Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Keramiskt lackskydd och polering?  (läst 55 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Yoakimbit

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Karma: +0/-0
Keramiskt lackskydd och polering?
« skrivet: mars 20, 2024, 21:15:24 »
Hej, har en BMW 320xdrive från 2018. Är fin i lacken. Men skulle vilja skydda den mer.


Ska man köra på polering och lackskydd på firma? Eller kan jag klara mig lika väl på vara noga med tvätten och köra keramisk spraylackskydd från typ tershine (refract)? Eller ger det inte så bra skydd?


Och hur ofta lägger man på det? Är orolig att jag skulle få fläckar, och inte ha tillräckligt ren bil. Så därav kanske lämna in på lackskydd.


Sedan tänker jag på tvätt, vad bör jag tänka på? Som jag förstått ska kallavfettning användas bara när det är nödvändigt, och på sommaren mest alkalisk enbart? Kanske lite kallavfettning på fälgar och 10cm längst ner på bilen ibland även på sommaren? Och sedan ska man väl undvika att gå för nära med högtryckstvätten eller?


Min rutin vinter:
Lägg på asfaltsborttagare fälgar
Lägg på kallavfettning (så lite som möjligt) upp max där sidorutorna börjar, kan man ha lite på huven eller är det bara onödigt?
Spola av
Schamponera med valfritt
Spola av
Spray på wetcoat eller keramisk lackskydd (hur ofta?)
Spola av
Torka med torkduk för bilar


Sedan antar jag att man bör tvätta i föregångaren och runtom och inuti bakluckan?


Har jag missat något? Tacksam för hjälp!


Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Keramiskt lackskydd och polering?
« Svar #1 skrivet: mars 21, 2024, 07:24:13 »
Hej Yoakimbit.
Jag inte vet vilken lackskydd du ska välja på ty det finns många olika produkter
Kollade lite olika för lackskydd och det finns fler som är bra med video men inte kan välja för dig.
Jag inte ville eller dirigerar dig på ett felaktig sett.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners