsfel på batterierna. Jag har köpt andra batterier på Biltema och varit nöjd med dem. MC-batteriet t ex är åtta år gammalt och fortfarande okej. Batteriet i X5:an är också Biltema, ca 5 år gammalt och fortfarande okej, så jag vill inte göra det för enkelt för mig och bara säga det vanliga: att biltema är skräp-kvalitet. Andra batterier från dem har ju varit helt okej för mig.


Jag tänkte jag skulle köpa lite bättre kvalitet från dem, deras silver-batterier kostar 1300 kr - bara någon hundring mindre än ett Nordstrom eller ett Varta blue. Hur som helst, jag har köpt ett nytt Varta blue 95Ah och satt i min 540 nu, pga trasslet med Biltemas.


Har jag haft otur två gånger i rad med detta batteri, eller är det någon annan som också haft dålig erfarenhet av just Biltemas Silver-batterier?

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E39 540 Touring
« Svar #49 skrivet: december 25, 2015, 20:10:54 »
Blir riktigt snyggt med 18" tror jag, passar fint på E39 karossen.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #50 skrivet: december 25, 2015, 23:00:26 »
Så jävla trött på min dator, svarade på ditt inlägg och precis innan jag skulle posta, sidan blockerade sig, gick inte att göra någonting eller jag är dum. Fick trycka på F5 då det jag skrev var borta, förra dator 3 veckor gammal bankade jag den med näven, kanske internet anslutning som trasslar till. >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(
Får skriva igen på nytt.

Hej Lasse.
God Jul till dig också, kunde inte svara igår men bättre dagen efter än inge alls. ;)

Snygga fälgar och fin mjukare färg som passar bra på din E39 som är också mörk.

Tråkigt att du hade problem med dina batterier från Biltema, styrboxen behöver ju ström hela tiden därmed viktigt att man ska lita på batteri som man sätter i bilen.
jag köpte därifrån till min X5, 110ha och efter 3år fungerar den som det ska då du kanske bara haft otur och 4år garanti är inte dum för att vara en produkt från tema.

Jag tyvärr inte har nånt erfarenhet om deras däckmaskin eller balanseringsmaskin men varför inte, kan vara för dig en placering och kanske hjälpa andra med bytet sommar-vinter och får extra pengar till och med polerar, många vill göra det nu innan våren, eller hur?
Min son har en maskin men inte vet vad är det för en, han tycker om göra saker och ting med fälgar som till exempel ta plåtfäljar som många använder till vintrar, ta bort hela mitten, vända om och svetsa dom på nytt. på det visset dom får breddare kant på utsida istället för insida som original och därefter lacka om dom, hur snygg som helst med enkla vinter plåtfälgar, självklar med balanseringen efter däck påsättning.

Vad det gäller C-tek laddare, jag tycker att det är en produkt som man kan lita på, har också en sådan och funka perfekt.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad HD91

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 269
  • Karma: +32/-0
  • Kön: Man
    • www.m5portal.com
E39 540 Touring
« Svar #51 skrivet: december 26, 2015, 09:34:20 »
En bekant på bygden här hade en mindre däckverkstad i ungefär 5 år och han körde på Biltemas maskiner. Balanseringsapparaten har aldrig krånglat. På däckmaskinen gick nån plastgrej sönder efter nåt år, i samband med att han körde ett gammalt lågprofil 19". Men där fick han en ny del av dom. Så det verkar vara skapliga grejer.
Har sett att det även finns på ebay.de till något lägre pris än Biltema trots frakt. Är väl antagligen ungefär samma kvalitet. Funderar själv på att iaf köpa mig en balanseringsapparat så man själv kan gå genom alla hjul innan man skiftar sommar/vinter och vice versa.

När det gäller batterier hade jag ett Bosch Silver i min M5 touring. Det gav upp i höstas, men då hade det varit med i 11 år, så det måste varit helt ok livslängd med tanke på att bilen bara säsongkörs och inte rörs särskilt mycket alls egentligen.
M5 informationsportal & statistik E28 E34 E39 E60 F10
http://www.m5portal.com
M3-forum och informationssidor http://www.m3portal.com

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #52 skrivet: december 26, 2015, 20:04:10 »
Tack för bra svar! Vad segt det är med krånglande datorer - värsta som finns när de låser sig efter att man skrivit ganska mycket...  :(


Jag är sugen på däckmaskinerna. Även om de kostar en slant så tror jag man har igen det på några år, och inte minst är det mysigt att alltid veta att det är balans i grejorna. Har dock ganska litet hemma, lite osäker på hur jag ska få in dem. :)


Angående fälgarna så är jag ute efter något liknande som på min Mercedes CL 600, också svart. Jag tycker hjulen med grå centrum och röd BBS-centrumkåpor passar bra ihop med svart kaross. (är ju iofs en smaksak).


Av praktiska skäl valde jag "bara" 18 tum till min gamla E39, vilket ju inte blir lika maffigt. Men vi får se (Mercan har 20 tum)


Hoppas det bara var otur med batteriet, men det kan vara bra för andra att känna till att det varit en del trassel med dem. Jag kör som sagt CTek-laddare på batteriet då och då, så jag tycker inte de ska ge upp redan efter ett drygt år.


God forrtsättning!

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #53 skrivet: december 30, 2015, 13:27:46 »
Nu har jag fått fälgarna, 1530 kr styck kostade de hemlevererade till dörren. Lika breda runtom, även med bred kant fram. Rimligt pris - detta är ju replikafälgar självklart, men de verkar åtminstone vid första intrycket okej. Ganska lätta faktiskt. Jag hade väntat mig tyngre, eftersom priset är så lågt. (man vill ju ha så lätta fälgar som möjligt).


Vi får väl se om jag är lika nöjd i vår när däck monteras och balanseras?  :)


Jag har skaffat spacers också - för att få ut fälgarna så att de verkligen fyller ut hjulhusen. Jag vet att det inte är nödvändigt, men jag tycker det är snyggare - det är så hjulen ska sitta på bilen anser jag. Se den gråa M5:an i ett föregående inlägg för bild på hur jag tycker att fälgar ska sitta på bil.


Gott Nytt År till alla !!

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E39 540 Touring
« Svar #54 skrivet: januari 01, 2016, 13:35:40 »
Härlig hjulklapp!
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #55 skrivet: januari 04, 2016, 18:52:37 »
Jag köpte och installerade en DEFA 1204 permanentmonterad batteriladdare idag. Så nu räcker det att ansluta DEFA-kabeln så laddas batteriet (även motorblocksvärmaren går då), och en delning till ett elurtag inne på passagerarsidan, för kupévärmare.

Själva laddaren satte jag fast med buntband på ABS-boxen, den har en liten röd diod som lyser när den laddar. Drog upp en gren för 240V från urtaget in till laddaren, och kopplade laddarens jord på jordpunkten under högra kupefiltret. Laddarens plus drog jag bakom motorn, under akustikplasten och skruvade fast i +12V-urtaget i motorns framkant. Blev bra, sladdarna syns knappt.

Skönt att ha såhär på vintern, så att batteriet alltid är underhållsladdat. :)

Man kan nog lika gärna installera en CTek permanent, men DEFA-laddaren är helt vattentät (CTek är "stänksäker") och "plug and play" med min befintliga DEFA och kupévärmare.

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #56 skrivet: januari 04, 2016, 20:34:26 »
Du har goda idéer du! ;)
Hur satt du fast delen på stötfångare? Fick du göra ett hål i den?
Trevlig att komma in i bilen när det är redan varm och lättare att starta med motorvärmare eller har du bilen parkerade i en varmgarage?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #57 skrivet: januari 04, 2016, 23:08:05 »
Tack! Det var redan installerat urtaget i fronten och motorvärmaren när jag köpte bilen 2009.

Bakom M-frontens plast sitter en kraftig aluminiumbalk som kontakten är fastskruvad i, så den sitter stadigt. När jag bytte till M-fronten så flyttar man över aluminiumbalken och tar upp ett hål i plasten precis där hålet är, det är ganska enkelt. Hålet i aluminiumbalken har inte jag gjort, så jag vet faktiskt inte om man måste borra hål själv, eller om det redan finns. Sedan drar man DEFA-kabeln in i bilen, och fäster den med buntband så den sitter på plats.

DEFA har ett rätt trevligt koncept för att installera grenkopplingar så att man kan installera något nytt, så det enda jag behövde göra nu var att  koppla in en ny gren, och en liten kabel upp till laddaren från grenen.

Denna står ute, jag har tyvärr bara ett litet kallgarage och där står redan en R129. Men jag har el på uppfarten och som du säger: bilen blir mysigt varm och isfri med kupévärmaren.

Den här bilen har även en BMW original Webasto bensinvärmare, men tyvärr fungerar den inte längre. Annars är det mysigt, på ställen där det inte finns el.

BMW köper original Webasto-värmare med specialanpassad elektronik, så att den ska passa in på BMW:s P-Bus. Jag frågade BMW vad de vill ha för en ny originalvärmare, men det var löjligt dyrt - 25 000 kr, så det har jag givit upp om. Jag fick dock tag i en Webasto standardvärmare (utan BMWs elektronik) i gott skick billigt som jag tänkte skruva in. Jag tänkte installera ett GSM-relä  stället för den gamla original fjärrkontrollen, så att man kan starta värmaren från en smart phone. GSM-reläer är inte så dyra - ca 500 kr -  finns på ebay och aliexpress.

Viktigast för mig är att jag kan starta värmaren inifrån jobben på vintern när jag är ute hos kunder och ska hem. Jag har inte tillgång till el på de ställena. Det skulle vara en trevlig lyx, och det kanske jag kan få till i sommar. :)


****


P.S: tips om att köpa DEFA-värmare: DEFA tar betalt halva brallorna och skjortan, de är ganska dyra. T ex kostar 1204-laddaren 1330 kr plus kostnader för kablar och grenkontakter, så det blir ganska dyrt. Bildemonteringar säljer ofta DEFA-grejer begagnade, om man inte känner för att lägga för mycket pengar på en gammal bil. Jag har för mig jag gav 400 kr laddaren, anslutningskabel, grenkontakt och skarvstump - på bildemonteringen. Laddaren sägs ha hög kvalitet och "smart" som C-tek.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #58 skrivet: januari 04, 2016, 23:21:14 »
Apropå P-bus: jag har ju bytt till M5-stolar. Problemet är bara att M5:an har andra kontaktstycken för elanslutningen till stolen som kommer upp ur golvet (min 540 ör en 98). Det är 11 kablar som kommer upp under stolen, och jag trodde det skulle vara enkelt att anpassa till den andra kontakten. Men tyvärr hittar jag ingen bra dokumentation av vad de 11 olika kablarna ska skarvas ihop med.


Jag har hittat flera artiklar på nätet som påstår att färgerna på kablarna ska vara de samma - att endast kontaktstyckena ska vara ändrade, men det kan jag konstatera att det inte stämmer på min bil i varje fall.


Plus och jord är lätta att hitta (röd och brun, grov kabel), men de övriga var inte lätta. Och jag har ingen lust att provskarva, är rädd att jag förstör elektronik. Det jag VET är att några av dessa kablar ska gå till:


LCM, P-Bus, Airbag, elektrisk ratt, bältessträckare m.m., men jag vet som sagt inte vilka kablar som är vilka. :(


Vilket trasslar till det med besiktning, eftersom airbaglampan inte kan släckas om inte kablarna är rätt.


Så det lutar åt att jag får swappa stolarna, sätta i sportstolarna för att kunna besiktiga. Synd, för M5-stolarna är faktisk ännu skönare - inte bara snyggare. Å andra sidan sitter stolarna enkelt, med fyra Torx T50 i golvet, så det är lätt att byta -- bara onödigt "meckigt". Saker går sällan så smidigt som man hoppas.... :)

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #59 skrivet: januari 05, 2016, 14:59:49 »
Varsegod! ;)
Oki, då var det redan klart med uttaget.
Det kan vara en bra tips för den som vill göra som du har på din.
Kan tänka mig att det är ett jädra pussel med kontakter under stolen, sund om man vill ändra saker och ting
som i ditt fall stolar. :(
Oki, jag trodde att du hade den i en varmgarage då är det klart att det är sjönnare med en motorvärmare och bra temperatur när du sitter i bilen på morgonen.
Jag inte har det på min men jag har så att jag kan sätta på att stolvärme och värme i ratten när det är så kallt som det är nu, har du också det i din X5?
Jag tyvärr inte har  Webasto bensinvärmare, och kan hoppa över när man ser hur mycket stor kostnader är det att monterar det på nytt.


Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners