Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Halvförsäkring eller bara trafikförsäkring?  (läst 13312 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M3Power

  • Gäst
Halvförsäkring eller bara trafikförsäkring?
« skrivet: februari 16, 2010, 19:26:07 »
Var någonstans går gränsen för när man bör övergå från halvförsäkring till enbart trafik? Det har ju med bilens värde att göra.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: Halvförsäkring eller bara trafikförsäkring?
« Svar #1 skrivet: februari 16, 2010, 20:51:38 »
Bilförsäkring
I samma stund som du skriver på ett köpeavtal för en bil och får dina nycklar i handen är det i Sverige lag på att man måste ha en trafikförsäkring. Skulle du själv, eller dina passagerare eller någon utomstående skadas ger din trafikförsäkring dig ersättning. Den ersätter dig även pm du skulle köra på eller skada någons egendom. Dock ersätter den inte några skador på din bil eller på någon egendom i bilen. För att bli ersatt för sådana skador krävs det att du har en halvförsäkring.

Trafikfösäkring
Att inneha en trafikförsäkring är lagstadgat för dig som äger ett fordon. Det innebär att om du har en bil så har du en trafikförsäkring. Det som krävs av en lagstadgad trafikförsäkring är att den täcker upp för de eventuella skador du åsamkar en annan medtrafikant, någon annans egendom eller ett annat fordon. Det innebär att om du eller din bil skadas så utgår ingen ersättning till dig. För att en trafikförsäkring ska ersätta skador som uppkommer på ditt fordon måste du teckna en kompletterande försäkring.

Halvförsäkring
En halvförsäkring ersätter dig om något som tillhör bilen eller om något som är påmonterat på bilen skulle gå sönder. Till exempel en cd-spelare eller en påbackad stötfångare. Halvförsäkringen ersätter dig också om bilen skulle råka ut för en brand, stöld eller bärgning. Även om du behöver rättskydd vid till exempel en rättegång om du råkar i tvister med till exempel bilförsäljaren eller bilköpare eller andra vållandefrågor. Vid stöld ersätter halvförsäkringen dig endast om bilen inte har kommit tillrätta inom trettio dagar.

Helförsäkring
För att din bil ska vara helförsäkrad så att du får ersättning för skador om du skulle råka ut för skadegörelse eller köra i diket eller något likanden. Helt enkelt skador som halvförsäkringen inte täcker, då måste du ha en vagnskadeförsäkring för att din bil skall vara helförsäkrad.

När du väl ska teckna försäkringar till din bil är det en god ide att ringa runt till olika bolag för att få prisuppgifter. Priserna kan nämligen variera avsevärt beroende på vart du bor, vem du är och vilket bolag du väljer. Om det är så att du har många olika försäkringar brukar det löna sig att samla alla hos samma försäkringsbolag. Man brukar då få en hel del rabatter och förmåner.






Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

M3Power

  • Gäst
SV: Halvförsäkring eller bara trafikförsäkring?
« Svar #2 skrivet: februari 16, 2010, 21:14:43 »
Jag tänkte mest på hur värdet av bilen påverkar typen av försäkring. En bil som är värd 20 tusen kan ju knappast behöva mer än trafikförsäkring?

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: Halvförsäkring eller bara trafikförsäkring?
« Svar #3 skrivet: februari 16, 2010, 22:41:54 »
Personligen skulle jag inte gå under halvförsäkring, den kan komma till pass vid behov.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad andreas_lofgren

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 669
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
  • <>
SV: Halvförsäkring eller bara trafikförsäkring?
« Svar #4 skrivet: februari 17, 2010, 09:26:47 »
På äldre bilar är vanligen steget mellan halvförsäkring och helförsäkring mycket mindre än steget mellan trafik och halv. Detta beroende på att bilarna är inte värda särskilt mycket och därmed blir kostnaderna för helförsäkringen låg för bolagen. Däremot halvförsäkringsdelen kan bli rätt kostsam eftersom äldre bilar har en förmåga att stjälas i ganska stor utsträckning.

Själv kör jag trafik på min gamla Seat. Håller jag mig olycksfri i ett år så har jag tjänat in skillnaden mellan trafik och halv.
//Lövet
I garaget: BMW Z4 3,0

Utloggad Daniel

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 652
  • Karma: +0/-0
SV: Halvförsäkring eller bara trafikförsäkring?
« Svar #5 skrivet: februari 17, 2010, 10:41:45 »
Var någonstans går gränsen för när man bör övergå från halvförsäkring till enbart trafik? Det har ju med bilens värde att göra.

Personligen tycker jag oavsett vad det för bil så bör man ha minst halvförsäkring. Nyare bilar helförsäkring, äldre än 10 år halvförsäkring.
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Bayern.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: Halvförsäkring eller bara trafikförsäkring?
« Svar #6 skrivet: februari 17, 2010, 13:03:51 »
Äldre än 10 år halvförsäkring.
Det berör på vad det är för bil men i detta fall, 20.000:- är inte så mycket men ändå, jag skulle inte gå under halvförsäkringen.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad franke

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1109
  • Karma: +0/-0
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
SV: Halvförsäkring eller bara trafikförsäkring?
« Svar #7 skrivet: februari 17, 2010, 14:32:21 »
Jag brukar såga så här: Blir du ledsen om dom stjäl bilen? Ta halv.
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad andreas_lofgren

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 669
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
  • <>
SV: Halvförsäkring eller bara trafikförsäkring?
« Svar #8 skrivet: februari 17, 2010, 14:37:29 »
Blir du ledsen om dom stjäl bilen? Ta halv.

Skulle vara för de två 20m skarvsladdar jag har liggande i bagageluckan. Annars - nä.
//Lövet
I garaget: BMW Z4 3,0

Utloggad Daniel

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 652
  • Karma: +0/-0
SV: Halvförsäkring eller bara trafikförsäkring?
« Svar #9 skrivet: februari 17, 2010, 14:59:23 »
Skillnaden mellan halv och trafikförsäkring på en gammal bruksbil är inte stora. Det jag värdesätter då är om exempelvis en ruta skulle gå sönder då ska det inte kosta mer än bilen och få det fixat. Därför bör man aldrig gå under halvförsäkring.
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Bayern.

Utloggad Mixtus

  • Senior
  • BMW Senior Medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 368
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: Halvförsäkring eller bara trafikförsäkring?
« Svar #10 skrivet: februari 17, 2010, 15:10:57 »
Tveksamt om jag skulle ta hel- eller halvförsäkring på en bil som Andreas Seat. Jag skulle nog satsa på trafik.

Utloggad andreas_lofgren

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 669
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
  • <>
SV: Halvförsäkring eller bara trafikförsäkring?
« Svar #11 skrivet: februari 17, 2010, 15:34:30 »
Skillnaden mellan halv och trafikförsäkring på en gammal bruksbil är inte stora. Det jag värdesätter då är om exempelvis en ruta skulle gå sönder då ska det inte kosta mer än bilen och få det fixat. Därför bör man aldrig gå under halvförsäkring.

Faktiskt 100% skillnad för min del mellan trafik och halv. Mellan halv och hel skiljer 50%. Men det är ju rätt så låga pengar vi pratar om. Runt 2000 för trafik, 4000 för halv och 6000 för hel.
//Lövet
I garaget: BMW Z4 3,0

Virgo

  • Gäst
SV: Halvförsäkring eller bara trafikförsäkring?
« Svar #12 skrivet: februari 25, 2010, 14:09:06 »
Jag kollade upp skilladen mellan halv- och trafikförsäkring på några E34 och i snitt var halvförsäkringen nästan dubbelt så dyr som trafkförsäkring.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: Halvförsäkring eller bara trafikförsäkring?
« Svar #13 skrivet: augusti 09, 2011, 08:01:16 »
Jag kollade upp skilladen mellan halv- och trafikförsäkring på några E34 och i snitt var halvförsäkringen nästan dubbelt så dyr som trafkförsäkring.

Ja men en halvförsäkring ersätter mycket mer en trafikförsäkring, ofta, skador kostar mer än vad trafikförsäkring kostar plus att om jag förstår rätt, med halvförsäkring får man personligt ersättning vid kroppsskador som man inte får med trafikförsäkring eller?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

gladiatör

  • Gäst
SV: Halvförsäkring eller bara trafikförsäkring?
« Svar #14 skrivet: november 18, 2011, 11:10:49 »
Jag skulle aldrig köra bil med bara en trafikförsäkring, inte eller med en halv, bara om det är en gammal bil.

 

Reklampartners