Warning: ob_start(): class 'Closure' does not have a method '__invoke' in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499

Notice: ob_start(): failed to create buffer in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499
BMW Isetta 300 1955-1962.

Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW Isetta 300 1955-1962.  (läst 3411 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW Isetta 300 1955-1962.
« skrivet: maj 27, 2011, 11:15:16 »
BMW Isetta



BMW Isetta var en tysk mikrobil som tillverkades av BMW åren 1955-1962.
 
BMW Isetta lanserades 1955 och tillverkades på licens från italienska ISO som utvecklat Isetta. I Isettan satt en 250 cc fyrtaktsmotor av egen tillverkning. Den var på 12 hk och gav bilen en toppfart runt 85 km/h. 1956 kom även en 300 cc motor, med ytterligare en hk.
 
De första åren fanns bara den fyrhjuliga varianten. Bakaxeln saknade differential, men genom att bakhjulen satt ganska nära varandra, märktes det knappt. Den fyrhjuliga registrerades i Sverige som bil, och hamnade därför i ett svårt konkurrensläge - få såldes.
 
Från att den trehjuliga versionen lanserades 1959, såldes endast denna i Sverige, då kundunderlaget blev ett helt annat, nämligen äldre svenskar som skaffat Mc-kort på 1930-talet, då få hade råd med bil. Komforten hos en täckt motorcykel lockade nu när ekonomin blivit bättre, detta utan besväret att behöva uppgradera körkortet. Denna kundgrupp fick inget att välja på när alla Mc-bilstillverkare lade ner produktionen runt 1964, så de hade bara att hålla liv i den mc-bil de hade, så länge de orkade köra. Ibland långt in på 1970-80-talet, då samlarintresset för dessa fordon vaknade. Därav den mycket högre bevarandegraden av Mc-bilar i Sverige, jämfört med fyrhjuliga mikrobilar som till exempel Goggomobil från denna tid.
 
Modellen såldes i ganska stora antal och bidrog till att klara BMW ur den kris man befann sig i. Bolaget hade vid denna tid svårt att sälja sina stora vagnar.
 
Isetta gjordes även på licens av andra tillverkare, bland annat i Storbritannien. En del av dessa exporterades till Sverige.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW Isetta 300 1955-1962.
« Svar #1 skrivet: oktober 28, 2012, 13:07:24 »
En film som är trevlig att titta på.
Wheeler Dealers BMW Isetta S11E06 PLZ SUB!!!

Wheeler Dealers BMW Isetta S11E06 PLZ SUB!!!
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners